최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.14 no.11, 2013년, pp.5819 - 5826
신승화 (안동과학대학교 간호학과) , 권말숙 (경운대학교 간호학과) , 권상민 (계명대학교 평생교육원)
Purpose: The purpose of this study was to examine the effects of the simulation-based training for advanced cardiovascular life support on the knowledge and competence of nursing students. Method: The subjects were 22 nursing students, who ungraduated D university. Data were analyzed with SPSS/Win 1...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
시뮬레이션기반 전문심장소생술교육이 간호학생의 지식, 수행능력에 미치는 효과연구의 구체적인 목적은? | 첫째, 시뮬레이션기반 전문심장소생술교육이 간호학생의 지식에 미치는 효과를 파악한다. 둘째, 시뮬레이션기반 전문심장소생술교육이 간호학생의 수행능력에 미치는 효과를 파악한다. | |
간호사의 중요한 역할 중 하나는? | 임상에서 심정지 환자를 처음 목격하는 사람이 대부분 간호사이고 최초 심정지 리듬의 인식 또는 환자 생존율에 영향을 미치는 요인으로 제세동이 필요한 리듬을 인지하는 것은 간호사의 중요한 역할이다. 그러나 제세동은 의사가 수행해야 한다는 고정된 인식과 환자에게 손상을 입힐 것 같은 두려움 또는 자신감 부족, 그리고 제세동 시행에 대한 의사결정능력 부족 등의 이유로 인해 간호사가 직접 제세동을 시행하는 것이 어려웠던 것으로 보인다. | |
간호사가 직접 제세동을 시행하는 것이 어려웠던 이유는? | 임상에서 심정지 환자를 처음 목격하는 사람이 대부분 간호사이고 최초 심정지 리듬의 인식 또는 환자 생존율에 영향을 미치는 요인으로 제세동이 필요한 리듬을 인지하는 것은 간호사의 중요한 역할이다. 그러나 제세동은 의사가 수행해야 한다는 고정된 인식과 환자에게 손상을 입힐 것 같은 두려움 또는 자신감 부족, 그리고 제세동 시행에 대한 의사결정능력 부족 등의 이유로 인해 간호사가 직접 제세동을 시행하는 것이 어려웠던 것으로 보인다. 제세동은 전통적으로 의사가 수행하여 왔으나 초기 제세동이 중요해지면서 외국의 경우, 병원에서 최초 심폐소생술 수행자인 간호사의 제세동 수행이 권고되고 있다[1,2]. |
T. Dwyer, L. M. Williams, W. K. Mummery, Nurse-initiated defibrillation?. Nursing in Critical care, 12(6), pp. 270-277, 2007. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1478-5153.2007.00236.x
M. Makinen, L. Niemi-Murola, M. Kaila, M. Castren, Nurses' attitudes towards resuscitation and national resuscitation guidelines: Nurses hesitate to start CPR-D. Resuscitation, 80, pp. 1399-1404, 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.resuscitation.2009.08.025
B. S. Abella,, J. P. Alvarado, H. Myklebust, D. P. Edelson, A. Barry, N. O'Hearn, T. L. Vanden Hoek, L. B. Becker, Quality of cardiopulmonary resuscitation during in-hospital cardiac arrest. Journal of the American Medical Association, 293(3), pp. 305-310, 2005. DOI: http://dx.doi.org/10.1001/jama.293.3.305
M. S. Kwon, Development of teaching and learning BLS programs using a simulators. Capacity-Building of the Daegu Science University, 2009.
Ministry of Health and Welfare, National Medical Center, National Emergency Medical Center, & Korean Association of Cardio-Pulmonary Resuscitation. Development and distribution of public CPR guidelines, 2011.
Korean Association of Cardio-Pulmonary Resuscitation ACLS Committee. 2012 KACPR-AHA ACLS Program Administration Manual and Quality Assurance Guidance book, 2012.
R. Hamilton. Nurses' knowledge and skill retention following cardiopulmonary resuscitation training: a review of the literature. J Adv Nurs, 51(3), pp. 288-297, 2005. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2648.2005.03491.x
C. F. Medley, C. Horne, Using simulation technology for undergraduate nursing education. Journal of Nursing Education, 44(1), pp. 31-34, 2005.
