$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

현대패션에 나타난 재패니즘(Japanism)에 관한 연구 - 2001S/S에서 2011S/S를 중심으로 -
Japanism in modern fashion - From 2001 S/S to 2011 S/S - 원문보기

The Research Journal of the Costume Culture = 복식문화연구, v.21 no.2, 2013년, pp.151 - 166  

김선영 (순천대학교 패션디자인학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aims to shed light on the diversity and complexity of design represented through modern fashion and to identify growth opportunities for globalizing and modernizing traditional clothing designs. To this end, formative trends and aesthetic characteristics of $21^{st}$ century fa...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
현재 기모노를 입는 행사로 무엇이 있는가? 즉, 기모노는 말 그대로 입는 것, 옷 그 자체를 의미하지만 서양문물이 발달하여 양복이 들어오면서 그것과 비교하기 위하여 점차 일본 의상인 와후쿠라는 뜻으로 쓰이게 되었다. 최근에는 여성들의 전통의상을 지칭하는 말로 현재는 명절이나 결혼식, 졸업식 등 특별한 행사가 있을 때만 입는 예복의 성격을 띠고 있다(The Japanese Language and Literature Association of Korea, 2003). Kim et al.
기모노의 어원은? 기모노의 어원은 입다를 의미하는 ‘기루(着る)’와 물건을 의미하는 ‘모노(物)’가 합성되어(Yun, 2000) 생긴 말로, 일본 전통의상인 와후쿠(和服, わふく)를 의미한다. 그러나 오늘날 기모노는 문양이나 염색과 관계없이 오비로 허리를 묶는 원피스 형태를 말한다.
오늘날 기모노의 형태는 무엇인가? 기모노의 어원은 입다를 의미하는 ‘기루(着る)’와 물건을 의미하는 ‘모노(物)’가 합성되어(Yun, 2000) 생긴 말로, 일본 전통의상인 와후쿠(和服, わふく)를 의미한다. 그러나 오늘날 기모노는 문양이나 염색과 관계없이 오비로 허리를 묶는 원피스 형태를 말한다. 즉, 기모노는 말 그대로 입는 것, 옷 그 자체를 의미하지만 서양문물이 발달하여 양복이 들어오면서 그것과 비교하기 위하여 점차 일본 의상인 와후쿠라는 뜻으로 쓰이게 되었다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (64)

  1. Alastair, D.(1994). Art nouveau (Y. R. Ko, Trans.). Seoul: Sigongsa. 

  2. Alessandro, D.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashion shows/complete/F2009RTW-ADACQUA 

  3. Alexander, M.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashion shows/complete/F2003RTW-AMCQUEEN 

  4. Alexander, M.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashion shows/complete/S2005RTW-AMCQUEEN 

  5. Alexander, M.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashion shows/complete/S2008RTW-AMCQUEEN 

  6. Armani, P.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashionshows/ complete/S2009CTR-APRIVE 

  7. Balenciaga.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashionshows/ complete/F2008RTW-BALENCIA 

  8. Basso&Brooke.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashion shows/complete/S2009RTW-BASSOB 

  9. Bottega, V.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashionshows/ complete/F2001RTW-BVENETA 

  10. Bruno, P.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashionshows/ complete/S2009RTW-BPIETERS 

  11. Chanel.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashionshows/ complete/S2009RTW-CHANEL 

  12. Cho, K. H.(1987). Aesthetics of costume. Seoul: Soohaksa. 

  13. Cho, K. H.(2007). Study on aesthetic characteristics of Japanese fashion: focus on mode Japonisme. Journal of Fashion Business, 11(4), 232-246. 

  14. Cho, K. H., & Lee, H. S.(2004). Aesthetics of fashion. Seoul: Soohaksa. 

  15. Choi, I. R., & Lee, S. H.(2007a). Formative character of Japanese dress design in modern fashion. Journal of the Korean Traditional Costume, 10(2), 141-151. 

  16. Choi, I. R., & Lee, S. H.(2007b). Formative character of Korean and Japanese dress design in modern fashion. The Research Journal of the Costume Culture, 15(5), 749-759. 

  17. Choi, M. S.(2009). A study on Japonism appeared in contemporary fashion design. Unpublished master's thesis, Hongik University, Seoul. 

  18. Choi, Y. J., & Choi, J. H.(2009). Expression analysis of the modern fashion design used Origami's expression methods. Journal of the Korean Home Economics Association, 47(4), 1-10. 

  19. Christian, D.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashion shows/complete/F2003RTW-CDIOR 

  20. Christian, D.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashion shows/complete/F2004RTW-CDIOR 

  21. Christian, D.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashion shows/complete/S2003RTW-CDIOR 

  22. Christian, D.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashion shows/complete/S2007RTW-CDIOR 

  23. Chung, H. S.(1981). A history of fashion. Seoul: Gyomunsa. 

  24. Chung, H. S.(2009). Analysis of the ethnic style in modern fashion: Focused on Japanism fashion. The Research Journal of the Costume Culture, 17(6), 1047-1058. 

