$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

간호대학생을 위한 감성지능 향상 프로그램 개발 및 효과검증: 혼합연구 설계 적용
Development and Effects of Emotional Intelligence Program for Undergraduate Nursing Students: Mixed Methods Research 원문보기

Journal of Korean academy of nursing = 대한간호학회지, v.44 no.6, 2014년, pp.682 - 696  

이외선 (창신대학교 간호학과) ,  구미옥 (경상대학교 간호대학.건강과학연구원 노인건강연구센터)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: This study was conducted to develop and test the effects of an emotional intelligence program for undergraduate nursing students. Methods: The study design was a mixed method research. Participants were 36 nursing students (intervention group: 17, control group: 19). The emotional intellige...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 감정일지의 기본적인 내용은 먼저 하루에 3번 자신의 감정, 감정을 느낀 정도, 감정을 느낀 이유에 대해 기록하도록 하여 자기감정을 인식하도록 하였다. 매 회기에 시행한 감성지능 하위구성요소에 대한 내용을 추가로 감정일지에 기록하도록 하였다. 감정그래프는 하루 3번 감정일지에 기록된 감정을 감정그래프에 기록하도록 하여 1주일 동안의 자신의 감정변화를 파악할 수 있도록 하였다.
  • 본 연구 목적은 간호대학생을 위한 감성지능 향상 프로그램을 개발, 적용하여 그 효과를 분석하기 위함이며, 구체적인 목적은 다음과같다.
  • 수집된 자료는 연구 목적으로만 사용되며 연구 참여자의 자료는 무기명으로 처리됨을 설명하였다. 수집된설문지는개별화된ID만을부여하여잠금장치가있는서랍에 따로 보관하였으며 조사 자료는 코드화하여 오직 연구 목적으로만 사용하여 비밀 및 익명성을 보장하였다.
  • 이에 본 연구는 간호대학생을 위한 감성지능 향상 프로그램을 개발하고 적용하여 감성지능, 의사소통능력, 회복탄력성, 스트레스 대처전략, 임상수행능력에 미치는 효과를 양적 연구로 검증하고 동시에 임상실습 경험에서의 변화를 질적으로 탐색하는 혼합연구 설계를 적용하여 감성지능 향상 프로그램의 효과를 검증하고자 시도되었다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (30)

  1. Beauvais AM, Brady N, O'Shea ER, Griffin MT. Emotional intelligence and nursing performance among nursing students. Nurse Education Today. 2011;31(4):396-401. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2010.07.013 

  2. Lofmark A, Smide B, Wikblad K. Competence of newly-graduated nurses-a comparison of the perceptions of qualified nurses and students. Journal of Advanced Nursing. 2006;53(6):721-728. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2648.2006.03778.x 

  3. Por J, Barriball L, Fitzpatrick J, Roberts J. Emotional intelligence: Its relationship to stress, coping, well-being and professional performance in nursing students. Nurse Education Today. 2011;31(8):855-860. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2010.12.023 

  4. Lee OS, Gu MO. The relationship between emotional intelligence and communication skill, clinical competence & clinical practice stress in nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society. 2013;14(6):2749-2759. http://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.6.2749 

  5. Kim JS. The influence of ego-resilience and stress of clinical practice on clinical competence in nursing students. Korean Journal of Health Communication. 2012;7(2):94-102. 

  6. Yoo MS, Kim YS, Hwang MS, Ahn JA. Analysis of self-esteem, interpersonal communication competence, and problem-solving capacity in undergraduate nursing students. Korean Journal of Health Communication. 2012;7(1):18-27. 

  7. Lee EJ, Yi YJ, Kim YS, Jo HS, Kim HS, Kim YM, et al. Comparison of factors affecting clinical competence between associate and bachelor nursing students completed nursing courses. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2011;17(2):218-225. http://dx.doi.org/10.5977/JKASNE.2011.17.2.218 

  8. Shin EJ, Park YS. Emotional intelligence, ego resilience, stress in clinical practice of nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society. 2013;14(11):5636-5645. http://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.11.5636 

  9. Wong CS, Law KS. The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study. The Leadership Quarterly. 2002;13(3):243-274. http://dx.doi.org/10.1016/S1048-9843(02)00099-1 

  10. Park HJ. The effect of emotional leadership program on emotional leadership, organizational commitment and job satisfaction of head nurses [dissertation]. Jinju: Gyeongsang National University; 2010. 

