최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.14 no.11, 2013년, pp.5636 - 5645
신은정 (거제대학교 간호학과) , 박영숙 (계명대학교 간호대학)
The purpose of the study was to identify the relationship between emotional intelligence, ego resilience and stress in clinical practice of nursing students. The participants were 588 nursing students. The collected data were analyzed using descriptive statistics, t-test, ANOVA, and Pearson correlat...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
자아탄력성이란 무엇인가? | 자아탄력성은 환경변화에 따른 스트레스, 역경 혹은 위험에도 불구하고, 행동 및 정서적 문제를 나타내지 않으며 성공적인 적응을 도모하는 개인의 성격적 특성이다[23]. 본 연구에서는 Block과 Kremen (1996)[17]이 개발한 자아탄력성 척도(Ego Resilience scale, ER)를 유성경과 심혜원(2002)[24]이 번안하고, 수정․보완한 도구를 사용하여 측정한 점수를 말한다. | |
간호대학생의 임상실습 스트레스를 감소시키기 위한 전략이 필요한 이유는 무엇인가? | 그러나 간호대학생은 임상현장이라는 낯선 환경, 실습 중 실수에 대한 두려움과 불안, 과도한 과제, 역할 갈등 및 지식부족, 학교에서 배운 이론을 임상에 적용하는 한계점, 예상치 못하는 위기상황, 대상자와 보호자와의 대인관계 등으로 인한 임상 실습 스트레스를 경험하게 된다[4]. 이러한 임상실습 스트레스가 해소되지 않을 때 간호대학생들은 실습이 두려 워지고 간호에 대한 자신감을 잃게 되며, 간호학 전공에 대한 회의마저도 느끼게 되는 심각한 위축과 좌절을 경험한다[5]. 더 나아가 간호전문직관에 부정적 영향을 미칠 수 있으며 심한 경우 신체적 건강까지 위협할 수도 있다[6]. 따라서 이러한 간호대학생의 임상실습 스트레스를 감소시키기 위한 전략이 필요하다. | |
감성지능은 무엇인가? | 감성지능은 긍정적 감정성향으로 자기 자신은 물론 주위의 다른 사람들의 감성을 정확하게 이해하며, 자신의 감성을 활용하고 조절할 줄 아는 능력을 말한다[12]. 본연구에서는 Wong과 Law (2002)[12]가 개발한 감성지능 척도(Wong & Law Emotional Intelligence Scale, WLEIS) 를 정현우(2007)[22]가 번안한 도구를 사용하여 측정한 점수를 말한다. |
N. S. Ha., M. S. Choi., "The Relationship between Leadership Styles and Self-esteem, Satisfaction of Clinical Practice in Nursing Students", The Journal of Korean Nursing Administration Academic Society, 11(1), pp. 1-9, 2005.
H. S. Kim., "A Study on Relationship between Stress of Clinical Practice and Clinical Competency in Nursing Students", Journal of Korea community health nursing academic society, 16(1), pp. 64-77, 2002.
M. A. Park., "Self-leadership, stress on clinical practice, and stress coping styles in nursing students", Department of nursing Kyungpook National university Unpublished master's thesis, 2009.
S. L. Kim., J. E. Lee., "Relationship among Stress, Coping Strategies, and Self-esteem in Nursing Students Taking Clinical Experience", The Journal of Korean academic society of nursing education, 11(1) pp. 98-106, 2005.
S. J. Hwang. "The Relationship between Clinical Stress, Self-Efficacy, and Self-Esteem of Nursing College Students", The Journal of Korean academic society of nursing education, 12(2), pp. 205-213, 2006.
