최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기兒童學會誌 = Korean journal of child studies, v.34 no.1, 2013년, pp.123 - 140
최혜진 (강릉원주대학교 유아교육과) , 조은래 (부산대학교 유아교육학과) , 김선영 (강릉원주대학교 유아교육과)
The purpose of this study was to examine the effects of counting ability on young children's mathematical ability and mathematical learning potential. The subjects in this study were 75 young children of 4 & 5 years old who attended kindergartens and child care center in the city of B. They were eva...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
21세기는 어떤 사회라 할 수 있는가? | 21세기가 글로벌 국가 경쟁사회와 다양한 정보 및 고도의 과학기술이 활용되는 사회로 변화됨에 따라 일상생활이나 직장에서 수학적 능력의 활용과 중요성이 그 어느 때보다 증가되고 있다(Hong, 2010). 이러한 첨단 과학의 급속한 발달과 정보화 사회에서 수학적 탐구 능력은 미래를 위한 준비과정으로 유아교육에서부터 필수적인 요소로 요구되고 있다. | |
생활 속에서의 유아의 수세기 활동은 왜 중요한가? | 유아가 수를 인식하고 수의 개념을 획득하는 것은 사회의 한 구성원으로 발달되어 가는 복잡한 과정중의 하나이며, 수학은 기초 학문 분야의 하나로 우리가 일상생활에서 인식하지 못하더라도 수학과 관계를 맺으며 살아가게 된다(Jeon, 2002). 생활 속에서 이루어지는 수세기 활동은 유아들에게 논리-수학적 사고를 할 수 있는 보다 많은 기회를 제공하기 때문에 다른 어느 시기보다 중요하다. | |
유아의 수학능력은 어떤 상황에서 발현된다고 볼 수 있는가? | 유아들은 자신의 생활 속에서 형식적 또는 비형식적으로 수와 관련된 경험을 하고 있다. 유아의 수학능력은 유아교육기관의 다양한 공간과 시간을 통해 형식적으로 가르치는 수 개념 교육 뿐 만 아니라 놀잇감을 나누어 갖거나 친구들과 간식의 개수를 헤아리는 등 자연스러운 상황에서 발현되는데 이것이 유아수학교육의 출발점이라고 볼 수 있다. 예를 들면, 생일 케이크에 자신의 나이만큼 초를 꽂아 보기, 수 조작 영역에서 게임 순서 정하기, 흥미 영역에서 활동하는 유의의 수를 세어보기, 자기 집 전화번호 알아보기 등은 일상생활 속에서 수세기, 순서 짓기, 명명하기 등을 위해 수가 사용된다는 것을 경험할 수 있다(Korean Ministry of Education, Science and Technology, 2007). |
Budoff(1987). The validity of learning potential. In C. S. Lidz(Ed.), Dynamic assessment : An interactional approach to evaluating learning potential. New York : Guilfold Press.
Campoine, J. C, Brown, A. L., & Bryant, N. R.(1985). Individual differences in learning and memory. In R. J. Stenberg(Ed), Human abilities : An information processing approach (pp. 103-126). New York : Freeman.
Chae, M., & Lee, W.(2006). Ability of Young Children's Counting Depending on Type of Material and Age. The Korean Journal Child Education, 15(3), 271-284.
Choi, A.(2010). A Study on the Initial Number Conceptions of Mathematics Underachievers in the Lower Grades. Unpublished master's thesis, Elementary Mathematics Education. Incheon, Korea.
Choi, H.(2003). (The) development of mathematical ability test for young children. Unpublished Doctoral Dissertation, Pusan National University. Pusan, Korea.
Ferrara, R. A.(1987). Learning mathematics in the zone of proximal development : The important of flexible use of knowledge. Unpublished doctoral dissertation, University of Illinois, Urbana Champaign.
Feuerstein(1979). The dynamic assessment of retarded performers : The learning potential assessment device, theory, instruments and techniques. Baltimore : University Park Press.
Fuson, K. (1988). Children's counting and concepts of numbers. New York : SpringerVerlag.
Gelman, R., & Gallistel, C. P. (978). The child's understanding of number. Cambridge, MA : Harvard University.
