최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기소아청소년정신의학 = Journal of the Korean Academy of Child and Adolescent Psychiatry, v.23 no.3, 2012년, pp.127 - 133
김흥규 (연세대학교 원주의과대학 원주기독병원 정신건강의학교실) , 안정숙 (연세대학교 원주의과대학 원주기독병원 정신건강의학교실) , 김민혁 (연세대학교 원주의과대학 원주기독병원 정신건강의학교실)
Objectives : The aims of this study were to examine agreement between parent and teacher ratings of the Korean version Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ-Kr) for the children's psychopathology and to determine whether it is effective in diagnostics as the Korean version of Childhood Behav...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
SDQ-Kr이 복수의 정보원으로부터 포괄적인 자료를 얻을 수 있는 이유는 무엇인가? | 2) 국내에서는 K-CBCL이 1997년에 표준화되어 아동정신병리 평가의 표준적 측정도구로 사용되며,3) SDQ-Kr은 2002년에 표준화되어 초등 및 중학교를 중심으로 학교정신보건을 위한 정신병리 선별도구로 사용되고 있다.4-7)이와 같은 선별도구들은 11세 이상의 아동이 평정하는 자기보고용뿐만 아니라 부모보고용과 교사보고용을 포함하고 있어 복수의 정보원으로부터 포괄적인 자료를 얻을 수 있게 한다. | |
SDQ-Kr은 어떠한 도구로 사용되고 있는가? | 아동의 정신병리를 파악하기 위해 개발된 심리검사도구 중에서 가장 널리 사용되는 설문지는 Achenbach의 아동행동평가척도(Child Behavior Checklist, CBCL)와 Reynolds의 아동용 행동평가체계(Behavior Assessment system for Children)가 있으며,1) Goodman의 강점난점설문지(Strengths and Difficulties Questionnaire, SDQ) 등이 있다.2) 국내에서는 K-CBCL이 1997년에 표준화되어 아동정신병리 평가의 표준적 측정도구로 사용되며,3) SDQ-Kr은 2002년에 표준화되어 초등 및 중학교를 중심으로 학교정신보건을 위한 정신병리 선별도구로 사용되고 있다.4-7)이와 같은 선별도구들은 11세 이상의 아동이 평정하는 자기보고용뿐만 아니라 부모보고용과 교사보고용을 포함하고 있어 복수의 정보원으로부터 포괄적인 자료를 얻을 수 있게 한다. | |
SDQ-Kr은 언제 표준화되었는가? | 아동의 정신병리를 파악하기 위해 개발된 심리검사도구 중에서 가장 널리 사용되는 설문지는 Achenbach의 아동행동평가척도(Child Behavior Checklist, CBCL)와 Reynolds의 아동용 행동평가체계(Behavior Assessment system for Children)가 있으며,1) Goodman의 강점난점설문지(Strengths and Difficulties Questionnaire, SDQ) 등이 있다.2) 국내에서는 K-CBCL이 1997년에 표준화되어 아동정신병리 평가의 표준적 측정도구로 사용되며,3) SDQ-Kr은 2002년에 표준화되어 초등 및 중학교를 중심으로 학교정신보건을 위한 정신병리 선별도구로 사용되고 있다.4-7)이와 같은 선별도구들은 11세 이상의 아동이 평정하는 자기보고용뿐만 아니라 부모보고용과 교사보고용을 포함하고 있어 복수의 정보원으로부터 포괄적인 자료를 얻을 수 있게 한다. |
Tsatsanis KD. Psychological and Neuropsychological Assessment of Children. In: Martin A,Volkmar F, editors, Lewis Child and Adolescent Psychiatry: A Comprehensive Textbook. 4th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins;2007. p.363-367.
SDQ. Information for researchers and professionals about the Stren-gths and Difficulties Questionnaires. Accessed May 10, 2012. Available from URL:http://www.sdqinfo.com
Oh KJ, Lee HR, Hong KE, Ha EH. Korean version of Acad Child Behavior Checklist. Seoul: Jung-Ang publishing;1997.
Ahn JS, Jun SK, Han JK, Noh KS, Goodman R. The development of a Korean version of the strengths and difficulties questionnaire. J Korean Neuropsychiatr Assoc 2003;42:141-147.
Yang SJ, Kim JM, Kim SW, Shin IS, Yoon JS. Bullying and victimization behaviors in boys and girls at South Korean primary schools. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2006;45:69-77.
Kim SW, Kim SY, Yang SJ, Kim JM, Shin IS, Jeong S, et al. Psychosocial correlates of suicidal ideation in middle-school students. J Korean Neuropsychiatr Assoc 2010;49:604-610.
Ahn JS, Jang HM, Kim MH, Kim HJ, Shin JH. Maternal problem-drinking and psychopathology of female adolescents. J Korean Acad Addict Psychiaty 2008;12:83-87.
van der Meer M, Dixon A, Rose D. Parent and child agreement on reports of problem behaviour obtained from a screening question-naire, the SDQ. Eur Child Adolesc Psychiatry 2008;17:491-497.
Achenbach TM, McConaughy SH, Howell CT. Child/adolescent behavioral and emotional problems: implications of cross-informant correlations for situational specificity. Psychol Bull 1987;101:213-232.
Kim YS, So YK, Noh JS, Choi NK, Kim SJ, Koh YJ. Normative data on the Korean ADHD Rating Scales (K-ARS) for parents and teacher. J Korean Neuropsychiatr Assoc 2003;42:352-359.
Goodman R. The Strengths and Difficulties Questionnaire: a research note. J Child Psychol Psychiatry 1997;38:581-586.
Achenbach TM. Manual for the Child Behavior Checklist/4-18 and 1991 profile. Burlington: University of Vermont, Department of Psychiatry; 1991.
Klasen H, Woerner W, Wolke D, Meyer R, Overmeyer S, Kaschnitz W, et al. Comparing the German versions of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ-Deu) and the Child Behavior Checklist. Eur Child Adolesc Psychiatry 2000;9:271-276.
Hanley JA, McNeil BJ. A method of comparing the areas under receiver operating characteristic curves derived from the same cases. Radiology 1983;148:839-843.
Goodman R. Psychometric properties of the strengths and difficulties questionnaire. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2001;40: 1337-1345.
van Widenfelt BM, Goedhart AW, Treffers PD, Goodman R. Dutch version of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Eur Child Adolesc Psychiatry 2003;12:281-289.
Salbach-Andrae H, Lenz K, Lehmkuhl U. Patterns of agreement among parent, teacher and youth ratings in a referred sample. Eur Psychiatry 2009;24:345-351.
Achenbach TM. Manual for the Teacher's Report Form and 1991 profile. Burlington: University of Vermont;1991.
Crijnen AA, Achenbach TM, Verhulst FC. Comparisons of problems reported by parents of children in 12 cultures: total problems, externalizing, and internalizing. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1997;36:1269-1277.
Satake H, Yoshida K, Yamashita H, Kinukawa N, Takagishi T. Agreement between parents and teachers on behavioral/emotional problems in Japanese school children using the child behavior checklist. Child Psychiatry Hum Dev 2003;34:111-126.
Satake H, Yoshida K, Yamashita H, Kinukawa N, Takagishi T. Agreement between parents and teachers on behavioral/emotional problems in Japanese school children using the child behavior checklist. Child Psychiatry Hum Dev 2003;34:111-126.
Goodman R, Scott S. Comparing the Strengths and Difficulties Questionnaire and the Child Behavior Checklist: is small beautiful? J Abnorm Child Psychol 1999;27:17-24.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.