최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국식품영양학회지 = The Korean journal of food and nutrition, v.27 no.1, 2014년, pp.66 - 74
김남희 (강원대학교 유아교육과) , 김미현 (한국교통대학교 식품영양학과)
The purpose of this study is to compare the perceptions and needs for nutrition education between early childhood teachers and parents. This data will address the effective plans and suggest further nutrition education programs for early childhood education centers. This study was conducted with 200...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
가정식보다는 외식이나 인스턴트 식품 섭취가증가한 이유는 무엇인가? | 우리나라는 취업모 증가와 가족 구조의 변화 등으로 인해 과거에 비해 가정식보다는 외식이나 인스턴트 식품 섭취가증가하였으며, 최근에는 소아 비만, 결식 아동 증가, 아토피 피부염 등 불균형적인 영양 섭취로 인한 신체적, 사회․정서적 문제들이 유아기에 흔히 발생하고 있다. 특히, 식생활 양식의 변화, 영양 불균형 등으로 인한 소아 비만은 성인 비만으로 이행될 가능성이 높고(Yu 등 2010), 당뇨병 등의 만성질환 발생을 촉진시킬 수 있는 위험을 가지고 있으며(Jang 등 2011), 사회적 거부나 낮은 자존감 등을 유발하는 심리사회적 위험과 신체적 위험 둘 다를 동반한다(Lanigan JD 2012). | |
취업모 증가와 유아교육기관의 종일제 운영으로 유아교육기관이 더욱 신경 써야 하는 교육은? | 또한 취업모 증가와 유아교육기관의 종일제 운영 등으로 인해 많은 유아들이 장시간 유아교육기관에 머물게 되었고, 하루중 한 번 이상의 급․간식을 먹게 되었다. 이러한 현상은 유아들의 건강과 전인적 발달을 위해 유아교육기관에서 실시 하는 영양교육의 역할이 과거에 비해 중요한 임무가 되었다는 것을 의미한다. 특히, 유아들에게 직접적인 영향을 미치는 교사의 영양교육에 대한 인식이나 태도는 영양교육 실시나 영양교육내용 및 방법 등을 결정하는 주요 요인이 된다. | |
유아기에 가정식보다는 외식이나 인스턴트 식품 섭취가증가하여 발생하는 문제는 무엇인가? | 우리나라는 취업모 증가와 가족 구조의 변화 등으로 인해 과거에 비해 가정식보다는 외식이나 인스턴트 식품 섭취가증가하였으며, 최근에는 소아 비만, 결식 아동 증가, 아토피 피부염 등 불균형적인 영양 섭취로 인한 신체적, 사회․정서적 문제들이 유아기에 흔히 발생하고 있다. 특히, 식생활 양식의 변화, 영양 불균형 등으로 인한 소아 비만은 성인 비만으로 이행될 가능성이 높고(Yu 등 2010), 당뇨병 등의 만성질환 발생을 촉진시킬 수 있는 위험을 가지고 있으며(Jang 등 2011), 사회적 거부나 낮은 자존감 등을 유발하는 심리사회적 위험과 신체적 위험 둘 다를 동반한다(Lanigan JD 2012). |
Baker JA, Dilly LJ, Aupperlee JL, Patil SA. 2003 The developmental context of school satisfaction: Schools as psychologically healthy environments. School Psychology Quarterly 18:206-221
Britten P, Lai MK. 1998. Structural analysis of the relationship among elementary teschers' training, self-efficacy and time spent teaching nutrition. J Nutr Educ 30:218-224
Ding D, Sallis JF, Norman GJ, Saelens BE, Harris SK, Kerr J, Rosenberg D, Durant N, Glanz K. 2012. Community food environment, home food environment, and fruit and vegetable intake of children and adolescents. J Nutr Educ Behav 44:634-638
Jeong MS, Kim NH. 2011. A survey on nutrition education realities and needs in early childhood education centers. J Eco Early Childhood Education 10:131-154
Jeong YJ. 2007. Nutrition knowledge and attitudes on nutrition education of child care center teachers at Suwon area. MS Thesis, Suwon Uni. Suwon. pp. 53-60
Kang EH. 2009. Child care teachers' recognition on and the present condition of early childhood nutrition education. MS Thesis, Konkuk Uni. Seoul. pp. 116-122
Kim JA. 2010. The effects of the home connected nutrient educational program on the knowledge in nutrients and the eating habits of children. MS Thesis, Chonnam National Uni. Gwangju. pp. 46-48
Kim YH. 2009. American elementary teachers' attitude toward nutrition education. J Korean Practical Arts Educ 22:213-234
Lanigan JD. 2012. The relationship between practices and child care providers' beliefs related to child feeding and obesity prevention. J Nutr Educ Behav 44:521-529
Lee GH. 2009. An analysis of teachers' awareness of the realities of nutrition education for young children. Early Childhood Education Research & Review 13:69-96
Lee JS, Kim KS. 1999. A study on the dietary attitude of the house wives in Pusan by nutrition knowledge, purpose value of meals and monthly food expenditure. Korean J Food Nutr 12:300-305
Lim HJ. 1999. A study on the food habit and the evaluation of nutrient intake of preschool children in Pusan. J Korean Soc Food Sci Nutr 28:1369-1379
Ministry of Education, Science and Technology?Ministry of Health & Welfare. 2012. A Guide of Nuri Program for 5 Year Old Children. pp. 32-33. Ministry of Education, Science and Technology?Ministry of Health & Welfare
Murashima M, Hoerr SL, Hughes SO, Kattelmann KK, Phillips BW. 2012. Maternal parenting behaviors during childhood relate to weight status and fruit and vegetable intake of college students. J Nutr Educ Behav 44:556-563
Ohm JA, Lee SH. 2004. A study of the relationship between early childhood teachers' attitudes toward early childhood nutrition and their knowledge of nutrition. Korean J Early Childhood Educ 24:5-21
Park KA, Lee JH. 2001. Child care teachers' knowledge regarding nutrition for infants, toddlers & young children. J Korea Open Assoc Early Childhood Educ 5:51-65
Park KM. 2005. A survey of teachers' recognition on nutrition knowledge and nutrition education at day-care centers. Korean J Community Nutrition 10:920-929
Shin DJ. 1997. Preschool and day-care center teacher's attitude to nutrition and relationships between their educational background and nutrition knowledge-Centered on the Kyongnam area-. Korean J Food & Nutr 10:219-227
Stang J, Story M, Kalina B. 1998. Nutrition education in Minnesota public schools: Perceptions and practices of teachers. J Nutr Educ 30:396-404
Watts SO, Pinero DJ, Alter MM, Lancaster K. 2012. An assessment of nutrition education in selected counties in New York state elementary schools (kindergarten through fifth grade). J Nutr Educ Behav 44:474-480
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.