$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

스마트폰 사용시간이 경인지역 대학생의 대인관계에 미치는 영향: 스마트폰 중독의 매개효과를 중심으로
Influence of Smartphone Use on the Personal Relations of College Students in the Metropolitan Area of Kyung-In: Focusing on the Mediating Effect of Smartphone Addiction 원문보기

한국지역사회생활과학회지 = The Korean Journal of Community Living Science, v.27 no.3, 2016년, pp.371 - 385  

이종만 (경인여자대학교 유아교육과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was carried out to provide basic data for the promotion of the educational and social relations of adult learners and the effective way to use the smartphone. To accomplish this, we studied the influence of the degree of smartphone usage on the educational and social relations of college ...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구에서 대학생의 대인관계의 대상은 Erikson(1959, 1968)과 Boivin et al.(1993)가 청년기 정체성 형성에 의미있는 타인이라고 언급한 가족과 또래 및 이성 친구 그리고 교수를 주요한 대인관계 범위로 설정하고 이들 관계에 대한 원만함을 측정하고자 하였다. 이에 대인관계 측정도구로는 전겸구, 김교헌과 이준석(Chon et al.
  • 모든 사람들의 대인관계의 유형은 다양하지만 본 연구에서는 개인의 사회적 관계망은 가장 가까운 가족관계에서 비롯되어 이성과 동성 친구 및 교수관계로 그 범위가 확장되며 이에 따른 유대관계가 형성된다는 Bukowski & Hoz(1993)의 제안에 기초하여 경기지역 대학생들의 스마트폰사용정도가 대인관계에 미치는 영향에 대해 살펴보고, 각 변인에 따른 스마트폰 중독이 매개효과는 어떠한가를 알아봄으로서 미래 세대를 위한 학교교육에 기초자료를 제공하고자 아래와 같은 연구문제를 통해 고찰보고자 하였다.
  • 본 연구는 경기지역 대학생들의 스마트사용시간이 대인관계에 미치는 영향력과 스마트폰 중독의 매개 효과에 대해 살펴봄으로, 대학생 성인학습자들의 효율적인 대인관계증진과 스마트폰 사용에 관한 기초 자료를 제공하기 위해 실행되었다. 이에 연구문제에 따른 연구결과를 중심으로 논의점에 관하여 살펴보면 다음과 같다.
  • 이에 본 연구에서는 모든 대인관계가 상호 간 커뮤니케이션에 근간한다는 점에서 최근 대인관계 형성과 유지를 위해 일상화된 스마트폰 사용정도가 대인관계와 관련될 수 있음에 착안하여 경기지역 대학생들의 스마트폰 사용시간과 대인관계 관계에 중독 변인은 어떠한지에 대해 살펴보고자 하였다. 모든 사람들의 대인관계의 유형은 다양하지만 본 연구에서는 개인의 사회적 관계망은 가장 가까운 가족관계에서 비롯되어 이성과 동성 친구 및 교수관계로 그 범위가 확장되며 이에 따른 유대관계가 형성된다는 Bukowski & Hoz(1993)의 제안에 기초하여 경기지역 대학생들의 스마트폰사용정도가 대인관계에 미치는 영향에 대해 살펴보고, 각 변인에 따른 스마트폰 중독이 매개효과는 어떠한가를 알아봄으로서 미래 세대를 위한 학교교육에 기초자료를 제공하고자 아래와 같은 연구문제를 통해 고찰보고자 하였다.