W. F. Bond, L. Spillane, The use of simulation for emergency medicine resident assessment. Academic Emergency Medicine, 9(11), pp. 1295-1299, 2002. DOI: http://dx.doi.org/10.1197/aemj.9.11.1295
S. B. Issenberg, S. Pringle, R. M. Harden, S. Khogali, M. S. Gordon, Adoption and integration of simulation-based learning technologies into the curriculum of a UK undergraduate education programme. Medical Education, 37(suppl.1), pp. 42-49, 2003. DOI: http://dx.doi.org/10.1046/j.1365-2923.37.s1.10.x
T. Monhan, Simulation workshop in changi general hospital. Laerdal, pp. 8-9, 2002.
W. M. Nehring, F. R. Lashley, Human patient simulators in nursing education: International survey. Nursing Education Perspectives, 25, pp. 244-248, 2004.
T. A. Hoadley, Learning advanced cardiac life support: A comparison study of the effects of low-and high-fidelity simulation. Nursing Education Perspectives, 30(2), pp. 91-95, 2009.
H. C. Miotto, B. R. Couto, E. M. Goutart, C. F. Amaral, M. C. Moreira, Advanced cardiac life support course: Live actors do not improve training results compared with conventional manikins. Resuscitation, 76, pp. 244-248, 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.resuscitation.2007.07.031
D. L. Rogers, F. Bhanji, B. R. McKee, Written evaluation is not a predictor for skills performance in an advanced cardiovascular life support course. Resuscitation, 81, pp. 453-456, 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.resuscitation.2009.12.018
C. Y. Back, Effects of advanced cardiac life support simulation-based training on nurses' competence in critical care settings. Unpublished master's thesis, Yonsei University, Seoul, 2006.
http://endic.naver.com (accessed Sep., 10, 2013)
P. R. Jeffries, A framework for designing, implementating, and evaluating simulations used as teaching strategies in nursing. Nursing Education Perspectives, 26, pp. 96-103, 2005.
J. D. Brannan, A. White, J. L. Bezanson, Simulator effects on cognitive skills and confidence levels. Journal of Nursing Education, 47(11), pp. 495-500, 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.3928/01484834-20081101-01
C. Passali, I. Pantazopoulos,,I. Dontas, A. Patsaki, D. Barouxis, G. Troupis, T. Xanthos, Evaluation of nurses' and doctors' knowledge of basic & advanced life support resuscitation guidelines. Nurse Education in Practice, 11, pp. 365-369, 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.nepr.2011.03.010
S. J. Chang, E. O. Kwon, Y. O. Kwon, H. K Kwon, The effects of simulation training for new graduate critical care nurses on knowledge, self-efficacy, and performance ability of emergency situations at intensive care unit. The Journal of Korean Academic Adult Nursing, 22(4), pp. 375-383, 2010.
Y. H. Kim, K. S. Jang, Effect of a simulation-based education on cardio pulmonary emergency care knowledge, clinical performance ability and problem solving process in new nurses. The Journal of Korean Academic Nursing, 41(2), pp. 245-255, 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.4040/jkan.2011.41.2.245
A. D. Hendrickse, A. M. Ellis, R. W. Morris, Use of simulation technology in Australian defence force resuscitation training. Journal of the Royal Army Medical Corps, 147(2), pp. 173-178, 2001. DOI: http://dx.doi.org/10.1136/jramc-147-02-11
L. E. Davis, T. D. Storjohann, J. J. Spiegel, K. M. Beiber, J. F. Barletta, Instructional design and assessment: High-fidelity simulation for advanced cardiac life support training. American Journal of Pharmaceutical Education, 77(3), pp. 1-7, 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.5688/ajpe77359
S. K. Jung, S. D. Shin, G. J. Suh, E. Y. Rue, The effects of CPR training in medical simulation. Conference of Korean Society Emergency Medicine, 92, 2005.
K. K. Smith, D. Gilcreast, K. Pierce, Evaluation of staff's retention of ACLS and BLS skills. Resuscitation, 78, pp. 59-65, 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.resuscitation.2008.02.007
D. B. Wayne, J. Butter, V. J. Siddall, M. J. Fudala, L. A., Linquist, J. Feinglass, L. D. Wade, W. C. McGaghie, Simulation-based training of internal medicine residents in advanced cardiac life support protocols: A randomized trial. Teaching and Learning in Medicine: An International Journal, 17(3), pp. 210-216, 2005. DOI: http://dx.doi.org/10.1207/s15328015tlm1703_3
G. Alinier, W. B. Hunt, R. Gordon, Determining the value of simulation in nurse education: Study design and initial results. Nurse Education in Practice, 4, pp. 200-207, 2004. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/S1471-5953(03)00066-0
J. Nyman, M. Sihvonen, Cardiopulmonary resuscitation skills in Nurses and nursing students. Resuscitation, 47, pp. 179-184, 2000. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/S0300-9572(00)00226-4
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.