최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
DataON 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Edison 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Kafe 바로가기대한화학회지 = Journal of the Korean Chemical Society, v.57 no.1, 2013년, pp.147 - 158
This study is to search an optimal model on causal relationships of the motivations to learn and motivation strategy in chemistry education. The participants in this study are consisted of G and I high schools students (487) in Gwangju. They all answered to the questionnaire. Model I is hypothesized...
This study is to search an optimal model on causal relationships of the motivations to learn and motivation strategy in chemistry education. The participants in this study are consisted of G and I high schools students (487) in Gwangju. They all answered to the questionnaire. Model I is hypothesized to be path model of the mediation between 'self-efficacy, achievement need, and entity theory of intelligence' and 'learning strategy and self-handicapping tendency of motivation strategy' by goal orientation to explore variables of study effecting the motivation strategy. And Model II is hypothesized path model of the mediation between goal orientation and 'learning strategy and self-handicapping tendency' by 'self-efficacy, achievement need, and entity theory' to explore variables of study effecting the motivation strategy. Based on these models, structural equation modeling techniques are used to evaluate for the path model among goal orientation(learning, performance approach, and performance approach goal orientation), self-efficacy, achievement need, entity theory of intelligence, self-handicapping tendency, and learning strategy in chemistry education. As the results, Model II is considered. Goodness-of-fit indexes of this model related modification models are identified and analyzed in phases. And this model is accomplished by correcting the model the fifth time to enhance goodness-of-fit indexes. In this optimal model II-5 (Fig. 3) on causal relationships of the motivations to learn and learning strategy (p
Jo, H.-C. Korean Journal of Educational Research 2003, 41(2), 225.
Ahn, D. H.; Kim, O. B. The Korean Journal of Educational Psychology 2007, 21(3), 723.
Ryou, K. R.; Eom, W. Y.; Choi, S. Y. The Korean Journal of Educational Psychology 2010, 24(3), 661.
Son, S. K.; Do, S. L. The Korean Journal of Educational Psychology 2012, 26(2), 479.
Weinstein, C. E.; Mayer, R. E. The teaching of learning strategies. In Handbook of research on teaching; M. Wittrock, Ed.; New York: Macmillan, 1986; pp 315?327.
Han, S. M. The Korean Journal of Educational Psychology 2003, 17(3), 291.
Bak, B. G.; Song, J. H. The Korean Journal of Educational Psychology 2008, 22(2), 333.
Elliot, A. J.; Church, M. A. Journal of Personality and Social Psychology 1997, 72(1), 218.
Midgly, C.; Urdan, T. Contemporary Educational Psychology 2001, 26, 61.
Kim, N.-K. Analysis of Causal Relation Among Dispositional Variables, Goal Orientation, and Learning Strategy. Dissertation, Graduate School of Korea University, 2001.
Bandalos, D. L.; Finney, S. J. Journal of Educational Psychology 2003, 95, 604.
Pintrich, P. R.; Schrauben, B. Students' motivational beliefs and their cognitive engagement in the classroom academic tasks. In Student perceptions in the classrom; D. Schunk, J. Meece, Eds.; Lawrence Erlbaum Associates, Inc.: Hillsdale, NJ, 1992; pp 149?183.
Schunk, D. Journal of Educational Psychology. 1984, 78, 29.
Dweck, C. S. Self-theories: The Role in Motivation, Personality, and Development; Tayer & Francis: 2000.
Rhodewalt, F. Journal of Personality 1994, 62, 67.
Dweck, C. S.; Leggett, E. L. Psychological Review 1988, 25, 109.
Barron, K. E., Harackiewicz, J. M. Journal of Personality and Social Psychology 2001, 80, 706.
Elliot, A. J.; McGregor, H. A.; Gable, S. Journal of Educational Psychology 1999, 91, 549.
Ko, Y. C.; Jang, N. C. Journal of Research in Curriculum Instruction 2010, 14(1), 121.
Jreskog, K. G.; Srbom, D. LISREL 7 : A guide to the program and applications; SPSS Pub: Chicago, 1989.
Steiger, J. H.; Lind, J. M. Statistically based tests for the number of common factors, Paper Presented at the Annual Meeting of the Psychometric Society. Iowa City, IA, 1980.
Gerbing, D. W.; Anderson, J. C. Sociological Methods & Research 1992, 21, 132.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다. 출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문주제어
AI 본문요약
문제 정의
가설 설정
제안 방법
대상 데이터
데이터처리
성능/효과
후속연구
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
숙달목표란 무엇인가?
숙달목표: 자기능력과는 관계없이 학업사태를 숙련하기 위한 노력으로 자기능력을 향상시키고 발전시키려는 목표이다.13
Son과 Do는 목표지향성 변인과 학습전략 사이에 학습자의 어떤 정서가 매개적 효과를 낸다고 분석하였나?
Son과 Do는 목표지향성 변인과 학습전략 사이에 학습자의 개별적 정서, 즉 즐거움, 자부심, 화, 불안, 수치심 및 절망감이 매개적 효과를 낸다고 경로모형으로 분석하였다.4 Weinstein과 Mayer에 의하면 학습전략은 개인에 따라 차이가 많고 학업성취와 정적인 관계가 있는 것으로 밝혔다.
화학교육의 동기전략에 영향을 끼치는 학습관련 변인들의 인과관계에 대한 연구의 제한점으로 어떤 것이 있을까?
본 연구를 통해 위와 같은 시사점들에도 불구하고 다소의 제한점이 있었다. 즉 본 연구는 일정한 도시지역의 두 고등학교에서 화학교육만을 위한 검증자료였다. 다른 교과의 교육, 농어촌 지역 및 각급 학교에서도 본 연구와 같은 확인과 검증이 요구된다.
참고문헌 (23)
이 논문을 인용한 문헌
저자의 다른 논문 :
관련 콘텐츠
원문 보기
원문 URL 링크
오픈액세스(OA) 유형
이 논문과 함께 이용한 콘텐츠
Copyright KISTI. All Rights Reserved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.