Han, S.(2008). An Assessment in Individualized Instruction-Learning : Dynamic Assessment perspectives. The Korean Journal of Educational Methodology Studies. 20(1), 49-73.
Hong, H.(1991). Young Children's Oral Counting and Numerical Abilities. Korean Journal of Child Studies, 12(1), 79-90.
Hong, H.(2010). The Future Directions and Challenges in Early Childhood Mathematics Education. Early Childhood Education Research & Review, 14(4), 29-51.
Hwang, H.(2007). A Study on the Relationship of Personal Variables to Mathematical Learning Potential in Young Children. Early Childhood Education Research & Review. 11(4), 344-362.
Hwang, H., & Choi H.(2007). The Mathematical Ability Picture Test for Young Children. Seoul : Yangseowon.
Hwang, H., & Choi, H.(2000). The Vygotsky's Socio-Cultural Theory and Early Childhood Educational Implications : Dynamic Assessment and Scaffolding for Young Children. The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, 5(2), 205-229.
Hwang, H., Kim, S., & Cho, E.(2011). A validation study on the development of A Dynamic Assessment Tool for Pre-school Children's Mathematical Learning Ability. The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, 16(5), 425-447.
Hwang, J.(2003). Three, Four, Five Year-Old Children's Counting In Terms of Material type and Order of Presentation. The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, 8(3), 295-315.
Jeon, S.(2002). The effects of number-counting activities of young children on their mathematical concepts and solving abilities mathematical problems. Unpublished master's thesis, Keimyung University. Seoul, Korea.
Jung, H.(1999). A Study on the Counting of the Young Children. Journal of Young Child Studies, 2(1), 1-22.
Kim, E., Shin, E., & Kim, S.(1993). The Development of Competence in Rational Counting, Addition and Subtraction in Three -, Four - and Five - Year - Old Children. Korean Journal of Child Studies, 14(1), 23-37.
Kim, K.(1990). A Theoretical Study on Young Children' is Counting. Korean Journal of Early Childhood Education, 10(1), 67-81.
Kin, Y., & Kim, J.(2002). The Counting Ability of Children Aged 3 to 5. The Korea Educatio, 29(1), 247-265.
Ko, E., & Jung, M.(2007). Review on dynamic assessment for young children's measurement ability assessment. The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, 12(3), 317-336.
Choi, H., & Hwang, H.(2006). Exploring implications of the result through Dynamic Assessment of Mathematical Learning Ability for Young Children. Early Childhood Education Research & Review, 10(2), 5-31.
Korean Ministry of Education, Science and Technology(2007). The 2007 Revised Kindergarten Curriculum of the Republic of Korea. Seoul : Korean Ministry of Education, Science and Technology. leaming early number (pp. 9-19). Buckingham : Open University.
Lee, J.(1999). A Study of Content and Method Used in Number Instruction forYoung Children from a Cultural Psychology Perspective. Korean Journal of Early Childhood Education, 19(1), 111-131.
Lee, J., & Oh, J.(2004). The Effect of Young Children's Number Estimation Activity on Counting and Number Representation Abilities of Young Children. The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, 3(9), 1-21.
Lee, J., An, K., & Kim, S. (2001), A Study of Informal Number Knowledge in Three and Four-Year Olds. Korean Journal of Early Childhood Education, 21(1), 251-267.
Lee. M., & Hong, E.(2001). Analysis on trend mathematics education study for young children. Journal of Kongju Communication Arts University, 18(1), 23-38.
Munn, P. (1997). Children's beliefs about counting. In I. Thompson(Ed), Teaching and.
Nah, K.(2002). A Study on the Basic Concepts of Number and Operation of Young Children. The journal of Korea Early Childhood Education, 9(1), 83-113.
Seo, D., Yoon, E., & Mun, J.(2005). Number Counting of Children and their Ideas about Number Counting. Early Childhood Education Research & Review, 9(2), 169-187.
Song, Y., & Choi, H.(1999). A Study on Young Children's Counting Knowledge , Arithmetic Story Problem Solving Ability , and Strategy. Early Childhood Education Research & Review, 9(1), 111-132.
Yoon, S.(2001). A study on the number representation according to the rational counting abilities of young children. Unpublished master's thesis, Duksung Women's University.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.