국내 하천의 유해물질로 인한 수질오염사고가 매년 약 25여건 발생하고 있다. 중 대규모 수질오염사고의 경우 신속한 방제작업뿐 만 아니라 취 정수장 등의 사전대응을 위해서 수리 및 독성모델을 이용한 도달시간 및 확산농도의 예측이 매우 중요하다. 현재 우리나라의 사고대응예측능력은 여전히 초보적 단계로 2008년 김천 유화공단 화재에서 페놀에 대한 도달시간 예측오류는 취 정수장의 사전대응에 혼란을 주었다. 최근, 4대강의 보 건설로 하천흐름 특성이 크게 변화되었기 때문에 화학물질 유출사고대응에 있어서도 보의 연계 운영을 통한 적절한 방제가 필요하다. 국립환경과학원에서는 4대강의 수리변화를 반영하여 보 댐의 연계운영의 시나리오분석을 통해 최적의 방제방안을 선정하는 수질오염사고대응예측시스템을 개발하였다. 이 시스템은 4대강 본류 구간의 수리모델이 매일 자동갱신되어 신속하게 도달시간과 확산농도의 예측이 가능하며, 상 하류 보의 연계운영을 고려한 시나리오 분석이 가능하다. 본 연구에서는 사고대응예측시스템의 특징을 소개하고 가상의 페놀유출사고 시나리오를 통해 시스템의 활용성을 평가하였다.
국내 하천의 유해물질로 인한 수질오염사고가 매년 약 25여건 발생하고 있다. 중 대규모 수질오염사고의 경우 신속한 방제작업뿐 만 아니라 취 정수장 등의 사전대응을 위해서 수리 및 독성모델을 이용한 도달시간 및 확산농도의 예측이 매우 중요하다. 현재 우리나라의 사고대응예측능력은 여전히 초보적 단계로 2008년 김천 유화공단 화재에서 페놀에 대한 도달시간 예측오류는 취 정수장의 사전대응에 혼란을 주었다. 최근, 4대강의 보 건설로 하천흐름 특성이 크게 변화되었기 때문에 화학물질 유출사고대응에 있어서도 보의 연계 운영을 통한 적절한 방제가 필요하다. 국립환경과학원에서는 4대강의 수리변화를 반영하여 보 댐의 연계운영의 시나리오분석을 통해 최적의 방제방안을 선정하는 수질오염사고대응예측시스템을 개발하였다. 이 시스템은 4대강 본류 구간의 수리모델이 매일 자동갱신되어 신속하게 도달시간과 확산농도의 예측이 가능하며, 상 하류 보의 연계운영을 고려한 시나리오 분석이 가능하다. 본 연구에서는 사고대응예측시스템의 특징을 소개하고 가상의 페놀유출사고 시나리오를 통해 시스템의 활용성을 평가하였다.
In Korea, around 25 oil and chemical water pollution accidents take place every year. In case of middle or large chemical spill in river, not only field response but also forecasting for the arrival time and diffusion concentration is important. However, the nation's forecasting ability using the hy...
In Korea, around 25 oil and chemical water pollution accidents take place every year. In case of middle or large chemical spill in river, not only field response but also forecasting for the arrival time and diffusion concentration is important. However, the nation's forecasting ability using the hydrodynamic and water quality model is still in its infancy. For example, when fire occurred at the petrochemical plant in Kimcheon in 2008, forecasting error of arrival time for phenol prevented intake plants from taking proper measures in advance. In particular, as river flow characteristics have greatly changed following the construction of the weirs in four major rivers, we need to take into account weir management for prompt water pollution accident response. To this end, National Institute of Environmental Research developed the Water pollution Accident Response Management System (WARMS) for four major rivers. This system is designed not only to forecast arrival time and diffusion concentration in a timely manner using its automatic update of EFDC hydro module, but also to conduct scenario modeling using weir-connected operation. This study introduces the WARMS characteristics and evaluates the performance of the system using a phenol-spill simulation.
In Korea, around 25 oil and chemical water pollution accidents take place every year. In case of middle or large chemical spill in river, not only field response but also forecasting for the arrival time and diffusion concentration is important. However, the nation's forecasting ability using the hydrodynamic and water quality model is still in its infancy. For example, when fire occurred at the petrochemical plant in Kimcheon in 2008, forecasting error of arrival time for phenol prevented intake plants from taking proper measures in advance. In particular, as river flow characteristics have greatly changed following the construction of the weirs in four major rivers, we need to take into account weir management for prompt water pollution accident response. To this end, National Institute of Environmental Research developed the Water pollution Accident Response Management System (WARMS) for four major rivers. This system is designed not only to forecast arrival time and diffusion concentration in a timely manner using its automatic update of EFDC hydro module, but also to conduct scenario modeling using weir-connected operation. This study introduces the WARMS characteristics and evaluates the performance of the system using a phenol-spill simulation.
van Mazijk, A.
Modelling the effects of groyne fields on the transport of dissolved matter within the Rhine Alarm-Model.
Journal of hydrology,
vol.264,
no.1,
213-229.
Mellor, George L., Yamada, Tetsuji.
Development of a turbulence closure model for geophysical fluid problems.
Reviews of geophysics and space physics,
vol.20,
no.4,
851-875.
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