  25. Delay, N.(2002). Eternal Japan (J. M. Ahn, Trans.). Seoul: Sigongsa. 

  26. Dries, V. N.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashion shows/complete/S2006RTW-DVNOTEN 

  27. Engel, P.(1994). Origami from angelfish to zen. New York: Dover pub. 

  28. Eymeric, F.(2006, March 24). Gap. 16, p. 103. 

  29. Gang, Z. H., & Park, M. H.(2010). Ethnic image characteristics expressed in 21st century fashion: focusing on Korea, China, and Japan. Journal of the Korean Society of Costumes, 60(7), 131-142. 

  30. GianFranco, F.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashion shows/complete/S2008RTW-GFERRE 

  31. Givenchy.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashionshows/ complete/S2008RTW-GIVENCHY 

  32. Gluckman, D. C., & Sadako, S.(1992). When art became fashion: Kosode in Edo period. New York: Weatherhill. 

  33. Gucci.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashionshows/ complete/S2003RTW-GUCCI 

  34. Han, K. M., & Park, H. S.(2004). A study on zenstyle showed on the clothing in the fashion designers in Japan: Focused on Issey Miyake, Yohji Yamamoto. Journal of the Korean Society of Fashion Design, 4(1), 1-21. 

  35. Kennedy, A.(1990). Japanese costume history and tradition. Paris: Adame Biro. 

  36. Kim, H. J.(2003). A study on Japanese clothing as Japonism expressed in the impressionistic painting works of the 19th century. Journal of the Korean Society of Costumes, 53(6), 11-23. 

  37. Kim, J. H., Kweon, S. A., & Kim, J. Y.(2010). A study on Kimono style appeared in contemporary fashion. Journal of the Korean Society of Design Culture, 16(2), 129-144. 

  38. Kim, K. K.(2010, September 20). Murakami, pop art maestro. Hankyung. Retrieved March 1, 2012, from http://www.hankyung.com/news/app/newsview.php?aid2010092028591 

  39. Kim, M. J.(1996). A study on eclectic trend expressed in the late 20th century' s fashion. Unpublished master's thesis, Sookmyung women's University, Seoul. 

  40. Kim, S. Y.(2006). The study on the Chinesm on the modern fashion. The Research Journal of the Costume Culture, 14(2), 220-233. 

  41. Kim, Y. J.(1998a). Understanding of costume aesthetics. Seoul: Gyeongchunsa. 

  42. Kim, Y. S.(1998b). A study on traditional colors of clothes in Korea. Unpublished doctoral dissertation, Sookmyung Women's University, Seoul. 

  43. Ko, Y. S., & Cho, K. H.(2009). A study on the aesthetic consciousness of Japonisme. Journal of Fashion Business, 13(2), 30-49. 

  44. Koren, L.(1984). New fashion in Japan. Tokyo: Kodansha. 

  45. Kwak, B. Y.(2009). Characteristics of Japanese fine art in art nouveau jewelry. Journal of the Korean Society of Costumes, 59(7), 114-126. 

  46. Lee, E. R., Bae, J. W., & Lee, K. H.(2004). A comparative study on the design developing of Japanism. Journal of the Korean Society of Costumes, 54(2), 39-52. 

  47. Louis, V.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashionshows/ complete/S2009RTW-LVUITTON/ 

  48. Marc, J.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashionshows/ complete/S2010RTW-MJACOBS 

  49. Moschino.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashionshows/ complete/S2009RTW-MOSCHINO 

  50. Munsterberg, H.(1996). The Japanese Kimono. London: Oxford university press. 

  51. Pop art & Louis Vuitton.(2009, October 10). Sports seoul. Retrieved March 1, 2012, from http://news. sportsseoul.com/read/emotion/858388.htm 

  52. Prada.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashionshows/ complete/S2006RTW-PRADA 

  53. Proenza, S.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashionshows/ complete/S2008RTW-PSCHOULER 

  54. Sichel, M.(1987). Japan. London: Batstford. 

  55. Son, W. S.(2007). National identities of Korea, China, and Japanese depending on the traditional costume. Asian Comparative Folklore, 34, 301-336. 

  56. The Japanese Language and Literature Association of Korea.(2003). Ke-da are paired. Seoul: Geulroseum. 

  57. The Textile Museum.(1996). The Kimino inspiration. Washington: Pomegranate. 

  58. Tibi.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashionshows/ complete/S2009RTW-TIBI 

  59. Unoqlo launched Naruto UT series.(2011, January 13). bnt news. Retrieved March 1, 2012, from http://bntnews.hankyung.com/apps/news?popup0&nid 02&c102&c202&c300&nkey20110113 1132483&modesub_view 

  60. Victor&Rolf.(2012, March 1). Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.com/fashion shows/complete/F2003RTW-VIKROLF 

  61. Yanaki, M.(1994). Chosun and art (G. J. Lee. Trans.). Seoul: Shingumunhwasa. 

  62. Yoo, J. J.(1996). A study on the Japanese fabric pattern. Unpublished master's thesis, Ewha Womans University, Seoul. 

  63. Yum, H. J.(2001). A study on the fashion design imaged by Kimono in the 1990s. Journal of Fashion Business, 5(3), 95-109. 

  64. Yun, S. I.(2000). Japan made a strong cultural code16. Seoul: Namuwasup. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로