$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

청소년의 미래기대에 대한 연구: 자아존중감과 사회적 지지를 중심으로
A Study on Adolescents' Expectation of Future: Focused on Self-Esteem and Social Support 원문보기

대한가정학회지 = Journal of the Korean Home Economics Association, v.51 no.2, 2013년, pp.173 - 186  

김진경 (Ohyun Middle School) ,  김혜연 (Department of Faculty of Human Ecology & Welfare, Jeju National University)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aims to investigate how adolescents' expectation of their future according to their self-esteem and perceived social support from parents, teachers, and peers. The study surveyed 611 adolescents, who live in Jeju. The data was analyzed by t-test, ANOVA, and step-wise Regression analysis. ...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
청소년기란? 청소년기는 아동기로부터 성인기로 넘어가는 과도기적 시기로서 신체적, 지적, 정서적으로 미성숙한 단계에서 성숙한 상태로 성장을 경험하는 시기이다. 그래서 에릭슨은 청소년기를‘정체감 대 역할혼미’단계이며 자신이 어떠한 사람이 될 것인가에 관심을 갖는다고 하였다.
건강한 청소년기를 보낼 수 있도록 능력을 배양해야하는 이유는? 이는 청소년기가 인생의 전 과정에 있어서, 자신의 미래에 대한 중요한 선택을 하는 전환점의 시기이기 때문이다[42]. 또한 청소년들은 부정적이고 취약한 환경에서도 자신의 삶을 주체적으로 살기 위해 미래에 대해 긍정적으로 생각하고 구체적인 목표를 가지고 자기 삶의 주체로서 성장할 수 있는 존재이기도 하다.
청소년이 배양할 수 있어야 하는 능력은? 즉 청소년기는 자아정체감이 형성되는 단계이고 성인기를 준비하며 미래의 목표를 설정해야 하는 시기이다[22]. 그러므로 청소년은 성인기 발달과업에 대해 지속적으로 인식하며 주체적으로 계획을 세우고 평가할 수 있는 능력을 배양할 수 있어야 한다. 청소년 스스로 자신의 미래 목표를 설정하고 미래기대를 할 수 있도록 한다면 건강한 청소년기를 보낼 것이며 보다 성공적인 미래 삶을 영위할 수 있을 것이다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (43)

  1. Amato, P., & Booth, A. (1997). Generation at risk: Growing up in an era of family upheaval. Cambridge MA: Harvard University Press. 

  2. An, S. S. (2006). The influence of family communication patterns on adolescent's self-esteem and future plan. Unpublished master's thesis, Kyungnam University, Changwon, Korea. 

  3. Azaiza, F., & Ben-Ari, A. T. (1997). Minority adolescents' future orientation: The case of Arabs living in Israel. International Journal of Group Tensions, 27(1), 43-57. 

  4. Bachman, J. G., & O'Malley, P. M. (1977). Selfesteem in youngman: A longitudinal analysis for the compact of educational and occupational attainment. Journal of Personality and Social Psychology, 35, 365-380. 

  5. Carr, A. (2000). Family therapy: Concepts, process, and practice. New York: Wiley. 

  6. Chang, Y. J. (2002). A study on the relationship between perceived social support and psychosocial adjustment in adolescence. Unpublished master's thesis, Seoul Women's University, Seoul, Korea. 

  7. Cho, Y. Y. (2010). A study on expression guidance methods to visualize dreams of future in adolescence. Unpublished master's thesis, Korea National University of Education, Chungbuk, Korea. 

  8. Cobb, S. (1976). Social support as a moderator of life stress. Psychosomatic medicine, 38, 300-314. 

  9. Coopersmith, S. (1967). The practical theorist: The life and work of Kurt Lewon. New York: Basic Books. 

  10. Demaray, M. K., & Malecki, C. K. (2002). Critical levels of perceived social support associated with student adjustment. School Psychology Quarterly, 17, 213-241. 

  11. Emmanuelle, V. (2009). Inter-relationships among attachment to mother and father, self-esteem, and career indecision. Journal of Vocational Behavior, 75(2), 91-99. 

  12. Han, S. Y. (2006). The effect of parental expectation and parent-adolescent communication on adolescents' achievement motivation. Unpublished master's thesis, Sookmyung Women's University, Seoul, Korea. 

  13. Hong, J. Y. (2000). The effects of voluntary service activities of middle school students on self-esteem and achievement motivation. Unpublished master's thesis, Dongkuk University, Seoul, Korea. 

  14. Hwang, M. J. (2009). The factors affecting future path preparations of poverty-stricken youths: Focusing on personal, environmental and future path related variables. Unpublished master's thesis, The Catholic University of Korea, Seoul, Korea. 

  15. Jeong, Y. K. (2005). Career maturity of adolescent related variables -person, household, school-. The First Korean Education & Employment Panel, 259-292. 