  • 스마트폰 도입 초기 미국에서는 코카인 일종인 크랙과 스마트폰 블랙베리의 합성어인 ‘크랙베리’(crackberry)라는 신조어가 등장하여 스마트폰 중독이 마약에 비견할 만큼 중독성이 강함과 충동 억제와 통제력 면에서 청소년에게 끼칠 심각성에 대해 경고한 바 있다(Digital Times 2009). 이에 본 연구에서는 스마트폰 중독이란 스마트폰의 사용이 지속적으로 반복되어 스마트폰 기기에 대한 의존성이 높아지고 기기 사용에 대한 절제력이 없어 일상생활에 어려움을 겪게 되는 병리적인 상태라고 정의하고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
스마트폰 과다 사용으로 인하여 발생하는 문제는무엇인가? 하지만 현대 IT기기의 신도구라고 불릴만한 스마트폰은 다양한 편리함을 제공하는 이면에 유해성에 대한 우려도 만만치 않다. 스마트폰 과다 사용으로 인해 손목터널증후군, 거북목증후군 등 신체적 문제, 과도한 요금으로 인한 경제적 문제나 불안, 우울, 금단, 강박증상 등과 같은 정신 병리적 문제와 함께 특히 청소년 연령대의 스마트폰 중독이 증가해 그로 인해 일상생활 부적응과 대인회피 및 학업 부진 등의 문제가 대두되고 있다(Thomée et al. 2011; Jang et al.
인터넷에 중독 된 청소년들은 어떠한 어려움에 처해있는가? 인터넷 중독 연구에 선두적인 역할을 한 Young(1998)은 인터넷에 중독 된 청소년들은 학교에서의 수업태도나 교우 및 교사 관계가 조화롭지 못한 경향성에 대해 지적하였다. 이들은 타인관계에 부적응적인 문제로 어려움이 겪고 있으며, 그로 인해 가상공간인 인터넷에 과몰입함으로 대인관계를 회피하며 학교생활 적응력 또한 저조함 (Suler 2004)을 볼 때 스마트폰사용시간과 대인관계에 스마트폰중독이 부적인 매개 영향을 유추할 수 있다. 국내연구에서도 온라인에 과몰입하는 청소년의 경우 온라인 대인관계를 선호하고 오프라인 대인관계를 기 피하여 온라인접속시간 증가와 과몰입 및 부적인 대인 관계의 악순환이 이어지게 됨을 볼 수 있다(Son 2013).
통계청에 의하면, 청소년 및 대학생의 스마트폰이용 및 과의존은 어떻게 나타났는가? 대학생들은 일반적으로 타 연령에 비해 스마트폰 중독위험률이 낮다고 가정할 수 있으나 대학생의 스마트폰 보유율은 다른 연령에 비해 현저히 높고 탑재 기능을 가장 효율적으로 사용할 수 있는 집단이어서 건강한 스마트미디어 사용과 중독에 대한 예방교육 및 스마트폰 과몰입으로 인한 학업부진, 대인관계 폐해가 없는지 점검해야 할 것이다. 실제로 청소년 및 대학생의 스마트폰이용 및 과의존 현황에 관한 통계청 자료에 따르면 우리나라 10대 청소년 10명 중 3명, 20대 청소년은 10명 중 2명이 스마트폰 중독으로 나타났으며, 이를 학령별로 살펴보면 중학생 33.0%, 고등학생 27.7%, 초등학생 26.7%, 대학생 20.5% 순 (National Information Society Agency 2016)으로 나 타나 대학생들이라고 결코 방관할 수 없음을 보여준다. 2016년 인터넷진흥원의 조사 자료를 보더라도 대학생 중 스마트폰 과의존위험군으로 상담치료가 필요한 고위험군 비율은 전체의 2.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (75)

