빈곤가정 청소년의 자아탄력성 및 자아존중감에 영향을 미치는 변인 탐색 : 부모의 양육태도 및 또래.교사관계의 질을 중심으로 Exploration of variables effecting on poor adolescents' self-resilience and self-esteem : Focusing on parents' child-rearing attitudes and the quality of peer and teacher relationships원문보기
본 연구는 빈곤가정 청소년의 자아탄력성 및 자아존중감에 미치는 부모 양육태도 및 또래와 교사관계 질의 상대적 영향력을 분석하고자 수행되었다. 본 연구의 자료는 한국 아동 청소년 패널조사 자료를 활용하여 수집되었으며, 연구대상은 기초생활수급 계층, 차상위계층, 차차상위계층의 가정의 중학교 1학년 자녀들이었다. 조사도구는 자아탄력성, 자아존중감, 부모 양육태도 및 또래 교사관계 질을 측정하기 위한 자기기입식 설문지이었다. 수집된 자료는 기술통계와 위계적 회귀분석을 통해 분석되었다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 빈곤가정 청소년의 자아탄력성에 대해 또래관계의 질, 부모의 양육태도, 교사관계의 질 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 구체적으로 자아탄력성에 영향을 미치는 요인으로 또래와의 의사소통과 신뢰, 부모의 애정, 합리적 설명, 감독, 교사와 우호적 관계가 제시되었다. 둘째, 빈곤가정 청소년의 자아존중감에 대해 부모의 양육태도, 또래관계의 질, 교사관계의 질 순으로 영향을 미쳤으며 자아존중감에 영향을 미치는 구체적 요인은 부모의 애정 및 감독, 양육태도의 일관성, 또래로부터의 비소외감, 의사소통 및 신뢰, 교사와 우호적 관계이었다. 마지막으로 본 연구결과를 토대로 향후 빈곤가정 청소년을 대상으로 하는 효과적인 교육 복지프로그램 방향을 제안하였다.
본 연구는 빈곤가정 청소년의 자아탄력성 및 자아존중감에 미치는 부모 양육태도 및 또래와 교사관계 질의 상대적 영향력을 분석하고자 수행되었다. 본 연구의 자료는 한국 아동 청소년 패널조사 자료를 활용하여 수집되었으며, 연구대상은 기초생활수급 계층, 차상위계층, 차차상위계층의 가정의 중학교 1학년 자녀들이었다. 조사도구는 자아탄력성, 자아존중감, 부모 양육태도 및 또래 교사관계 질을 측정하기 위한 자기기입식 설문지이었다. 수집된 자료는 기술통계와 위계적 회귀분석을 통해 분석되었다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 빈곤가정 청소년의 자아탄력성에 대해 또래관계의 질, 부모의 양육태도, 교사관계의 질 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 구체적으로 자아탄력성에 영향을 미치는 요인으로 또래와의 의사소통과 신뢰, 부모의 애정, 합리적 설명, 감독, 교사와 우호적 관계가 제시되었다. 둘째, 빈곤가정 청소년의 자아존중감에 대해 부모의 양육태도, 또래관계의 질, 교사관계의 질 순으로 영향을 미쳤으며 자아존중감에 영향을 미치는 구체적 요인은 부모의 애정 및 감독, 양육태도의 일관성, 또래로부터의 비소외감, 의사소통 및 신뢰, 교사와 우호적 관계이었다. 마지막으로 본 연구결과를 토대로 향후 빈곤가정 청소년을 대상으로 하는 효과적인 교육 복지프로그램 방향을 제안하였다.
This study aimed to analyze the relative effects of parents' child-rearing attitudes and the quality of peer and teacher relationships on poor adolescents' self-resilience and self-esteem. The subjects were 639 1st grade middle school students from the firstly poor, the secondary poor, and the third...
This study aimed to analyze the relative effects of parents' child-rearing attitudes and the quality of peer and teacher relationships on poor adolescents' self-resilience and self-esteem. The subjects were 639 1st grade middle school students from the firstly poor, the secondary poor, and the thirdly poor families who participated in the Korea Child Youth Panel Surveys(KCYPS). The data were analyzed with descriptive statistics and hierarchical regressions. The results of this study were as follows. Firstly, the poor adolescents' self-resilience were influenced by the quality of peer relationships, parents' child-rearing attitudes, and the quality of teacher relationships in order and the specific variables enhancing adolescents' self-resilience were communication between adolescents and peers, trust with peers, parents' love, reasonable explanation, supervision, and teacher-adolescents' friendly relationships. Secondly, the poor adolescents' self-esteem were influenced by parents' child-rearing attitudes, the quality of peer relationships, and the quality of teacher relationships in order and the specific variables enhancing adolescents' self-esteem were parents' love, supervision, inconsistency, senses of non-alienation among peers, communication between adolescents and peers, trust with peers, and teacher-adolescents' friendly relationships. Finally, the future directions of education welfare programs targeting poor adolescents were suggested on the basis of the results.