B. S. Park., "Stress and satisfaction related to clinical practice by sex role identity among nursing students", Department of Nursing Kwandong University Unpublished master's thesis, 2009
J. Po.r, L. Barriball., J. Fitzpatrick., J .Roberts., "Emotional intelligence: It's relationship to stress, coping, well-being and professional performance in nursing students", Nurse Education Today, 31(8), pp. 855-560, 2011 DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2010.12.023
M. McAllister., J. McKinnon., "The importance of teaching and learning resilience in the health discipline: A critical review of the literature", Nurse Education Today, 29, pp. 371-379, 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2008.10.011
J. Thomas., B. A. Jack., A. M. Jinks, "Resilience to care: A systematic review and meta-synthesis of the qualitative literature concerning the experiences of student nurses in adult hospital settings in the UK", Nurse Education today. 32(6), pp. 657-664, 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2011.09.005
C. S. Wong., K. S. Law., "The effects of leader and follow emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study", The Leadership Quarterly, 13(3), pp. 243-274, 2002. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/S1048-9843(02)00099-1
P. N. Lopes., M. A. Brackeet., J. B. Nezleck., A. Schutz., I. Sellin., P. Salovey, "Emotional intelligence and social interaction", Personality and Social Psychological, 30, pp. 1018-1034, 2004. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/0146167204264762
A. M. Beauvais., N. Brady., E. R. O'shea., M. T. Q .Griffin., "Emotional intelligence and nursing performance among nursing students", Nurse Education Today, 31, pp. 396-401, 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2010.07.013
J. H. Block., H. Block., "The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior", Minnesota Symposium on Child Psychology, 13, pp. 39-101, 1980.
J. Block., A. M. Kremen., "IQ and ego-resiliency: Conceptual and empirical connections separateness", Journal of Personality and Social Psychology, 70, pp. 349-361, 1996. DOI: http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.70.2.349
M. M. Tugade., B. L. Fredrickson., "Resilient individuals use positive emotions to bounce back from negative emotional experiences", Journal of Personality and Social Psychology, 86(2), pp. 320-333, 2004. DOI: http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.86.2.320
M. Zander., A. Hutton., L. King., "Coping and resilience factors in pediatric oncology nurse", Journal of Pediatric Oncology Nursing, 27(2), pp. 94-108, 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/1043454209350154
A. S. kim.,"The Relationship of Hospital Employees' Jobstress, Emotional labor, Resilience and Mental Health", Department of Public Health Ajou University Unpublished master's thesis, 2011.
J. Y. Kim., "The Influences of emotional intelligence and ego-resilience on interpersonal problems in undergraduate student", Department of Education Chonbuk National University Unpublished master's thesis, 2007.
H. W. Jung., "An Empirical study on the effect og emotional intelligence on organizational effectiveness", Department of Business Administration Pusan National University Unpublished doctoral thesis, 2007.
H. Block., J. H. Block., "Venturing a 30-year longitudinal study", American Psychologist, 61(4), pp. 315-327, 2006. DOI: http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.61.4.315
S. K. Yoo., H. W. Shim., "Psychological Protective Factors in Resilient Adolescents in Korea", The Korean Journal of Educational Psychology, 16(4), pp. 189-206, 2002.
D. L. Beck., R. Srivastsva., "Perceived level and sources of stress in baccalaurete nursing students", Journal of Nursing Education, 30(3), pp. 127-133, 1991.
J. H. Choi., "Relationship between nurse's emotional intelligence, communication competency and organizational commitment", Department of Nursing Ajou University Unpublished master's thesis, 2010.
W. J. Park., "The Influence of Ego-Resilience on Critical Thinking Dispositions, Leaming Styles, and Academic Adjustment in Nursing Students", Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing, 18(3), pp. 240-250, 2009.
D. Ilic., "Assessing compentency in evidence based practice: Strengths and limitations of current tools in practice", BMC Medical Education, 9, pp. 53, 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.1186/1472-6920-9-53
C. S. McCaughey., M. K. Traynor.,"The role of simulation in nurse education", Nurse Education Today, 30(8), pp. 827-832, 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2010.03.005
A. Pau., R. Croucher., "Emotional intelligence and perceived stress in dental undergraduates", Journal of Dental Education, 67, pp. 1023-1028, 2003.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.