  1. An SH(2013) A study on the relationship between smartphone addiction and school maladjustments of vocational highschool students. Major in Counseling Psychology Graduate School of Eeducation, Yeungnam University 

  2. Baron RM, Kenny DA(1986) The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Person Soc Psychol 51, 1173-1182 

  3. Bollen KA(1989) Structural Equation swith Latent Variables. NY: Wiley 

  4. Bukowski WM, Hoza B, Boivin M(1993) Popularity, friendship, and emotional adjustment. In B. Laursen (Ed.), New directions for child development: No. 60. Close friendship in adolescence(pp. 23-37). San Fransisco, CA: Jossey-Bass 

  5. Charlton JP, Danforth IDW(2007) Distinguishing addiction and high engagement in the context of online game playing. Computers in Human Behavior 23(3), 1531-1548 

  6. Choi HS, Lee HK, Ha JC(2012) The influence of smartphone addiction on mental health, campus life and personal relations -focusing on K university students. Korean Data Inform Sci Soc 23(5), 1005-1015 

  7. Chon KK, Kim KH, Yi JS(2000) Development of the revised life stress scale for college students. Korean Health Psychol 5(2), 316-335 

  8. Csikszentmihalyi M, Rathunde K, Whalen S(1993) Talented teenagers: the roots of success and failure New York: Cambridge University Press 

  9. Digital Times(2009) [IT terminology Aha!] Crack Berry. Available from http://www.dt.co.kr/contents.html article [cited 2009. 9. 14] 

  10. Erikson(1959) Identity and the life cycle: Selected papers. Psychol Issues 1, 1-171 

  11. Erikson(1968) Identity: Youth and crisis. WW Norton & Company 

  12. Goldberg I(1996) Internet addiction. Elecronic message posed to research discussion list. World Wide Web. http://www.cmhc.com/mlists/research.html[cited 2011. 7. 20] 

  13. Greenfield DN(1999) Virtual addiction: Help for netheads, cyberfreaks, and those who love them. Oakland, CA: New Harbinger Publications. 

  14. Hall A, Wellman B(1985) Social networks and social support. In Sheldon Cohen and S leonard Syme(eds.), Social Support and Health. 23-41 

  15. Griffiths MD(1999) Technicla addictions. Clinical Psychol Forum 76, 14-19 

  16. Guo Y, Klein B, Rossin D(2007) The impact of flow on learning outcomes in a graduate-level information management course. Global Business Issues 1(2), 31-39 

  17. Ha.SY(21016) The analysis of smart-phone addiction tendency by prospective early childhood teacher' smart-phone usage time and self-control. Humanit Soc Sci 7(2), 377-398 

  18. Hwang HS, Sohn SH, Choi YJ(2011) Understanding acceptance of smartphone among early adopters using extended technology acceptance model. Korean Journalism Communication Studi 55(11), 227-251 

  19. Jang JC, Sung WC, Yi MY(2013) A study on the determinants of smartphone continuance intention with the consideration of user experience. Entrue J Inform Technol LG CNS 12(1), 7-18 

  20. Jeong WC, Park SS(2015) The mediating effects of social supports in the relationship between aggression and smartphone addiction of university students. Welf Correc 38, 219-242 

  21. Ju SJ, Cho SS(2015) A study on the discriminating factors of youth's smartphone addiction - focusing on daily average smartphone usage time, impulsivity, peer relationships, mother's authoritarianism-rearing attitudes. Youth Welf 17(1), 97-118 

  22. Jung HJ, Kwag YK(2015) Comparison of factors associated with smartphone over-Usage: focusing on selfcontrol, mental health and interrelationship. Korean Academia-Industrial Cooperat Soc 16(1), 136-154 

  23. Jung GH(2013), Effect of Sensation seeking and Social anxiety on Smartphone Over use of adolescent. MS Thesis, Maior in Child Studies Dept. of Home Economics Graduate School of Korea University 

  24. Kalkan M(2012) Predictiveness of interpersonal cognitive distortions on university students problematic internet use. Children Youth Serv Rev 34, 1305-1308 

  25. Kang IS(2015) The Relationship between Smartphone Addictionand Mental Health of Elementary School Students. MS Thesis, Department of Information Educations Graduate School, Kongju National University 

  26. Kim JS, Baik JS(2015) Effects of smartphone addiction level on adolescent school adjustment. Korea Instit Youth Facil Environ 13(1), 53-64 

  27. Kim MJ, Choi YJ(2012) The role of twitter on online and offline relationship formation. Korean Broadcasting Telecommuni Stud 26(1), 43-82 

  28. Kim DH, Lee KE, Lee YJ, Cha SH, Lim SH, Won CY, Kwon HM, Han MA(2013) The association between smartphone addiction and attention deficit hyperactivity disorder among some college students objectives. Korean Soc of Maternal Child Health 17(1), 105-112 

  29. Kim YJ(2009) A study of online relationship. Korean Broadcasting Telecommuni Stud 23(5), 45-80 

  30. Kim BY(2012a) The correlations among highschool students' internet game addiction, smartphone addiction, the lack of sleep and stress. Department of Counseling Educations Graduate School, Sahmyook University 

