최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.15 no.8, 2017년, pp.15 - 23
The purpose of this study is to examine the issues of digital textbook policy in Korea, using the four dimensional model of Cooper, Fusarelli, & Randall(2004). Building upon systematic review of the policy documents, journals, and articles, I found some issues and implications for the betterment of ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
디지털교과서 정책은 어떤 기대를 받아왔는가? | 지난 MB정부의 국가정보화전략위원회와 교육과학기술부가 추진한 ‘스마트교육 추진전략’의 일환으로 추진된 디지털교과서 정책은 우리나라 초·중등교육의 모습을 획기적으로 전환시킬 것이라는 기대를 받아왔다[1]. 지난 박근혜정부에서도 ‘학교교육 정상화 추진’ 관련 국정과제인 ‘교과서 완결학습체제’ 의 일환으로 지속적으로 추진된 바 있다. | |
디지털교과서 개념은 어떻게 변화되어 왔는가? | 디지털교과서 개념은 정책 도입 초기부터 현재까지 조금씩 그 의미가 변화되어 왔다. 초기에는 학교와 가정에서 시간과 공간의 제약 없이 기존의 교과서, 참고서, 문제집, 용어사전 등의 내용을 포함하고, 이를 동영상, 애니메이션, 가상현실 등의 멀티미디어와 통합 제공하며, 다양한 상호작용 기능과 학습자의 특성과 능력 수준에 맞추어 학습할 수 있도록 구현된 학생용의 주된 교재[14]로 이해된 반면에, 본격 도입을 발표한 2013년에는 서책형 교과서에 다양한 학습자료(용어사전, 멀티미디어, 평가문항, 심화 보충학습자료 등)와 학습지원 기능 등을 부가하여 제공하는 학생용 교재로 보고 있다[15]. 한편, 지난 MB 정부 시기에는 스마트러닝의 중요한 정책수단으로 디지털교과서를 활용하고 있는데, 스마트 러닝은 보다 광의에서 스마트형 정보통신기술을 학습활동에 접목하여 학습활동을 효과적으로 지원하고, 학습자 주도형 학습 전략으로 이해된다[16]. | |
디지털교과서 사업의 문제점은 무엇인가? | 디지털 기기 역시 보조수단일 뿐이다”라는 주장이 충돌하고 있다[2]. 또, 디지털교과서 사업은 사교육 시장 창출을 유발할 수 있으며, 디지털교과서를 사용하기 위한 태블릿 PC 구입 부담으로 민간부담 공교육비를 상승시키는 요인이 될 수 있고, 자기주도적 학습능력, 문제해결력, 교과별 태도, 학업성취도 향상은 디지털교과서가 아닌 방법으로도 얼마든지 가능함을 근거로 비판하고 있다[3]. 그러나 전문가들은 무엇보다 인지·정서·신체발달 측면에서 부작용이 우려된다는 점을 지적한다[4]. |
Ministry of Education and Science & Technology, "Pilot Program for Digital Textbook Development," 2011.
J. D. Choi, "ICT instead of Paper-based textbook vs. creative power through touching with body," http://news.joins.com/article/12000156(July 6, 2013)
Good Teacher, "5th Conference for Smart Education Innovation Strategy," http://www.goodteacher.org(March 21, 2013)
Y. N. Lim, & H. J. Hong, "Developmental Phases from Paper Textbooks to Digital Textbooks," Korean Journal of Educational Research, Vol. 51, No. 2, pp.1-36.
S. Y. Lee, "Because: Smart education with concern of side-effects," http://www.hani.co.kr/arti/opinion/because/525277.html (March 26, 2012).
Y. Kim, "A Study of Primary School Teachers' Awareness of Digital Textbooks and Their Acceptance of Digital Textbooks Based on the Technology Acceptance Model," Journal of Digital Convergence, Vol. 11, No. 2, pp. 9-18. 2013.
J. H. Seo, "Pre-After test for examining the effectiveness of digital textbook in pilot schools," Korea Education & Research Information Service, 2017.
S. M. Kim, "The Moderating Effects of Field - dependence and Field-independence Cognitive Style of Learning Satisfaction of Digital Textbook," Journal of Digital Convergence, Vol. 8, No. 3, pp. 79-93. 2008.
J. S. Hwang, "Comprehensive evaluation study for the development and activation of digital textbook," Korea Educational Development Institute, 2014.
R. Azevedo, "Using hypermedia as a metacognitive tool for enhancing student learning? The role of self-regulated learning," Educational Psychologist, Vol. 40, No. 4, pp. 199-209. 2005.
K. Scheiter, & P, Gerjets, "Learner control in hypermedia environments. Educational Psychology Review, Vol. 19, No. 3, pp. 285-307. 2007.
Ministry of Education, "Notice for Digital Textbook for Primary & Middle School in accordance to 2015 Revised Curriculum" (August 29, 2016).
B. S. Cooper, L. D, Fusarelli, & E. V. Randall, "Better policies, better schools: Theories and applications," Pearson College Division, 2004.
Ministry of Education, "Plan for Wide Utilization of Digital Textbook," (March 7, 2007).
Ministry of Education, "Development and Application of Digital Textbook in 2013," (August 14, 2013).
K. S. Noh, S. W. Ju, & J. T. Chung, "An Explorative Study on the Concept and Realizing Conditions for Smart-Learning," Journal of Digital Convergence, Vol. 9, No. 2, pp. 79-88. 2011.
Ministry of Education, "Major Plan for Year 2017," (January 16, 2017).
K. H. Jeong, "A study on the influential factors on digital textbook policy," Unpublished doctoral dissertation, Korea University, 2014.
M. K. Yang, "A critical review of digital textbook characteristics and problems," The Journal of Curriculum Studies, Vol. 31, No. 4, pp. 51-75. 2013.
K. E. Weick, "Educational organizations as loosely coupled systems," Administrative science quarterly, Vol. 21, No. 1, pp. 1-19. 1976.
J. W. Meyer, & B. Rowan, B." Institutionalized organizations: Formal structure as myth and ceremony," American journal of sociology, Vol. 83, No. 2, pp. 340-363. 1977.
M. W. McLaughlin. "Learning from experience: Lessons from policy implementation," Educational evaluation and policy analysis, Vol. 9, No. 2, pp. 171-178, 1987.
K. S. Noh, "A Study on Policies of the Ordering and Receiving System for Public e-Learning Project in Korea." Journal of Digital Convergence, Vol. 13, No. 11, pp. 29-36. 2015.
Y. H. Chun, "Goal ambiguity in public organizations: Concept, Measurement, and Validation," Korea Public Administration Review, Vol. 38, No. 5, pp. 49-65, 2004.
H. J. Kim, & H. S. Lim, "Exploring on Digital Textbooks for Teachers and Students," Journal of Digital Convergence, Vol. 11, No. 2, pp. 33-42. 2012.
H. G. Baek, P. S, Kim, & T. H. Ha, "Study on the Effective Factors of Leaning Motivation and Achievement of the Digital Textbook using a Structural Equation Model," Journal of Digital Convergence, Vol. 6, No. 1, pp. 123-135. 2008.
J. Y. Lee, H. J. Kang, & S. Y. Park, "An Exploratory Study on Educational Significance and Environment of Flipped Learning," Journal of Digital Convergence, Vol. 12, No. 9, pp. 313-323. 2014.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.