생물 예비교사의 과학수업모형을 적용한 수업 시연에 나타난 질문 유형 분석 Analysis of Question Patterns Appearing in Teaching Demonstrations Which Applied Science Teachings Model Prepared by a Pre-service Biology Teacher원문보기
본 연구는 생물 예비교사의 과학수업모형을 적용한 수업시연에 나타난 질문 유형을 분석하여 수업 전문성 향상을 위한 개선점을 찾는데 목적이 있다. 질문 유형을 분석하기 위한 질문 분석틀은 크게 범주1(인지적 영역질문, 탐구기능질문, 정의적 영역 질문), 범주2(반복질문, 범위를 좁히는 질문, 연습 질문), 범주3(학생활동 진행 질문, 기억 질문, 사고 질문) 질문 유형으로 구분되었다. 5가지 과학수업 모형을 적용한 생물 예비교사의 질문 유형을 분석한 결과, 인지적 영역질문과 기억질문이 가장 높은 빈도를 나타냈다. 순환학습모형에서는 인지적 영역 질문이 가장 많이 나타났고, 특히, 학생활동 진행형 질문은 순환학습모형의 '1차 개념도입단계'와 실험을 수행한 '2차 탐색단계'에서 많이 사용되어 단계의 특징을 나타내고자 하였다. 발견학습모형은 관찰과 측정, 분류, 일반화 과정이 통합되어 있으나 수업시연에서는 기억질문이 많았고, 탐구기능 질문의 비중이 낮게 나타났다. 탐구학습모형에서도 기억질문이 많았고, 다른 수업모형에 비해 탐구기능 질문이 탐구학습모형의 '실험설계단계'와 '실험단계'에서 많이 나타났다. STS수업모형에서는 정의적 영역질문과 사고질문이 다른 수업모형에 비해 많이 나타났다. 개념변화학습모형에서는 기억질문을 많이 사용하여 개념변화학습모형의 모든 단계에서 학생들의 오개념을 자극하고 과학적 개념의 수정에 많은 도움을 주었다.
본 연구는 생물 예비교사의 과학수업모형을 적용한 수업시연에 나타난 질문 유형을 분석하여 수업 전문성 향상을 위한 개선점을 찾는데 목적이 있다. 질문 유형을 분석하기 위한 질문 분석틀은 크게 범주1(인지적 영역질문, 탐구기능질문, 정의적 영역 질문), 범주2(반복질문, 범위를 좁히는 질문, 연습 질문), 범주3(학생활동 진행 질문, 기억 질문, 사고 질문) 질문 유형으로 구분되었다. 5가지 과학수업 모형을 적용한 생물 예비교사의 질문 유형을 분석한 결과, 인지적 영역질문과 기억질문이 가장 높은 빈도를 나타냈다. 순환학습모형에서는 인지적 영역 질문이 가장 많이 나타났고, 특히, 학생활동 진행형 질문은 순환학습모형의 '1차 개념도입단계'와 실험을 수행한 '2차 탐색단계'에서 많이 사용되어 단계의 특징을 나타내고자 하였다. 발견학습모형은 관찰과 측정, 분류, 일반화 과정이 통합되어 있으나 수업시연에서는 기억질문이 많았고, 탐구기능 질문의 비중이 낮게 나타났다. 탐구학습모형에서도 기억질문이 많았고, 다른 수업모형에 비해 탐구기능 질문이 탐구학습모형의 '실험설계단계'와 '실험단계'에서 많이 나타났다. STS수업모형에서는 정의적 영역질문과 사고질문이 다른 수업모형에 비해 많이 나타났다. 개념변화학습모형에서는 기억질문을 많이 사용하여 개념변화학습모형의 모든 단계에서 학생들의 오개념을 자극하고 과학적 개념의 수정에 많은 도움을 주었다.
This study aimed at finding points of improvement in teaching expertise by analyzing the question patterns that appeared during teaching demonstrations which applied science teaching models prepared by a pre-service biology teacher. The question analysis frame for analyzing question types were categ...