  31. Kim DS(2012b) Biomechanical analysis of a smartphone task with different postures. MS Thesis, Department of Physical Education Graduate School, Kyungpook National University 

  32. Kim BN(2013) Effect of smart-phone addiction on youth's sociality development. Korea Content Assoc 13(4), 208-217 

  33. Kim HN(2014) The differences in adolescents' interpersonal problems according to the level of smartphone addiction and the types of use. MS Thesis, Dept. of Child Welfare and Studies The Graduate School, Sookmyung Women's University 

  34. Kim YM(2015) The influence of excessive use of smartphone on school adaptation of among adolescents-mediating effects of social support and self control. Doctor's Thesis, Department of social welfare, Graduate School, Silla University 

  35. Kim YM, Kim DB(2016) Mediating effects of self-control on the relationship between smartphone use and school adjustment in middle school students. Korean Youth Stud 23(3), 133-162 

  36. Kim HJ(2016) The relationship between smart-phone addiction by the male and female adolescents and interpersonal satisfaction and interpersonal communication. MS Thesis, Department of Education Graduate School Hanyang University 

  37. Ko KS, Lee MJ, Kim YE(2012) A research on addictive Use of smartphone by university students. Digital Content Soc 13(4), 501-516 

  38. Ko JS(2014) Mediating effect of adolescents' smart-phone addiction in the relationship between family function and school adjustment resilience. Intern Content 14(6), 140-151 

  39. Kwon SY(2015) The effect of academic stress and family strength on middle-school students' addictive use of smartphone. MS Thesis, Department of Counselling Psychology The Graduate School of Education Hankuk University of Foreign Studies 

  40. Lee SH, Cha EJ(2014) Effects of depression, self-esteem, and interpersonal relationship on smartphone overuse in college students: Based on health science students. Korean Data Analysis Soc 16(5), 2781-2793 

  41. Lee JK(2011a) Study on risk factors and protective factors of Internet addiction of the adolescents. Doctor's Thesis, Department of Counseling Graduate School, Daegu University 

  42. Lee MS(2011b) Smartphone addiction and related social concerns, The Graduate School of Information. MS Thesis, Yonsei University 

  43. Lee CH(2015a) A meta-analysis of the factors affecting on the elementary, middle and high school students's smartphone addiction. MS Thesis, Major in Counseling Psychology Graduate School of Education, Korea National University of Education 

  44. Lee SJ(2015b) Comparison study of protective and risk factors in youths smartphone addiction and smartphone game addiction. Youth Welf 17(2), 55-79 

  45. Lee SM(2014) Correlationship between smart-phone addictive and self-efficacy, problem-solving skills. MS Thesis, Graduate School of Education, Konkuk University 

  46. Lim MR(2014) Influence of adolescents' smartphone addictionon self-esteem, parent-child communication and school adjustment. MS Thesis, Department of Health Care Management Graduate School, Gachon University 

  47. Moon SC, Ahn YS(2011) The user's recognition for smartphone's value in the perspective of university students. Inform Secur 11(3), 55-66 

  48. Mun EY(2014) The difference of the way of coping with stress and interpersonal relationship of the Smartphone addict and internet addict. MS Thesis, Department of Counseling Psychology, Graduate School of Chosun University 

  49. Nam EK(2013) Analysis of the Smartphone Addiction on the Learning Stress and Satisfaction of Friendship. MS Thesis, Major in Counseling Education Graduate School of Education, Suwon University 

  50. National Information Society Agency(2011) Development of Korean smartphone addiction proneness scale for youth and adults 

  51. National Information Society Agency(2016) The survey on internet over dependence. Available from http://www.msip.go.kr/web/msipContents/contents.do?mIdMTI4[cited 2016. 5. 6] 

  52. Newswire(2011) 48 percent of colledge students, smartphone addiction. Available from http://www.newswire.co.kr/newsRead.php? no581252[cited 2016. 5. 6] 

