최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국지구과학회지 = Journal of the Korean Earth Science Society, v.35 no.7, 2014년, pp.585 - 597
이규호 (경인교육대학교 과학교육과)
This study surveys how teachers can improve their understanding about the concept of declination only through reading the material presented as non-dipole magnetic model. This study also investigates a difference between the content of declination presented in "Earth Science II" textbook under the 2...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
지구과학 II은 어떤 학생들을 위한 과목인가? | 따라서 어느 특정 분야의 과학 지식을 배우는 것에 국한하지 않고, 주요 과학 개념을 바탕으로 과학자들이 가졌던 의문을 해결하는 방안을 탐색함으로써 과학의 본성을 이해하도록 하고 있다. 그에 반해 지구와 우주에 대해 흥미가 많은 학생과 이공계 진학자를 위한 지구과학 과목이 “지구과학 II”이다(Ministry of Education, Science and Technology, 2011). 즉 “지구과학 II”는 지구와 우주에 관한 기본 현상에 대한 기본 개념을 바탕으로 하되 관련 분야로 진학하는 데 필요한 지식과 탐구능 력을 갖도록 하고 있다. | |
편각 개념은 교사의 설명이 학생들의 이해에 더욱 필요한 이유는? | 편각이라는 개념은 “지구과학 II” 교과서 내에서도 지층의 주향을 측정하는데 실제적으로 활용해야 하는 기초적인 개념이다. 따라서 학생들이 반드시 이해하 여야 하는 개념임에도 불구하고 학생들은 관련 내용을 읽기만을 통해서는 이해하기 어려워하였다(Lee, 2011). 그러므로 편각 개념은 교사의 설명이 학생들의 이해에 더욱 필요하다고 하겠다. | |
교과서의 특징은 무엇인가? | 교과서가 오개념을 유발할 수 있게끔 기술되어 있다면 교사들 또한 교과서를 통해 새롭게 오개념을 가지거나 가지고 있던 오개념이 더욱 강화 될 수 있을 것이다. 그러나 교과서는 대학 교재와 같이 하나의 개념에 많은 지면을 할애할 수 없는 특징이 있다. 분량의 제한 때문에 제대로 된 내용이 교과서에 실릴 수 없거나 내용을 너무 축약한 나머지 이해하기 힘들게 기술된다면 학교 현장에서의 활용성과 실효성은 떨어질 것이다. |
Chae, K.S., 1997, A study on the conception of force and motion in gravitational field. The journal of The institute of natural science, 11, 5-28. (in Korean)
Cho, J.-W. and Park, M.-S., 2004, The study on investigation of the high school students' concept of gravity. Study of Student Life, 23, 105-129. (in Korean)
Choi, K. and Chang, H., 2003, A study of middle school students' misconceptions related to magnetism. Sae Mulli, 47, 207-217. (in Korean)
Choi, K.-S., Yang, I.-S., and Lee, S.-G., 2008, A main concepts analysis of gravity and geomagnetics of Earth science textbooks in high school. Journal of the Korean Society of Earth Science Education, 1, 72-84. (in Korean)
Helm, H., 1980, Misconception in physics amongst South African students. Physics Education, 15, 92-97.
Hewson, P.W., 1981, A conceptual change approach to learning science. European Journal of Science Education, 3, 383-396.
Jeong, C.-G., Kim, H.-S., and Lee, W.-K., 1995, The effectiveness of instructional model for conceptual change of high school students about gravity. Journal of Korean Earth Science Society, 16, 171-187. (in Korean)
Jeong, J.W., 1991, An analysis of middle school students's misconception on earth science concepts. Journal of the Korean Earth Science Society, 12, 304-322. (in Korean)
Kang, I.S., Jeong, J.W., and Kim, Y.J., 2008, The preconceptions about shape, color and gravity of the Earth in the third grade students. Journal of Korean Elementary Science Education, 27, 31-41. (in Korean)
Kang, S.H., 1992, Analysis of the relation between the intellectual development level of high school student of Korea and the scientific thinking ability demanded by chemical subject content. Research of Subject Education, 1, 46-73. (in Korean)
Kim, I.G., 1989, Secondary school science teacher's notions in mechanics. Journal of Science Education Study, 6, 27-46. (in Korean)
Kook, D.-S. and Kim, G.-S., 2004, Misconceptions on geology concept and analysis of Earth science textbook. Journal of Science Research Institute, 20, 81-90. (in Korean)
Lee, H.C. and Jung, S.H., 2004, An investigation of preservice teachers' understandings of magnet. Journal of Korean Elementary Science Education, 23, 141-151. (in Korean)
Lee, M.W., 1988, Concept formation stage for Earth's gravity and spatial concept. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 8, 73-77. (in Korean)
Ministry of Education & Human Resources Development, 2005, Teacher's guide of science 3-1. Ministry of Education & Human Resources Development, Seoul, Korea, 362 p. (in Korean)
Ministry of Education, Science and Technology, 2011, Science curriculum. Ministry of Education, Science and Technology, Seoul, Korea, 269 p. (in Korean)
Oh, J.Y. and Chae, D.H., Elementary school students' and teachers' naive conceptions and their core beliefs on stars. The Secondary Education Research, 52, 427-452. (in Korean)
Paik, S.H. and Cho, M.J., 2005, Survey of high school student and chemistry teacher perceptions and analysis of textbook contents related to the effect of water vapor in the air on evaporation and boiling. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 25, 773-786. (in Korean)
Park, J.H., Paik, S.H., and Kim, D.U., 2003, An analysis of conceptual difficulties in electrolysis of high school students, in-service chemistry teachers, and chemistry teachers. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 23, 660-670. (in Korean)
Watts, D.M. and Zylbersztajn, A., 1981, A survey of some children's ideas about force. Physics Education, 16, 360-365.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.