This study aimed to analyze the relative effects of parents' child-rearing attitudes and the quality of peer and teacher relationships on poor adolescents' self-resilience and self-esteem. The subjects were 639 1st grade middle school students from the firstly poor, the secondary poor, and the thirdly poor families who participated in the Korea Child Youth Panel Surveys(KCYPS). The data were analyzed with descriptive statistics and hierarchical regressions. The results of this study were as follows. Firstly, the poor adolescents' self-resilience were influenced by the quality of peer relationships, parents' child-rearing attitudes, and the quality of teacher relationships in order and the specific variables enhancing adolescents' self-resilience were communication between adolescents and peers, trust with peers, parents' love, reasonable explanation, supervision, and teacher-adolescents' friendly relationships. Secondly, the poor adolescents' self-esteem were influenced by parents' child-rearing attitudes, the quality of peer relationships, and the quality of teacher relationships in order and the specific variables enhancing adolescents' self-esteem were parents' love, supervision, inconsistency, senses of non-alienation among peers, communication between adolescents and peers, trust with peers, and teacher-adolescents' friendly relationships. Finally, the future directions of education welfare programs targeting poor adolescents were suggested on the basis of the results.
청소년기는 다양한 발달과업이 요구되고 제 2차 성징의 출현으로 신체적․생리적 변화를 경험하는 시기이다. 또한 이 시기는 타인과 상호작용이 증가하면서 주변 환경의 영향을 쉽게 받는다(Kim, 2009).
가정의 경제적 빈곤이 청소년 발달에 미치는 영향을 다룬 연구들의 경향은 2가지로 요약되는데 그 2가지는 무엇인가요?
이러한 점을 반영하듯이 가정의 경제적 빈곤이 청소년 발달에 미치는 영향을 다룬 다수의 연구들이 수행되어져 왔으며, 이러한 연구들의 경향은 2가지로 요약된다. 우선 빈곤으로 인해 발생하는 다양한 위험요인이 청소년 발달에 미치는 부정적 영향을 제시한 연구들(Goodsby, 2007; Ha & Kang, 2012; McLoyd, 1998; Seo, 2002)이 있다. 이러한 연구들은 대개 빈곤가정 청소년이 경제적 어려움으로 수반되는 교육적 자극의 결여, 역기능적 가족관계, 유해한 주변환경의 노출 등으로 인해 폭력 및 공격적 행동 등의 문제행동을 보이며 낮은 자아존중감, 우울, 학교부적응 등의 문제를 보인다고 보고 하였다. 반면 최근에는 빈곤가정 청소년이 모두 문제행동을 보이지 않는 현실에 주목하여 긍정적인 발달을 조장하는 보호요인 탐색에 초점이 맞추어지는 경향을 보이고 있다. 몇몇 연구들(Borman & Overman, 2004; Juras, 2004; Kim, 2009; Park & Shim, 2012; Schoon & Bynner, 2003)을 통해 빈곤의 부정적 효과를 완충시키는 보호요인으로 자아존중감, 자아탄력성, 내적통제소재와 같은 개인의 심리적 요인과 부모의 양육태도, 가족응집력, 교사 및 또래와의 긍정적인 관계, 사회활동 참여 등 외부 환경적 요인이 제시되고 있다.
기초생활수급계층에 해당하는 청소년은 몇 명인가요?
특히 청소년기의 환경요인 중 가정의 경제적 어려움은 청소년의 발달에 심각한 영향을 미치는 위험요인으로 제기되어져 왔다. 현재 우리나라에서 절대적 빈곤층으로 분류되는 기초생활수급계층에 해당하는 청소년은 273,627명으로 전체 청소년 인구의 4.1%이며(Ministry of Health and Welfare, 2011), 평균 소득 50%이하에 해당되는 상대적 빈곤층으로 분류되는 청소년은 10.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.