$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

유통경로 지배구조 유형과 유통성과 간의 관계에 관한 실증적 연구: 수출유통구조 전략에 관한 시사점
The Effects of Alternative Channel Integration Structures on the Channel Performance: An Implication for Export Channel Strategy 원문보기

통상정보연구 = International commerce and information review, v.14 no.2, 2012년, pp.81 - 119  

김규동 (Sookmyung Women's University)

초록

본 연구에서는 유통경로 상의 지배구조 유형이 기업성과에 미치는 영향에 대해 실증적으로 검증해 보았다. 수출유통의 성과를 극대화 하기위한 일반적 전략대안은 수직적 통합에 의한 성과관리이다. 그러나 수출유통에 있어서 소유구조에 의한 수직적 통합은 용이하지 않은 경우가 대부분이다. 본 연구의 결과, 소유구조 이외에도 다양한 관계전략으로 유통성과 관리가 가능하다는 것을 알 수 있었다. 본 연구의 전략적 시사점으로, 수출유통경로결정에 있어서, 소유구조이외에도 거래관계구조 상의 정보교류, 협력관계, 신뢰관계 확립 등을 통하여 유통경로의 수직적 통합과 같은 수준의 성과를 이루어 낼 수 있다는 것을 제시할 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In order to maintain high level of control over and close coordination of foreign marketing activities, export manufacturers often consider vertical integration strategy into global distribution. However, full integration is not always a feasible option. The purpose of this study is to investigate t...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • Another structure-performance study in marketing literature is one by Droge and Germani (l989), which examined the structure of logistics and its performance. Her study focused on internal organizational configuration rather than on the structural dimensions of inter-organizational relationships. Thus, while its measurements of the structural dimension (a degree of centralization) and performance are better defined than those of Ruekert, Walker, and Roering (l985), and empirical support was provided, the scope of the study was limited.
  • This study does so by investigating the effects of vertical integration options which affect manufactures’ control and coordination over their channel intermediary partners, which in turn will influence the marketing performance. In order to achieve this research goal, this study will treat channel structure as an independent variable affecting channel performance. The governance of the channel structure will be viewed from two dimensions, physical ownership arrangements and trading process arrangements, such as degree of communication and coordination.
  • Effectiveness is defined as the extent to which channel system goals are reached. Since this study’s objective is to measure the performance perception of the channel intermediaries, it is measured by asking the channel intermediaries about their performance level in relationship with their primary supplier’s products. The measurements were adopted from the study of Kumar et al.
  • An excellent conceptual article by Reukert, Walker, and Roering (l985), considered the first in marketing literature that focused on the structure-performance relationship, suggested that structure affects effectiveness, efficiency, and adaptiveness of an organization. The authors developed a contingency framework hypothesizing the environment-structure-performance relationships. They related organizational structure with its subsequent performance by combining organizational theory and transaction theory.
  • The focus of this study is vertical integration-performance relationship. Prompted by transaction cost analysis, vertical integration has been the focus of many channel studies (Buchanan l992; D’Aveni and Ravenscraft l994; Day and Klein l987; Dweyer and Oh l988; Dwyer and Welsh l985; Gerrit et al.
  • The purpose of this study is to suggest alternatives to vertical integration strategy in manufacturer-channel intermediary governance structures for better business performance. This study does so by investigating the effects of vertical integration options which affect manufactures’ control and coordination over their channel intermediary partners, which in turn will influence the marketing performance.
  • The purpose of this study was to investigate the effect of different channel governance structure arrangements on channel performance from the perspective of channel intermediaries, representing multinational manufacturers. To achieve the intended purpose, two dimensions of vertical integration were suggested to analyze their effects on three dimensions of channel performance.

가설 설정

  • Hypothesis 1b: High ownership is associated with low efficiency for channel intermediaries.
  • Hypothesis 1c: High ownership is associated with high effectiveness for channel intermediaries.
  • Hypothesis 2a: High coordination is associated with high adaptiveness for channel intermediaries.
  • Hypothesis 2b: High coordination is associated with high efficiency for channel intermediaries.
  • Hypothesis 3a: Ownership and coordination together have effect on channel intermediaries' effectiveness.
  • Hypothesis 3b: Ownership and coordination together have effect on channel intermediaries’ efficiency.
  • Hypothesis 3c: Ownership and coordination together have effect on channel intermediaries' adaptiveness.
  • Hypothesis la: High ownership is associated with low adaptiveness for channel intermediaries.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로