최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국지구과학회지 = Journal of the Korean Earth Science Society, v.34 no.7, 2013년, pp.727 - 737
The purpose of this study was to investigate the middle school students' perception and their learning satisfaction in SMART learning based science instruction. Three types of modules on the solar system and lunar phases unit at the middle school level were developed and lessons on each module were ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
이러닝(e-Learning)이란? | 인터넷의 확산으로 교육 분야에서도 온라인 학습이 활성화되었고, 이와 관련하여 이러닝(e-Learning)이라는 용어는 2000년대 초반 Rosenberg (2001)에 의해 제안되었다. 이는 ‘전자적 수단, 정보통신 및 전파 방송 기술을 활용하여 이루어지는 학습’으로 규정되며, 대부분의 이러닝 형태가 인터넷 기반의 서비스로 이루어지고 있어 이러닝을 인터넷을 활용한 학습 형태로 인식하고 있는 경우가 많다. 2000년대 이후, 모바일 기기가 확산됨에 따라 모바일 기기와 학습을 접목한 형태의 학습 패러다임이 제시되기 시작하였다. | |
이러닝에서 학습자 중심의 양방향형 학습이 어떻게 가능하게 되었는가? | 즉 기존의 이러닝이 웹기반의 환경에서 적용 가능한 일방향적인 형태의 것이었다면 스마트 환경에서의 학습 형태는 학습자 중심의 양방향형 학습을 지향한다. 이는 스마트폰, 태블릿PC, 스마트TV 등의 스마트형 인프라와 소셜네트워킹, 가상현실 등 스마트형 소프트웨어 기술이 결합되어 가능하게 되었다(Noh et al., 2011). | |
현대사회에서 학습에 있어서 시간과 장소의 한계는 무엇에 의하여 극복되고 있는가? | 정보의 소비, 생산 및 유통이 개인에 의하여 주도되는 현대사회에서는 학습에 있어서 시간과 장소의 한계가 스마트 디바이스, 인터넷, 클라우드, 웹2.0 등의 기술에 의하여 극복되고 있는 것이 현실이다. 인터넷의 확산으로 교육 분야에서도 온라인 학습이 활성화되었고, 이와 관련하여 이러닝(e-Learning)이라는 용어는 2000년대 초반 Rosenberg (2001)에 의해 제안되었다. |
Guglielmino, M., 1977, Development of the self-directed learning readiness scale. Doctoral Dissertation, University of Georgia, Dissertation abstracts international 38: 6467A.
Harrington, A., 2009, Using a smartphone to create digital teaching episodes as resources in adult education. New technologies, new pedagogies; Mobile learning in higher education, 2009, 28-35.
Jo, J. and Lim, H.S., 2012, A conceptual model of smart education considering teaching-learning activities and learner's characteristics. Journal of Korea Association of Computer Education, 15, 41-48. (in Korean)
Jeong, B.C., 2004, The effects of the use of internet learning materials on the improvement of self-directed learning ability. Thesis of the degree of Master of Education, Korea National University of Education, Chungbuk, Korea, 102 p. (in Korean)
Keller, J.M., 1987, Development and use of the ARCS model of motivational design. Journal of Instructional Development, 10, 2-10.
Kim, H.J. and Kim, H.C., 2012, A framework for developing learning activities for SMART Education and an instructional model. Journal of Korea Association of Computer Education, 15, 25-39. (in Korean)
Kim, H.S., 2002, The use of virtual reality in web-based Earth Science education. Journal of Korean Earth Science Society, 23, 531-542. (in Korean)
Kim, J.H. and Lim, H.S., 2011, SMART learning using web and smart devices - blended collaborative learning system-. Journal of Korea Association of Computer Education, 15, 81-85. (in Korean)
Kim, M.J., 2010, Study on Online and Offline relationship of Smart phone SNS Users. Thesis of the degree of Master of Education, Ewha Womans University, Seoul, Korea, 104 p. (in Korean)
Kim, Y.J., 2013, The effects of creative experiences by using Smart devices on the scientific attitude and problem solving ability of middle school students. Thesis of the degree of Master of Education, Korea National University of Education, Chungbuk, Korea, 97 p. (in Korean)
Ku, J.G., 2010, Model of self-directed learning in a mobile environment development. Thesis of the degree of Master of Education, Chungang University, Seoul, Korea, 62 p. (in Korean)
Kwak, M.H. and Yoo, J.M., 2004, Effect of Web-Based project learning on the science achievement and attitude of middle school students. Journal of Korean Earth Science Society, 25, 74-86. (in Korean)
Lee, G.H. and Oh, S.G., 1999, The study for the WBI design on environment pollutions and its application to teaching- learning process. Journal of Korea Society for Educational Technology, 15, 265-299. (in Korean)
Lee, H.W., 2008, The Effect of Blended Learning- based computer demonstration-practice lesson on student's academic performance and learning satisfaction. Thesis of the degree of Master of Education, Korea National University of Education, Chungbuk, Korea, 55 p. (in Korean)
Lee, Y.M., 2012, The effects of digital textbook on selfdirected learning ability and learning motivation of elementary school children. Thesis of the degree of Master of Education, Korea National University of Education, Chungbuk, Korea, 76 p. (in Korean)
Lim, K., 2011, Research on developing instructional design models for enhancing SMART Learning. Journal of Korea Association of Computer Education, 14, 33-45. (in Korean)
MicroSoft School of the Future, 2013, School of the future. http://www.microsoft.com/education/en-us/leadership/ partners_in_learning/Pages/School-of-the-Future.aspx (August 20th 2013)
Milrad, M. and Spikol, D., 2007, Anytime, Anywhere learning supported by smart phones: experiences and results from the MUSIS. Educational Technology & Society, 10(4), 62-70.
Noh, K.S., Ju, S.H., and Jung, J.T., 2011, An exploratory study on concept and realization conditions of SMART Learning. Journal of Digital Policy and Management, 9, 79-87. (in Korean)
Park, S.K. and Kim, K.H., 2002, The development of level-differentiated WBI program on weather and climate unit and the analysis of its effects in Earth Science class. Journal of Korean Earth Science Society, 23, 666-675. (in Korean)
Rosenberg, M., 2001, e-Learning: Strategies for delivering knowledge in the digital age. New York, USA, McGraw-Hill. 343 p.
Salen, K., 2013, Quest to Learn. http://www.instituteofplay.org/work/ (August 20th, 2013)
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.