수학과에서도 통합을 통한 교육과정 재구성과 학생들이 문제를 제기하여 해결하는 과정을 강조한 프로젝트 학습에 대한 관심이 점차 증대되고 있다. 본 연구에서는 초등학교 4학년 학생들을 대상으로 '삼각형'을 중심에 둔 '피라미드의 비밀' 프로젝트를 구현한 실제를 소개함으로써, 수학과 프로젝트 학습이 어떠한 의의를 갖는지 탐색해 보고자 한다. 본 연구는 115시간의 주제 중심의 프로젝트의 과정 중 수학과 도형 탐구와 직접적으로 관련된 내용 24시간만 발췌하여 수학적 의미를 재해석한 연구이다. 프로젝트로 삼각형을 탐구한 결과 문제 해결의 과정으로서 측정, 작도, 각 등의 기하적 활동이 이루어졌으며, 학생들이 적극적이고 자율적으로 활동에 참여하고, 정확하게 측정하려는 태도가 자연스럽게 길러졌다. 각, 삼각형 등 평면도형에 대한 이해 뿐 아니라 입체도형에 대한 이해도 높아졌다. 프로젝트 학습은 주어진 문제나 내용만의 학습이 아닌 다른 영역으로 확장된다는 사실을 보여 주었다.
수학과에서도 통합을 통한 교육과정 재구성과 학생들이 문제를 제기하여 해결하는 과정을 강조한 프로젝트 학습에 대한 관심이 점차 증대되고 있다. 본 연구에서는 초등학교 4학년 학생들을 대상으로 '삼각형'을 중심에 둔 '피라미드의 비밀' 프로젝트를 구현한 실제를 소개함으로써, 수학과 프로젝트 학습이 어떠한 의의를 갖는지 탐색해 보고자 한다. 본 연구는 115시간의 주제 중심의 프로젝트의 과정 중 수학과 도형 탐구와 직접적으로 관련된 내용 24시간만 발췌하여 수학적 의미를 재해석한 연구이다. 프로젝트로 삼각형을 탐구한 결과 문제 해결의 과정으로서 측정, 작도, 각 등의 기하적 활동이 이루어졌으며, 학생들이 적극적이고 자율적으로 활동에 참여하고, 정확하게 측정하려는 태도가 자연스럽게 길러졌다. 각, 삼각형 등 평면도형에 대한 이해 뿐 아니라 입체도형에 대한 이해도 높아졌다. 프로젝트 학습은 주어진 문제나 내용만의 학습이 아닌 다른 영역으로 확장된다는 사실을 보여 주었다.
Mathematical learning via projects, which enables the reconstruction of curriculum through integration and emphasizes the process of solving problems by posing questions, has attracted the attention of the department of mathematics. This research is aimed at exploring the link between mathematics an...
Mathematical learning via projects, which enables the reconstruction of curriculum through integration and emphasizes the process of solving problems by posing questions, has attracted the attention of the department of mathematics. This research is aimed at exploring the link between mathematics and project learning by analyzing an example of student-oriented project 'the secrets of pyramid' focused on understanding 'triangle' specifically designed for forth graders. From 115-hour process of subject-oriented project, this study reinterpreted the mathematical meaning of only 24 hours directly related to mathematics, especially to figure exploration. Consequently, this problem solving involved a variety of geometric activities as a process, such as measuring an angle, constructing a triangle, etc. Thus students attempt to actively participate in the process, thereby allowing them to learn how to measure things more accurately. Moreover, project learning improved students' understanding on not only plane figures but solid figures. This indicates that by project learning, learning from given problems or contents can be extended to other mathematical areas.
Mathematical learning via projects, which enables the reconstruction of curriculum through integration and emphasizes the process of solving problems by posing questions, has attracted the attention of the department of mathematics. This research is aimed at exploring the link between mathematics and project learning by analyzing an example of student-oriented project 'the secrets of pyramid' focused on understanding 'triangle' specifically designed for forth graders. From 115-hour process of subject-oriented project, this study reinterpreted the mathematical meaning of only 24 hours directly related to mathematics, especially to figure exploration. Consequently, this problem solving involved a variety of geometric activities as a process, such as measuring an angle, constructing a triangle, etc. Thus students attempt to actively participate in the process, thereby allowing them to learn how to measure things more accurately. Moreover, project learning improved students' understanding on not only plane figures but solid figures. This indicates that by project learning, learning from given problems or contents can be extended to other mathematical areas.
먼저 프로젝트 학습의 의미를 살펴보면, 프로젝트 학습이란 단순히 지식을 습득하는 것이 아니라 프로젝트 수행을 통해 실제적인 문제 상황에 직면하여 협력을 통해 주제를 깊이 탐구하고 해결책을 찾는 고도의 사고 능력을 개발하는 학습이다. 학습자들은 오랜 시간을 투자하여 과제해결을 위한 방법을 스스로 구상해 나가는 구조화된 맥락적인 학습이다(Laffey et al.
프로젝트를 수행하는 학생들이 과정 중심의 수행 경험을 하게 된다는 근거는 무엇인가?
즉 학생들은 이러한 과제들을 수행하기 위하여 어떤 수학적 지식을 사용해야 하는지를 결정해야 할 뿐만 아니라, 때로는 어떻게 접근해 나가야 할 것인가에 관한 수학적 방법까지도 결정해야 한다. 따라서 프로젝트는 학생들의 실제 생활과 직접 관련되어 그들의 고등 사고 능력을 발휘할 수 있는 문제 상황을 주제로 제시함으로써 과정 중심의 수행 경험을 하게 된다(황혜정, 서동엽, 최승현, 1999).
프로젝트란 무엇인가?
프로젝트는 도전할 문제를 토대로 이루어진 복잡한 과제를 학생들로 하여금 디자인, 문제 해결, 의사 결정, 탐구활동에 참여하도록 하는 것이다(John, 2000). 프로젝트 학습은 Kilpatrick(1918)에 의해 최초로 체계화되었다.
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