  53. Park MJ, Kim KW(2015) Smartphone addiction, individual psychological variables, clinical intervention, child and youth. Korean Play Therapy 18(2), 97-113 

  54. Park EJ(2008) A study on minihompy users' cyber item using motivation and benavior. Cyber Community Academic Soc 25(3), 5-37 

  55. Park JS(2012a) The Variables in Influencing on Smartphone Addiction in Adolescents and College Students. MS Thesis, Department of Education Graduate School of Education, Dankook University 

  56. Park SH(2012b) Factors Affecting Continuous Intention and Expansion of Communication Channels in Social Network Service. MS Thesis, Department of Business Administration Graduate School Soongsil University 

  57. Park DH(2014) School adjustment and smartphone addiction by types of adolescent smartphone user on the basis of motivation. MS Thesis, Department of Child Studies Graduate School of Mokpo National University 

  58. Park YH(2002) A study of the relationship between the internet use and the interpersonal relationships in the case of higher level pupils in a primary school. MS Thesis, Counselor Education Major The Graduate School of Education Yonsei University 

  59. Pew Research Center(2016) Smartphone ownership and internet usage continues to climb in emerging economies 

  60. Sachs ML(1984) Pargman D. Running addiction. In: Sachs ML, Buffone GW, editors. Running as therapy: an integrated approach. Lincoln: University of Nebreska Press 

  61. Seo MJ, Choi TY, Woo JM, Kim JH, Lee JH(2013) A comparative study of smartphone and internet addiction on adolescent psychopathology. Korean Neuropsychiatr Assoc 19(2), 154-162 

  62. Shim HJ, Hwang YS(2010) Micro-blogging on uses and gratification perspectives-twitter. Korean Broadcasting Telecommuni Stud 24(2), 192-232 

  63. Shin SC, Back SK(2013) The influence of adolescents' smartphone addiction on aggression. Saf Crisis Manag 9(11), 345-362 

  64. Shin SC(2014) Toxication of smartphone, adaptability to school life, aggression, resilience, elementary schoolchildren. Child Educ 23(1), 199-214 

  65. Son GM(2013) Smartphone addiction or failure of a middle school student, according to the differences in the safety-belt on and offline interpersonal orientation. Master's thesis, Ajou University 

  66. Sohn EK(2015) The effects of smartphone addiction risk among elementary school students for their mental health: focused on the mediating effect of resilience. MS Thesis, Department of Rehabilitation Science Graduate School, Daegu University 

  67. Song MH, Jin BS(2014) Understanding psychological factors regarding adolescents' addiction to smartphones and developing persuasive message strategies for prevention. J Communi Sci 14(3), 135-179 

  68. Suh JH(2012) Analysis of the structural relations among personal, parental, peer, and smart-phone usage motivation with Smart-phone addiction in high-school students. MS Thesis, Department of Education Graduate School, Sungshin Women's University 

  69. Suler J(2004) Computer and cyberspace addiction. Intern Appl Psychoanalytic Stud 1, 359-362 

  70. Thomee S, Harenstam A, Hagberg M(2011) Mobile phone use and stress, sleep disturbances, and symptoms of depression among young adults-a prospective cohort study. BMC Public Health 

  71. Yoo TJ(2015) The influencing factors of smartphone addiction of university students. MS Thesis, Department of Nursing Science The Graduate School, Ewha Womans University 

  72. Yoon BY(2016) Effects of middle school students' emotion regulation ability on smartphone addiction- the mediating effect analysis of aggression. MS Thesis, Department of Counseling Psychology Graduate School of Social Education, Myongji University 

  73. Young KS(1996) Internet addiction: the emergence of a new clinical disorder. Paper presented at the 104th annual meeting of the American Psychological Association, August 11, 1996. Toronto, Canada 

  74. Young KS, Rodgers R(1997) Depression and its relationship with pathological Internet use. Poster presented at the 68th annual meeting of the Eastern Psychological Association, April 11, 1997, Washington, DC 

  75. Young KS(1998) Internet addiction: the emergence of a new clinical disorder. Cyber Psychol Behav 1(3), 237-244 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로