  16. Jin, E. A. (2007). The influence of perceived social support and career decision-making self efficacy by high school students on career decision. Unpublished master's thesis, Jeju National University, Jeju, Korea. 

  17. Jin, Y. J. (2010). The self-esteem of the elderly and relative influence of variables. Korean Family Resource Management Association, 14(4), 263-277. 

  18. Kalplan, H. B. (1975). The self-esteem motive and change in self-attitude, Journal of Nervous and Mental Disease, 161, 265-275. 

  19. Kim, C. H. (1995). A study on adaptation and selfesteem of Returnees's. Unpublished doctoral dissertation, Seoul Women's University, Seoul, Korea. 

  20. Kim, Y. H. (2004). A study on the determinations of adolescent aspiration of future status. Unpublished master's thesis, Kangwon University, Chuncheon, Korea. 

  21. Korea Youth Counseling and Welfare Institute. (2003). Research on the program to reduce the anxiety level in adolescents' career path. Youth Counseling, 101. 

  22. Lee, B. W. (2008). A study for the effect of adolescent's attachment and self-esteem on career maturity. Unpublished master's thesis, Sookmyung Women's University, Seoul, Korea. 

  23. Lee, C. J. (1998). Adolescence psychology. Seoul: JungAng Aptitude Press. 

  24. Lee, K. J. (2004). A study on the relationship between parental support and senior high school students' career development. Unpublished master's thesis, Sungkyunkwan University, Seoul, Korea. 

  25. Lee, M. R. (2001). A study on the social support system to influence on the high school students' adaptation to school life. Unpublished master's thesis, Daegu University, Kyungbuk, Korea. 

  26. Lee Y. J. (2008). Impact of perceived family strength and academic achievement on expectancy for future success in adolescents. Unpublished master's thesis, Kyung Hee University, Seoul, Korea. 

  27. Lee, Y. K. (1988). A study on the children's future expectancy and their self concept, academic achievement, and peer popularity. Unpublished master's thesis, Sookmyung Women's University, Seoul, Korea. 

  28. Maddox, G. L., Atchley, R. C., Evans, J, G., Hudson, R. B., Kane, R. A., Masoro, E. J., et al. (2001). The encyclopedia of aging. New York: Springer Publishing Company, Inc. 

  29. Malmburg, L. E., & Trempala, J. (1997). Anticipated transition to adulthood: the effect of educational track, gender and self-evaluation on finish and polish adolescent's future orientation. Journal of Youth and Adolescence, 26(5), 517-537. 

  30. McCabe, K., & Barnett, D. (2000). First comes work, then comes marriage: Future orientation among African American young adolescents. Family Relations, 49(1), 421-482. 

  31. Mussen, P. H., Conger, J. I., Kagan, J., & Huston, A. C. (1984). Child development and personality (6th ed.). New York: Harper & Row. 

  32. Poole, M. E., & Cooney. G. H. (1987). Orientations to the future: A comparison of adolescents in Australia and Singapore. Journal of Youth and Adolescence, 16(2), 121-142. 

  33. Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self image. Princeton NJ: Princeton University Press. 

  34. Rosenberg, M. (1979). Conceiving the self. New York: Basic book. 

  35. Seginer, R. (1988). Adolescent's orientation toward the future: sex role differentiation in a sociocultural context. Sex Role, 18(11/12), 739-757. 

  36. Seginer, R., & Schlesinger, R. (1998). Adolescent's future orientation in time and place: The case of the Israeli Kibbutz. International Journal of Behavioral Development, 22(1), 151-167. 

  37. Seginer, R., Vermulst, A., & Shoyer, S. (2004). The indirect link between perceived parenting and adolescent future orientation: A multiple-step model. International Journal of Behavioral Development, 28(4), 365-378. 

  38. Shin, A. H. (1998). Stress, social support & self-esteem of adolescents. Unpublished master's thesis, Yonsei University, Seoul, Korea. 

  39. Song, J. Y., & Won, H. T. (1988). The Influences of the social support on performances of dual task and anxiety in stressful situation. Korean Journal of Clinical Psychology, 7(1), 21-30. 

  40. Statistics Korea. (2010). Korea statistics information service. Retrieved June 15, 2010 from http://kosis.kr 

  41. Trommsdorff, G., lamm, H., & Schmidt, R. W. (1979). A longitudinal study of adolescent's future orientation (time perspective). Journal of Youth and Adolescence, 8(2), 131-147. 

  42. Yoo, J. S. (2007). A study on effects of future orientation on psychosocial variables among korean adolescents. Unpublished master's thesis, Kyung Hee University, Seoul, Korea. 

  43. Yowell, C. M. (2000). Possible selves and future orientation: Exploring hopes and fears of latino boys and girls. Journal of Early Adolescence, 20(3), 245-280. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로