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논문 상세정보

신라의 미의식 연구

Research of the Aesthetic Consciousness in the Silla Dynasty

Abstract

The Silla Dynasty was an open society and was an independent, creative, brilliant culture built on diverse cultures and values. Transforming from the Silla Dynasty to the Unified Silla, it unified the culture of the Three Kingdoms into one. It also displayed unique clothes that adapted new foreign elements into rich clothes forms unlike previous styles. This study first classifies the aesthetic consciousness of the Silla Dynasty by exploring the beauty of the Silla Dynasty realized through artifacts, books, and records in the Silla Dynasty and defines the each characteristic of the aesthetic consciousness. Second, it highlights the independency of Korean beauty through an investigation of how the aesthetic consciousness form appeared through these new appearances in the aesthetic consciousness of Silla Dynasty clothes. The results of the study show that the aesthetic consciousness of the Silla Dynasty can be inferred through Silla Dynasty artifacts, literature, sensuous beauty, and records that were classified into random natural beauty, humorous beauty, and decorative technical beauty. The Silla Dynasty aesthetic consciousness and aesthetic consciousness appeared in Silla Dynasty clothes based on the aesthetics of authenticity that created the honest and simple aesthetic moving of the early natural aesthetic sense of the Silla Dynasty. Silla Dynasty clothes are found to have transformed into an ornamental aesthetic consciousness of a sensual and decorative aesthetic consciousness in a Unified Silla.

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복식
복식의 특징은 무엇인가?
복식은 외형적으로 보이는 물질적인 것 외에도 비물질적인 것들을 함축하고 있는 그 시대의 미적 기준을 나타내는 심미적 표현수단으로 사상, 종교, 정서, 문화, 미적 관념과 같은 정신적인 내적 가치 요소를 반영하여 하나의 패션을 형성한다

복식은 외형적으로 보이는 물질적인 것 외에도 비물질적인 것들을 함축하고 있는 그 시대의 미적 기준을 나타내는 심미적 표현수단으로 사상, 종교, 정서, 문화, 미적 관념과 같은 정신적인 내적 가치 요소를 반영하여 하나의 패션을 형성한다. 지금까지 고대복식을 다룸에 있어 대부분 형태, 소재, 색상과 같은 조형적 특성에만 초점이 맞춰져 연구되어 왔기 때문에 그 이면에 깔린 미의식과 같은 내재적 요인이 간과되어 왔다.

황룡사
황룡사에서 볼 수 있는 신라인의 해학미가 반영된 요소는 무엇인가?
사찰에서 가장 중요한 건물을 장식하는 치미가 정교하고 세밀하게 표현된 것이 아니라 소박하게 해학적으로 표현된 것[Fig. 11]은 신라인의 미적 취향으로 국제적인 불교 미술을 받아들여 사찰을 지으면서도 고유의 해학적 미의식을 잃지 않았음을 보여준다.

10]에서도 신라 토우에서 보이는 해학적 요소가 보인다. 사찰에서 가장 중요한 건물을 장식하는 치미가 정교하고 세밀하게 표현된 것이 아니라 소박하게 해학적으로 표현된 것[Fig. 11]은 신라인의 미적 취향으로 국제적인 불교 미술을 받아들여 사찰을 지으면서도 고유의 해학적 미의식을 잃지 않았음을 보여준다.

미의식
미의식이란 무엇을 의미하는가?
그 시대를 살아가는 사람들의 삶 속에 내재한 보편적인 의식이 투영된 것이라 할 수 있으며 미를 이해하고 창작하거나 감상할 때의 감각과 경험을 말한다

지금까지 고대복식을 다룸에 있어 대부분 형태, 소재, 색상과 같은 조형적 특성에만 초점이 맞춰져 연구되어 왔기 때문에 그 이면에 깔린 미의식과 같은 내재적 요인이 간과되어 왔다. 미의식(美意識)은 그 시대를 살아가는 사람들의 삶 속에 내재한 보편적인 의식이 투영된 것이라 할 수 있으며 미를 이해하고 창작하거나 감상할 때의 감각과 경험을 말한다(Chae, 2004a). 각국의 전통 미의식은 각 시대별 복식을 특별하게 만드는 차별성을 부여하며 자국의 독자성을 드러내는 복식디자인의 보고이다.

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