This study aimed at finding points of improvement in teaching expertise by analyzing the question patterns that appeared during teaching demonstrations which applied science teaching models prepared by a pre-service biology teacher. The question analysis frame for analyzing question types were categorized largely into the question types of Category 1 (questions in cognitive domain, questions with research function, questions in affective domain), Category 2 (repeated questions, questions for narrowing the range, practice questions), and Category 3 (questions on student activity progress, memory questions, and thinking questions). The results of analyzing question patterns from five different science teaching models revealed a high frequency of questions in the fields of cognition and memory. For the circular learning model, questions from the cognitive field appeared the most often, while, student activity progressive questions in particular were used mostly in the 'preliminary concept introduction stage' of the circular learning model and the 'secondary exploratory stage', in which experiments were conducted, and displayed the characteristics of these stages. The discovery learning model combined the courses of observation, measurement, classification and generalization, but, during teaching demonstrations, memory questions turned up the most, while the portion of inquisitive function questions was low. There were many questions from the inquisitive learning model, and, compared to other learning models, many exploratory function questions turned up during the 'experiment planning stage' and 'experiment stage'. Definitional questions and thought questions for the STS learning model turned up more than other learning models. During the change of concept learning model, the five concepts of students were stimulated and the modification of scientific concepts was very much aided by using many memory questions.
This study aimed at finding points of improvement in teaching expertise by analyzing the question patterns that appeared during teaching demonstrations which applied science teaching models prepared by a pre-service biology teacher. The question analysis frame for analyzing question types were categorized largely into the question types of Category 1 (questions in cognitive domain, questions with research function, questions in affective domain), Category 2 (repeated questions, questions for narrowing the range, practice questions), and Category 3 (questions on student activity progress, memory questions, and thinking questions). The results of analyzing question patterns from five different science teaching models revealed a high frequency of questions in the fields of cognition and memory. For the circular learning model, questions from the cognitive field appeared the most often, while, student activity progressive questions in particular were used mostly in the 'preliminary concept introduction stage' of the circular learning model and the 'secondary exploratory stage', in which experiments were conducted, and displayed the characteristics of these stages. The discovery learning model combined the courses of observation, measurement, classification and generalization, but, during teaching demonstrations, memory questions turned up the most, while the portion of inquisitive function questions was low. There were many questions from the inquisitive learning model, and, compared to other learning models, many exploratory function questions turned up during the 'experiment planning stage' and 'experiment stage'. Definitional questions and thought questions for the STS learning model turned up more than other learning models. During the change of concept learning model, the five concepts of students were stimulated and the modification of scientific concepts was very much aided by using many memory questions.
과학수업에서는 다양한 과학 개념의 이해, 탐구 능력의 신장과 과학과 관련된 태도 함양을 중요시 하므로 이러한 목표 달성에 적합한 수업모형을 선별하여 적절히 적용할 수 있어야 한다(정완호 등, 1996). 특히, 구성주의에서는 과학수업에서 학습자가 스스로 의미를 구성해 나가는 과정을 중요시 하며 그 결과 학생들에게 형성된 개념을 교사가 이해하기 위해 질문을 활용하는 방법이 사용되고 있다(류수진 등, 2011; Maskill & Pedrosa, 1997).
순환학습모형을 적용한 수업에서 제일 많은 비중을 차지한 것은?
순환학습모형을 적용한 수업에서는 인지적 영역 질문(27.1%), 기억질문(25.0%), 학생활동 진행형 질문(25.0%), 사고질문(12.5%) 순서로 많은 비중을 차지하였다. ‘1차 탐색단계’에서는 인지적 갈등을 유발하기 위한 사고질문의 비중이 낮게 나타났고, 교사위주의 수업 방식에 의해 기억질문의 비중이 높게 나타났다.
최근 교육패러다임의 변화와 교육제도의 개선에 초점을 두고 있는데 어떠한 주장과 문제가 우선시 되고 있는가?
최근 과학교육의 방향은 미래사회를 선도할 수 있는 창조적이고, 상호작용적이고, 자기 주장을 펼칠 수 있는 경쟁력 있는 인재를 길러내기 위한 교육패러다임의 변화와 교육제도의 개선에 초점을 두고 있다. 이와 함께 ‘교육의 질은 교원의 질을 능가할 수 없다’라는 주장과 같이 교육의 수월성 제고가 교육을 직접 담당하는 교원들의 자질 향상에 달려있다는 점을 감안하여 우수한 예비교원 자원의 확보, 교직 전문성 극대화를 위한 교원 교육, 경쟁력 있는 교원의 현장 임용 문제가 우선시 되고 있다(김신호 등, 2001). 이러한 교육적 흐름 속에서 교사는 단순히 ‘가르침’에 몰입하는 것만으로는 수업의 전문성을 인정받을 수 없으며, 얼마나 효율적인 교수·학습방법을 통해 학생들로 하여금 수업 목표에 도달하도록 하는 가가 중요 과제로 대두되고 있다(안효일, 2007).
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.