  11. Han SY, Lee YM. The effect of emotional intelligence on organization communication satisfaction and job satisfaction. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society. 2011;12(12):5493-5499. http://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2011.12.12.5493 

  12. Tak J. Differences in both emotional intelligence and the relations of emotional intelligence to job stress and stress coping based on sex and job position. The Korean Journal of Health Psychology. 2007;12(2):307-324. 

  13. Tugade MM, Fredrickson BL. Resilient individuals use positive emotions to bounce back from negative emotional experiences. Journal of Personality and Social Psychology. 2004;86(2):320-333. http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.86.2.320 

  14. Faul F, Erdfelder E, Buchner A, Lang AG. Statistical power analyses using G*Power 3.1: Tests for correlation and regression analyses. Behavior Research Methods. 2009;41(4):1149-1160. http://dx.doi.org/10.3758/brm.41.4.1149 

  15. Baek M. Effects of coaching program on nurses's emotional intelligence, coaching skills, self-efficacy and job satisfaction [dissertation]. Gwangju: Chonnam National University; 2010. 

  16. Hwang PJ, Lee IS, Jeon MK. The influence of employees' emotional intelligence on job satisfaction and organizational citizenship behavior. Productivity Review. 2011;25(3):311-330. 

  17. Rubin RB. Communication competence. In: Phillips GM, Wood JT, editors. Speech communication: Essays to commemorate the 75th anniversary of the Speech Communication Association. Carbondale, IL: Southern Illinois University Press; 1990. p. 94-129. 

  18. Hur GH. Construction and validation of a global interpersonal communication competence scale. Korean Journal of Journalism & Communication Studies. 2003;47(6):380-408. 

  19. Reivich K, Shatte A. The resilience factor: 7 keys to finding your inner strength and overcoming life's hurdles. New York, NY: Broadway Books; 2002. 

  20. Shin WY, Kim MG, Kim JH. Developing measures of resilience for Korean adolescents and testing cross, convergent, and discriminant validity. Studies on Korean Youth. 2009;20(4):105-131. 

  21. Amirkhan JH. A factor analytically derived measure of coping: The coping strategy indicator. Journal of Personality and Social Psychology. 1990;59(5):1066-1074. 

  22. Shin HJ, Kim CD. A validation study of coping strategy indicator (CSI). The Korean Journal of Counseling and Psychotherapy. 2002;14(4):919-935. 

  23. Schwirian PM. Evaluating the performance of nurses: A multidimensional approach. Nursing Research. 1978;27(6):347-351. 

  24. Lee WH, Kim CJ, Yoo JS, Hur HK, Kim KS, Lim SM. Development of clinical competency measurement tool for student. Journal Nursing Science. 1990;13:17-29. 

  25. Choi MS. A study on the relationship between teaching effectiveness of clinical nursing education and clinical competency in nursing students [master's thesis]. Seoul: Ewha Womans University; 2005. 

  26. Mayer JD, Salovey P, Caruso DR. Emotional intelligence as Zeitgeist, as personality, and as a mental ability. In: Bar-On R, Parker JDA, editors. The handbook of emotional intelligence: The theory and practice of development, evaluation, education, and application-at home, school, and in the workplace. New York, NY: Jossey-Bass; 2000. p. 92-117. 

  27. Boyatzis R, McKee A, Goleman D. Reawakening your passion for work. Harvard Business Review. 2002;80(4):86-94. 

  28. Hahm KJ. Some people regulate emotions or some people do not regulate emotions. Seoul: Chungrim; 2010. 

  29. Choi YJ, Lee GW, Jung CH, Lee AR. The effects of self-disclosure and rational-emotive training on communication ability, stress coping behavior, and self-efficacy of nursing students. Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing. 2009;18(2):186-196. 

  30. Lee KH, Song JS. The effect of emotional intelligence on self-efficacy and job stress of nurses: Mediating role of self-efficacy. Journal of Korean Academy of Nursing Administration. 2010;16(1):17-25. http://dx.doi.org/10.11111/jkana.2010.16.1.17 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로