$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

빈곤가정 아동의 위기 영향요인
Risk Factors Affecting the Children Crisis in Low-Income Families 원문보기

가정간호학회지, v.27 no.1, 2020년, pp.42 - 52  

김채운 (원주시 아이행복마을) ,  소애영 (강릉원주대학교 간호학과) ,  김은주 (강릉원주대학교 간호학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: This study aimed to find grounds for the development of a health promotion program by examining the risk factors affecting children in low-income families. Methods: This was a cross-sectional study. The subjects were 288 children under 13 years of age in We-Start, W city. The tools used inc...

주제어

표/그림 (4)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구는 위스타트 등록 아동을 대상으로 가정방문 및 내소자 상담을 통해 조사된 2차 자료인 위기사정자료를 기초로 빈곤가정 아동의 위기영향요인을 파악하기 위한 단면조사 연구이다.
  • 본 연구의 목적은 대상자의 일반적 상태에 따른 위기 영향요인을 파악을 통한 사례관리 중재의 근거자료 제공에 있으며 구체적인 목표는 다음과 같다.
  • 하지만 선행 연구에서는 위스타트 사업의 효과성에 대한 연구는 있으나[6] 위기에 미치는 영향 요인을 파악한 연구는 없는 실정이다. 이에 본 연구는 빈곤가정 아동의 위기에 미치는 영향 요인을 파악하여 맞춤형 사례관리서비스 제공에 필요한 근거자료를 제공하고자 시도하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (23)

  1. Yeo EJ, Kim MG, Jung EH, Lee JM, Jung HS, Kwon JS, et al. A study on prevention of children's poverty. Health and Welfare Policy Report. Sejong: Korea Institute for Health and Social Affairs, 2016 November. Report No.: 11-1352000-000000-00. 

  2. Jung JH. 'Children' poverty less than developed countries: Why is dual income and low birth rate? JoongAng Ilbo. 2017 June 06; Sec. Society. 

  3. Yeo EJ. The current condition and policy issues of child poverty in Korea. Health and Welfare Policy Forum. 2018;259:25-35. 

  4. Willingham DT. Ask the cognitive scientist: Why does family wealth affect learning? American Educator. 2012;36(1):33-39. 

  5. Kim MS, Bae HO. Child poverty in Korea: it's magnitude and causes. Health and Social Welfare Review. 2007; 27(1):3-26. https://doi.org/10.15709/hswr.2007.27.1.3 

  6. Kwon SW, Lee EJ. The program and outcome analysis on social service for child by using the total environment assessment model of early child development: TEAM-ECD of the World Health Organization (WHO) from the perspective of health disparity among children. Journal of Critical Social Welfare. 2014;45:51-97. 

  7. Kim CU. Risk factors affecting children from low income families in We Start [master's thesis]. Gangwondo: Gangneung-Wonju National University; 2017. 86 p. 

  8. Oh KJ. The manual for crisis assessment of Dreamstart children. Social welfare for children report. Seoul: Ministry for Health Welfare, and Family Affairs, 2009 December. Report No.: 2009-19. 

  9. Oh SN, Lee SH. Effects of childhood development on the application of primary school 1st grade by gender. The Journal of Child Education. 2019;28(3):135-149. https://dx.doi.org/10.17643/KJCE.2019.28.3.07 

  10. Kwon ES, KU IH. The effect of poverty on children's health. Korean Journal of Social Welfare. 2010;62(4):129-148. 

  11. Bae YJ, Cho SI, Jang M. Customized child-rearing supporting measures (III): current status and supporting strategies for single-parent families. Korean Institute of Child Care and Education report. Seoul: Korean Institute of Child Care and Education, 2017 December. Report No.: 2017-30. 

  12. Kwak ES, Chung MR. Home and neighborhood environment of children: Based on socioeconomic status and settlement character. The Korean Journal of Community Living Science. 2007;18(3):493-505. 

  13. Chang HL. Parenting attitude, language development and social development of infant and young children in poor single-parent families. Korean Journal of Social Welfare Studies. 2012;43(3):67-97. 

  14. Chang YE. The effects of parental socioeconomic status on preschoolers' social competence and cognitive development: The role of parental warmth and home learning environment. Korean Journal of Child Studies. 2015;36(6):1-21. https://dx.doi.org/10.5723/KJCS.2015.36.6.1 

  15. Lee BJ. Kim SS. Kim NH. An exploratory study on Korean children's development: the effects of socioeconomic factors and social capital. Journal of the Korean Society of Child Welfare. 2010;31(31):107-141. 

  16. Oh EJ, Kim HY. Factors influencing unmarried mothers' parenting stress: Based on depression, social support and health perception. Korean Journal of Women Health Nursing. 2018;24(2):116-125. https://doi.org/10.4069/kjwhn.2018.24.2.116 

  17. Cho KM, Kim EJ. A study on obesity and behavior problems in elementary children living in poverty. Child Health Nursing Research. 2013;19(5):140-148. 

  18. Kim JI. The impact of economic pressure on school life and problem behavior of poor children: Focusing on family risk variables and verification of mediating effect of negative parental role. Journal of Korean Society of Child Welfare. 2009;28:7-43. 

  19. Bang SY, Choi SH, Lee SH, Hwang HJ. Impact of psychological and behavioral variables of parents from low income families upon children's problematic behaviors: Comparison between two-parent families and single-parent families. Korean Association of Child care & Education. 2013;9(5):157-179. 

  20. Paciorek CJ, Stevens GA, Finucane MM, Ezzati M. Children's height and weight in rural and urban populations in low-income and middle-income countries: A systematic analysis of population-representative data. Lancet Global Health. 2013;1(5):e300-309. https://doi.org/10.1016/S2214-109X(13)70109-8 

  21. Hwang SH. The physical satisfaction and academic achievement and peer group relationship in elementary school student [master's thesis]. Seoul: Myongji University; 2007. 60 p. 

  22. Choi BC, Yoo YJ, Lim SK, Cho YK. A study of disabled children and family. Korea Disabled People's Development Institute Report. Seoul: Korea Disabled People's Development Institute, 2013 November. Report No.: Policy Report 13-21. 

  23. Sok SR, Shin SH. Comparison of the factors influencing children's self-esteem between two parent families and single parent families. Journal of Korean Academy of Nursing. 2010; 40(3):367-377. https://doi.org/10.4040/jkan.2010.40.3.367 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로