스마트폰 도입이 포털사이트 이용에 미친 영향: 스마트폰 이용자의 웹 트래픽 분석을 통한 탐색적 연구 The Influence of the Introduction of Smart Phone on Using Portal Sites: An Exploratory Study by the Analysis on Smart Phone Users' Web Traffic원문보기
이 연구는 스마트폰 이용이 기존 미디어 환경에서 가장 영향력이 있었던 포털의 이용에 어떤 영향을 미치는가를 경험적으로 검증하고자 실시됐다. 이를 위해 스마트폰 이용자의 실제 이용 행동인 트래픽 데이터를 종단적으로 수집해 분석했다. 연구결과, 먼저 PC 웹에서 가장 많은 이용을 보이는 포털 유형은 스마트폰이 본격적으로 보급되고 일상화된 2년 사이에 이용시간의 약 15%, 페이지뷰의 약 35%가 줄어든 것으로 확인됐다. 포털 섹션별로는 커뮤니티, 뉴스미디어, 동영상, 모바일, 게임 섹션 등에서 이용이 줄어든 것으로 나타났다. 다음으로, 스마트폰을 통한 모바일 웹 이용에서 포털이 차지하는 비율은 PC 웹 이용보다 훨씬 높은 것으로 확인됐다. PC 웹 이용 트래픽의 3분의 1 이상이 포털에서 발생했지만, 스마트폰을 통한 모바일 웹 이용 트래픽에서는 3분의 2 이상이었다. 모바일 포털 섹션 중에서는 뉴스미디어 섹션의 이용이 가장 많았다. 한편, 스마트폰 도입 이후 전체적으로 포털 섹션 중 뉴스미디어, 커뮤니케이션, 생활 섹션 등은 이용이 크게 늘어난 반면에, 커뮤니티, 모바일, 게임 섹션 등은 이용이 크게 줄어든 것으로 확인됐다.
이 연구는 스마트폰 이용이 기존 미디어 환경에서 가장 영향력이 있었던 포털의 이용에 어떤 영향을 미치는가를 경험적으로 검증하고자 실시됐다. 이를 위해 스마트폰 이용자의 실제 이용 행동인 트래픽 데이터를 종단적으로 수집해 분석했다. 연구결과, 먼저 PC 웹에서 가장 많은 이용을 보이는 포털 유형은 스마트폰이 본격적으로 보급되고 일상화된 2년 사이에 이용시간의 약 15%, 페이지뷰의 약 35%가 줄어든 것으로 확인됐다. 포털 섹션별로는 커뮤니티, 뉴스미디어, 동영상, 모바일, 게임 섹션 등에서 이용이 줄어든 것으로 나타났다. 다음으로, 스마트폰을 통한 모바일 웹 이용에서 포털이 차지하는 비율은 PC 웹 이용보다 훨씬 높은 것으로 확인됐다. PC 웹 이용 트래픽의 3분의 1 이상이 포털에서 발생했지만, 스마트폰을 통한 모바일 웹 이용 트래픽에서는 3분의 2 이상이었다. 모바일 포털 섹션 중에서는 뉴스미디어 섹션의 이용이 가장 많았다. 한편, 스마트폰 도입 이후 전체적으로 포털 섹션 중 뉴스미디어, 커뮤니케이션, 생활 섹션 등은 이용이 크게 늘어난 반면에, 커뮤니티, 모바일, 게임 섹션 등은 이용이 크게 줄어든 것으로 확인됐다.
This study is for empirical verification of the influence of the introduction of smart phone on using the portal sites that were affected the most in the previous media environment. To achieve this, Web traffic data that are the result of smart phone users' practical Web uses have collected longitud...
This study is for empirical verification of the influence of the introduction of smart phone on using the portal sites that were affected the most in the previous media environment. To achieve this, Web traffic data that are the result of smart phone users' practical Web uses have collected longitudinally and analyzed. The research results are the following: First, the use hours of portal sites have decreased about 15% and the page views have did about 35%, since using smart phones was diffused and habituated in earnest during the past two years. Using the community, news media, video, mobile, and game section of portal site sections have reduced. Second, the portal site portion of using smart phone Web is much more than that portion of using PC Web. More than two thirds of smart phone Web use traffic occurs in using portal sites, while more than one third of PC Web use traffic does in using that. Using the news media section is the most of using portal site sections on a smart phone. Third, since the introduction of smart phone, using the news media, communication, and life section of portal site sections have greatly increased, while the community, mobile, and game section have greatly decreased in the aggregate.
This study is for empirical verification of the influence of the introduction of smart phone on using the portal sites that were affected the most in the previous media environment. To achieve this, Web traffic data that are the result of smart phone users' practical Web uses have collected longitudinally and analyzed. The research results are the following: First, the use hours of portal sites have decreased about 15% and the page views have did about 35%, since using smart phones was diffused and habituated in earnest during the past two years. Using the community, news media, video, mobile, and game section of portal site sections have reduced. Second, the portal site portion of using smart phone Web is much more than that portion of using PC Web. More than two thirds of smart phone Web use traffic occurs in using portal sites, while more than one third of PC Web use traffic does in using that. Using the news media section is the most of using portal site sections on a smart phone. Third, since the introduction of smart phone, using the news media, communication, and life section of portal site sections have greatly increased, while the community, mobile, and game section have greatly decreased in the aggregate.
스마트미디어의 차별적인 특성은 ‘이동성(mobility)’과 ‘접근성(accessibility)’으로 요약될 수 있다. 이동성은 미디어에게 일종의 권력을 부여하기 때문에(McGuire, 2007), 모바일 커뮤니케이션 초기부터 핵심적 특성으로 인식돼 왔다(Donner, 2008; Ling, 2008/2009; Srivastava, 2008).
포털이란?
스마트폰을 비롯한 스마트미디어의 도입과 본격적인 이용은 포털 이용에 큰 변화를 가져오고 있다고 판단된다. 포털은 “이용자의 편의를 위해 인터넷 관련 서비스와 콘텐츠를 한 공간에 집적시켜 놓은 인터넷 이용을 위한 통합 사이트”다(백선기⋅최민재⋅김위근, 2007, 64쪽). PC에 기반을 둔 웹(이하 ‘PC 웹’) 이용의 대부분을 차지하는 유형이 포털이었기 때문에(김위근⋅김춘식, 2010), PC 웹 이용의 대명사는 바로 포털 이용이었다.
스마트미디어의 특성은 스마트패드보다는 스마트폰에서 더 잘나타는 이유는?
이러한 이동성과 접근성이라는 스마트미디어의 특성은 현재 스마트패드보다는 스마트폰에서 더 잘 나타난다. 스마트패드는 스마트폰과 비교해 대체적으로 기기의 크기가 크기 때문에 휴대성이 떨어진다. 또한 스마트패드는 스마트폰에 비해 화면의 크기가 크기 때문에 인터넷을 이용할 때 모바일 버전의 웹사이트보다는 PC 버전을 주로 이용하게 된다. 즉 웹 이용에서만 살펴보면 스마트패드는 PC와 경쟁적 관계에 놓여 있고, 스마트폰은 이동성과 접근성을 극대화 함으로써 새로운 미디어 생태계를 만들어나가고 있다고 볼 수 있다.
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