$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

미래학교의 스마트 기기를 활용한 과학 수업이 과학긍정경험과 과학 학습자 정체성에 미치는 영향 탐색
Using Smart Devices in a Future School to Explore the Effects of Science Classes on Positive Science Experiences and Science Learning Identity 원문보기

한국지구과학회지 = Journal of the Korean Earth Science Society, v.41 no.2, 2020년, pp.176 - 193  

유은정 (한국교육과정평가원) ,  김경화 (창덕여자중학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 미래학교 연구학교인 C 중학교의 스마트 기기를 활용한 과학 수업이 과학긍정경험과 과학 학습자 정체성에 미치는 영향을 살펴보기 위함이다. 이를 위하여 미래학교 1학년 학생들을 대상으로 입학 당시와 1학년을 마무리하는 시점에 과학긍정경험(Shin et al., 2017)을 탐색하기 위하여 대응표본 t 검증을 실시하였다. 또한 1학년과 2학년 학생들에게 과학 수업에서의 나의 이미지를 그림으로 그리고 간단히 그림에 대해 서술하도록 하여 수정·보완된 분석틀(Luehmann, 2009)에 의거하여 스마트 기기를 활용한 미래학교의 과학 수업에서 학습자 정체성을 살펴보았다. 연구 결과 스마트 기기를 활용한 과학 수업을 통해 과학관련 진로포부, 과학관련 자아개념, 과학학습 정서에서 유의미한 효과가 나타났다. 스마트 기기를 활용한 과학 수업은 주체성과 능동성의 수준을 향상시키고, 즉각적이고 충분한 피드백을 통해 궁금한 것을 해결하고, 과학의 본성에 대한 의미 있는 인식을 경험하는데 도움을 주는 것으로 나타났다. 반면, 스마트 기기를 사용하는데 미숙한 학생들은 수업 시간에 적지 않은 부담감을 느끼는 것으로 나타났다. 본 연구 결과는 향후 이루어질 스마트 기기를 활용한 다양한 수업 맥락을 구상하는데 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to explore the effects of science classes on positive science experiences and science learner identity, using smart devices in a future school: C middle school. We conducted a paired t test at the beginning and end of the first school year with first-grade students at t...

주제어

참고문헌 (39)

  1. Basu, S. J., and Barton, A. C., 2007. Developing a sustained interest in science among urban minority youth. Journal of Research in Science Teaching, 44(3), 466-489. 

  2. Brickhouse, N. W., 2001. Embodying science: A reminist perspective on learning. Journal of Research in Science Teaching, 38(3), 282-295. 

  3. Enyedy, N., Goldberg, J., and Welsh, K. M., 2006. Complex dilemmas of identity and practice. Science Education, 90(1), 68-93. 

  4. Gee, J. P., 2000. Identity as an analytic lens for research in education. Review of Research in Education, 25, 99-125. 

  5. Greene, J. C., Caracelli, V. J., and Graham, W. F., 1989. Toward a conceptual framework for mixed-method evaluation designs. Educational Evaluation and Policy Analysis, 11(3), 255-274. 

  6. Hong, S., Ahn, Y., and Choi, Y., 2019. Teachers' Teaching Competency Modeling in Future Schooling. Journal of education & culture. 25(3), 365-388. (in Korean) 

  7. Hwang, S., 2018. Research trend on the sociocultural approaches to science learning identity for the realization of 'Science Education for All'. Journal of the Korean Association for Science Education, 38(2), 187-202. (in Korean) 

  8. Jang, S., and Lee, J., 2013. A Study on the Use of the International Index by Analyzing the Current Status of the ICT Index. Internet & Security Focus 3. May 2013. (in Korean) 

  9. Kang, H., Lee, S., Kim, H., Lee, H., Kwak, Y., and Shin, Y., 2019. The Effects of National Science Leading School Programs on Students' Positive Experiences about Science and Teachers' Perceptions of Curriculum Implementation Factors Affecting PES. Journal of the Korean Association for Science Education, 39(2), 279-293, (in Korean) 

  10. Kim, D., Kim, J., Moon, Y., Kim, J., Kwon, S., and Moon, Y., 2019. An Exploration of the Direction of the Future School's Concept and Space Design.. Korean Journal of Teacher Education. 35(1), 119-146. (in Korean) 

  11. Kim, H., Kim, E., Lee, E., Gae, B., and Lee, E., 2017. Research on Development of Establishment and Operation Model of Future School. Korea Education and Research Information Service. Research Report CR 2017-6. (in Korean) 

  12. Kim, J., Lee, E., and Oh, E., 2018. The Development and Validation of a Self-Rating Scale to Measure the School Community's Core Values.Competencies. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 18(20), 517-544. (in Korean) 

  13. Kim, K., 2014. More mobile generation. Next wave. (in Korean) 

  14. Kim, S., 2011. Visions and Directions of Future Education for Schooling. The Journal of Future Education. 1(1), 57-64. (in Korean) 

