최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기초등과학교육 = Journal of Korean elementary science education, v.33 no.4, 2014년, pp.795 - 805
임희준 (경인교육대학교) , 오필석 (경인교육대학교) , 권경필 (경인교육대학교) , 신영준 (경인교육대학교) , 안성훈 (경인교육대학교) , 김종민 (경인교육대학교) , 박순흥 (정발초등학교)
In this study, we investigated elementary students' perceptions of digital science textbooks after they used the digital science textbooks based on 2009 national science curriculum. For this study, 103
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
서책형교과서과 달리 현대적이고 미래지향적인 교과서 및 교수학습 환경 조성을 위한 도구가 될 수 있는 것은? | 디지털교과서는 자료 유형, 자료 수집, 정보전달 방법, 자료 연계 구조, 학습 방법 및 수업 방식 등의 측면에서 서책형교과서와는 다른 실제적이고 잠재적인 장점이 있으며(Lim, 2010; Cunnings et al., 2000), 현대적이고 미래지향적인 교과서 및 교수학습 환경 조성을 위한 도구가 될 수 있다. | |
디지털교과서는 어떤 측면에서 서책형교과서와는 다른 장점이 있는가? | 디지털교과서는 자료 유형, 자료 수집, 정보전달 방법, 자료 연계 구조, 학습 방법 및 수업 방식 등의 측면에서 서책형교과서와는 다른 실제적이고 잠재적인 장점이 있으며(Lim, 2010; Cunnings et al., 2000), 현대적이고 미래지향적인 교과서 및 교수학습 환경 조성을 위한 도구가 될 수 있다. | |
디지털교과서의 기술적 안정성의 확보가 시급한 이유는? | 학생들이 인식하는 디지털교과서의 가장 큰 단점은 에러나 렉과 같은 기술적인 안정성 측면이었다. 이러한 부분은 디지털교과서 콘텐츠와는 별개로 보이지만, 기술적 안정성이 담보되지 않았을 때에는 학생들의 학습 집중도와 흥미를 저하시키는 요인이 될 수 있다. 따라서 기술적 안정성의 확보가 무엇보다 시급할 것으로 파악된다. |
Ahn, J. (2012). Study on relationship and comparison of learning motivation, class participation, learning satisfaction between digital textbook and paper textbook in class. Master's thesis, Sookmyeong Women's University.
Byeon, H., Kim, J., Song, Y. & Lee, W. (2010). A study on the effectiveness of digital textbooks. CR 2010-5. Seoul: KERIS.
Choi, S. & Seo, J. (2009). The effect of using digital science textbook on the scientific problem solving of elementary school students. Journal of Korean Elementary Science Education, 28(2), 132-141.
Cunnings, D. J., Duffy, T. M. & Knuth, R. A. (2000) The textbook of the future. CRLT Technical Report 14. Indiana University.
Kim, H., Lee, Y., Lee, D. & Lim, J. (2013). Development of teaching and learning models for the effective use of paper and digital textbooks. Korea Institute for Curriculum and Evaluation, RRT 2013-2.
Kim, K., Kim, S., Kang, I. & Baek, H. (2009). The effects of ubiquitous learning characteristics on learning satisfaction in the digital textbook: Focused on the moderating effect of computer self-efficacy and digital textbooks usability. Journal of Digital Contents Society, 10(2), 269-278.
Kim. H., Lim, B., Lim, J., Kim, S., Park, I., Kim, H. & Park, S. (2012). Year 2011: a study on the effectiveness of digital textbooks. CR 2012-2, Seoul: KERIS.
Kim. J. (2012). The effects of science process skill and academic achievement by science lesson using digital text-book. Master's thesis, Busan University of Education.
Kyenghyang Newspaper (2012). There is no educational effect of digital textbooks. 2012. 9. 24.
Lee, M. (2012). Evaluation and improvement strategies of digital textbook for instructional suitability. Korean Teacher Education Research, 29(1), 441-467.
Lim, C., Noh, K., Song, H., Jang, S., Choi, S., Nam, Y. & Lee, K. (2010). Science digital textbook 2.0 model and development methodology. CR 2011-2. Seoul: KERIS.
Lim, J. (2010). Digital textbook-based instruction in elementary school: Main issues and future tasks. The Journal of Korean Educational Forum, 9(1), 87-114.
Ministry of Education and Human Resources Development (2007). Digital textbook commercialization plan.
Ministry of Education and Science and Technology (2011). The way to the human powers: The strategies for the promotion of smart education. Ministry of Education, Science and Technology, President reports.
Noh, J., Hur, E. & Kim, H. (2013). A study on instructional model using digital textbooks: Elementary school. CR 2013-6. Seoul: KERIS.
Noh, K., Kim, B. & Lee, W. (2011). Year 2010: a study on the effectiveness of digital textbooks. CR 2011-1, Seoul: KERIS.
Seo, S., Seo, J. & Hwang, S. (2009). Effects of digital textbook usage on the improvement of problem solving competency. Journal of the Korean Association of Information Education, 13(3). 263-271.
Song, H. & Park, J. (2009). Effects of types of digital textbook use and levels of academic achievement on learning outcomes from instructional guidance perspective. Eduction Information Media Research, 15(2), 29-46.
Song, Y. (2011). Comparison of learning effect between digital textbook and paper textbook in class. Doctoral Dissertation, Ewha Women's University.
Zucker, T. A., Moody, A. K. & McKenna, M. C. (2009). The effects of electronic books in pre-kindergarten-tograde 5 students' literacy and language outcome: A research synthesis. Journal of Educational Computing Research, 40(1), 47-87.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.