최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국철도학회 논문집 = Journal of the Korean Society for Railway, v.16 no.5 = no.78, 2013년, pp.410 - 417
서주환 (Service Business School, Kyonggi University) , 김영택 (Service Business School, Kyonggi University)
The purpose of this study was to analyze the effect of service convenience on customer satisfaction and reuse intention by 200 passengers using a Korail talk app. The result of the analysis showed that service convenience was positively correlated with satisfaction in Korail customers using the Kora...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
편익편의성에 대한 요구가 높아지고 있는 이유는? | 편익편의성은 고객이 서비스를 이용하는데 있어서 서비스의 핵심 편의성이다. 최근에는 정보화, 인터넷의 발달로 온라인상에서의 정보습득이 용의하며 온라인 상에서도 상담도 이루어지기 때문에 편익편의성에 대한 요구가 높아지고 있다. 고객은 일반적으로 핵심적인 이익의 이용을 위해 최소의 시간과 노력비용을 사용하려고 하며 편익 편의성은 고객이 지각하는 시간 및 노력과 관련된 비용이다. | |
접근편의성이란? | 고객은 부족한 정보를 획득하기 위하여 구전 커뮤니케이션이나 기업의 브랜드를 이용하여 서비스 용이성과 같은 정보를 확보하게 된다. 접근편의성은 서비스를 이용하기 전, 이용하는 중 서비스제공자와 접촉하기 위한 과정에서 소요되는 고객의 시간과 노력의 최소화와 관련된 편의성이다. 고객과 직접 접촉에 의해서 서비스가 제공되는 기업에서의 접근편의성은 서비스의 지역적 접근용이성이나 영업시간, 주차용이성 등이 접근편의성에 많은 영향을 미친다[2]. | |
충성도 관점에서 재이용의도가 중요한 이유는? | 서비스 마케팅 시대를 주도하는 트렌드는 신규 고객유치와 시장점유율 확대 등의 공격적 마케팅 전략 못지않게 고객충성도 제고와 기존 고객 유지의 방어적 마케팅 전략의 중요성 또한 커지고 있다[12]. 충성도가 높은 기존 고객은 더 많은 양을 자주 구매하고 경쟁기업의 가격유인에 덜 민감하여 높은 가격에도 지속적으로 재이용을 할 뿐 아니라, 긍정적인 구전효과로 새로운 고객들을 창출하기도 하여 기업이익증대에 큰 역할을 하기 때문이다. 이러한 관점에서 대부분의 기업들은 고객만족과 소비자 행동 사이에 강한 상관관계가 있다고 가정한다. |
Achieved at www.korail.com
Berry, Leonard, L. Kathleen Seiders and Dhruv Grewal (2002) Understand service convenience, Journal of Marketing, 66(July), pp. 1-17.
S.B. Kim, S.C. Seol (2005) The impacts of hospital`s convenience-orientation on customers' perceived convenience and outcome, Journal of marketing management, 10(2), pp. 1-22.
Keaveney, Susan M. (1995) customer switching behavior in service industries: an exploratory study, Journal of Marketing, 59(April), pp. 71-82.
H.E. Ban (2011) The Effect of Service Convenience on Customer Satisfaction and Revisit Intention - medical service -, Master's Thesis, Hanyang University.
D.G. Park (2012) Using smartphone applications utilizing rail service, Railway Journal, 2012(June), pp. 32-41
E.W. Anderson, S.M. Shugan (1991) Repositioning for changing preferences: the case of beef versus poultry, Journal of Consumer Research, 18(2), pp. 219-232.
S.B. Kim (2002) A study on the effect of waiting time at medical service on the repurchase intentions, Kyung Young Non Chong, 23, pp. 43-61.
Y.J. Yi (2000) A theoretical examination of customer satisfaction research : findings and outlook, Journal of Consumer Studies, 11(2), pp. 139-166.
H.K. Hunt (1977) CS/D-Overview and future research direction, in conceptualization and measurement of con-sumer satisfaction and dissatisfaction, H. Keith Hunt, 2nd ed., Marketing Science Institute, Cambridge, MA, pp. 232-243.
M.H. Park, H.J. Cho (1999) reconceptualization of customer satisfaction, Asia Marketing Journal, 1(4), pp. 126-151.
C. Fornell, B. Wernerfelt, (1988), A model for customer complaint management, Marketing Science, 7, pp. 287-298.
D.J. Hwang (2009) The Effects of Family Restaurant Customers' Service Convenience on Customer Satisfac-tion and Repurchasing Intention, Master's Thesis, Sejong University.
J.W. Byun, H.S. Seo (2010) The effect of multi-dimensional service convenience on perceived value, satisfaction and behavioral intention, Korean Journal of Hotel Administration, 19(1), pp. 55-72.
J.J. Jr. Cronin, S.A. Taylor (1992) Measuring service quality: a re-examination and extension, Journal of Marketing, 56(July), pp. 55-68.
M.J. Noh, G.J. Kwon (2005) An empirical study on service qualities of the Korea train express(KTX), Korea Industrial Economics Association, 18(4), pp. 1693-1718.
H.J. Lee (2009) The Influence of the Service Orientation and Quality on Employee and Customer Performance in the Urban Railway Operating Company, PhD's Thesis, Seoul National University of Technology.
S.N. Choi (2012) The influence Uses and Gratification on the satisfaction in smart phone application News and web News, Master's Thesis, Hanyang University.
M.A. Kang (2013) Effect that the Motive of Hairstyle App Utilization Would Have on the Satisfaction with the Use and Trust in Transaction, Master's Thesis, Seokyeong University.
Y.C. Hwang, S.S. Kim (2008) Ease and convenience of airline customer orientation and perceived impact of Research, Korean Academic Society of Business Administration, pp. 1-14.
R.L. Oliver (1980) A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions, Journal of Marketing Research, 17, pp. 460-469.
K.H. An, B.H. Lim, C.J. Kim (2000) An empirical study of the effect of measurement methods on the correlation between customer satisfaction and repurchase, Journal of Consumer Studies, 11(1), pp. 37-48.
S.H. Hong (2000) The criteria for selecting appropriate fit indices in structural equation modeling and their rationales, The Korean Journal of Clinical Psychology, 19(1), pp. 161-177.
J.C. Anderson, D.W. Gerbing (1998) Structural equation modeling in practice: a review and recommended two-step approach, Psychological Bulletin, 103(3), pp. 411-423.
J.H. Yang (2013) A study on the impact of beauty service experience on consumer-brand relationship and brand loyalty - focusing on beauty shop brands, Journal of the Korea Service Management Society, 14(1), pp. 266.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.