  15. Kim, S., 2018. A Study for Development of Future School Curriculum and Educational Methods in Advanced Countries. The Educational Research for Tomorrow. 31(1), 45-65. (in Korean) 

  16. Ku, J., Kim, S., Lim, H., Park, H., and Han, J., 2015. A study on Improving the Educational Environment Using ICT through Analysis of PISA 2012 Computer-Based Evaluation Results. Korea Institute for Curriculum and Evaluation. Issue paper. ORM 2015-50-6. (in Korean) 

  17. Kwak, M., Kwak, Y., and Lee, S., 2019. A Study on the Characteristics of Future Schools for Students with Future Convergent STEAM Talents. Journal of the Korean Association for Science Education, 39(4), 479?488. (in Korean) 

  18. Kwak, Y., 2015. An Exploration of teacher professionalism required for changes in future schooling and curriculum reconstruction. Journal of Research in Curriculum & Instruction. 19(1), 93-111. (in Korean) 

  19. Kwak, Y., Lee, S., Kang, H., Shin, Y., and Lee, S., 2019. Qualitative Inquiry of Features of Science Education Leading Schools on Students' Positive Experiences about Science. Journal of Korean Elementary Science Education. 38(3), 317-330. (in Korean) 

  20. Lee, E., Kim, H., Yim, S., Lee, T., and Kim, S., 2019. A Study on the Development of Changemaker Education Program. Journal of Educational Innovation Research. 29(2), 117-146. (in Korean) 

  21. Lee, E., Kim, J., and Oh, E., 2019. A Case Study of 'Action Research Teacher Project' in a School. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 19(8), 1037-1063. (in Korean) 

  22. Lee, E., Kim, Y., and Park, U., 2018. An Exploration of the Processes of Deriving a School Community's Vision: A Focus on 'C' middle school's case. Journal of Educational Innovation Research. 28(4), 319-339. (in Korean) 

  23. Lee, K., 2002. Image three kingdoms. Gyeonggi: Dulnyouk Publication Co. (in Korean) 

  24. Lee, k., and Jang, S., 2014. A study on the remodeling direction for the establishment of seoul future school: the guidelines for remodeling design of Changdeok girls' middle school. Research service report of Seoul Metropolitan Office of Education. (in Korean) 

  25. Lim, C., Park, T., Han, H., Kim, K., Kwon, H., and Lee, J., 2019. An Exploratory Study on Essential Design Elements for Constructing a Future School Space. The Korean Society for Educational Technology. 35, 589-619. (in Korean) 

  26. Luehmann, A. L., 2009. Accessing resources for identity development by urban students and teachers: foregrounding context. Cultural Studies of Science Education, 4, 51-66. 

  27. MOE., 2016. General plans for science education. Ministry of Education Press Release (2016.2.). (in Korean) 

  28. Nam, M., Park, J., and Kim, H., 2018. An Exploration on the Model of Region-based Future School: focusing on Yeoju. The Journal of Politics of Education. 25(2), 55-82. (in Korean) 

  29. Nam, S., 2015. Understanding Effect Sizes. Hanyang Medical Reviews. 35, 40-43. 

  30. Paccon, M. Q., 2002. Qualitative research & evolution methods. Thousand Oaks, Ca: Sage Publication. 

  31. Park, J., 2016. Lessons for School and Teacher Education from the Future School Movement in the U.S. The Journal of Korean Teacher Education. 33(4), 45-67. (in Korean) 

  32. Prensky, M., 2001. Digital Natives, Digital Immigrants. From On the Horizon. 9(5), 1-6. http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf (accessed 10 February 20200). 

  33. Reynolds, T. J., and Gutman, J., 1984. Advertising is image management. Journal of Advertising Research, 24, 27-37. 

  34. Scherz, Z. and Oren, M., 2006. How to change students' images of science and technology. Science Education, 90, 965-985. 

  35. Seoul Metropolitan Office of Education, 2015. A study on the direction of interior design for the building of learning environment in Seoul future school with the convergence of education and digital. (in Korean) 

  36. Shin, Y., Kwak, Y., Kim, H., Lee, S.-Y., Lee, S., and Kang, H, 2017. Study on the development of test for indicators of positive experiences about science. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 37(2), 335-346. (in Korean) 

  37. Tamar, H., 2018. Next generation leaders: BTS. Time magazine. October. 

  38. Yu, E., Lee, S., Oh, P. S., Shin, M., and Kim, C., 2008. Case studies of the participation structures in secondary science classrooms: Exploring the possibility to develop the 'space for hybrid meaning making'. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 28(6), 603-617. (in Korean) 

  39. Yu., E., and Kim, K., 2019. A case study of service education activities applying mathematics into a placebased earth science program; Measuring the earth's size. The Journal of the Korean Earth Science Society. 40(5), 518-537. (in Korean) 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로