$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

성취평가제에 대한 중학교 교사의 관심수준 분석
Analysis on the Middle School Teachers' Level of Interest of Achievement Standards-based Assessment 원문보기

水産海洋敎育硏究 = Journal of fisheries and marine sciences education, v.26 no.1 = no.67, 2014년, pp.81 - 97  

김석우 (부산대학교)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to analyze the level of interest in the achievement evaluation system, under the assumption that the teacher is an important element of curriculum. For this study, surveys targeting the 150 middle school teachers from 6 schools in Pusan was conducted. A questionnaire bas...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
성취평가제는 무엇인가? 또한 성적이 너무 낮은 학생들을 대상으로 한 유급제도가 2013년 시범운영을 거쳐 2014년에 그 도입여부를 결정지을 예정이다. 성취평가제는 상대적 서열에 따라 ‘누가 더 잘했는지’를 평가하는 것이 아니라 ‘학생이 무엇을 어느 정도 성취하였는지’를 평가하는 것으로, 교육과정에 근거하여 개발된 교과목별 성취기준에 도달한 정도에 따라 학생의 학업 성취수준을 평가하는 제도이다(Korean Educational Development Institute, 2020).
성취기준은 무엇인가? 성취기준은 각 교과목에서 학생들이 학습을 통해 성취해야 할 지식, 기능, 태도의 능력과 특성을 진술한 것으로 교수 학습 및 평가의 실질적인 근거가 된다. 성취기준은 교육과정의 특징과 방향에 맞게 교수 학습 활동과 평가활동을 전개하기 위한 준거로서 활용된다.
저자가 성취평가제에 대한 중학교 교사의 관심 수준에 관심을 가진 이유는 무엇인가? 본 연구는 특히 성취평가제에 대한 중학교 교사의 관심 수준에 관심을 가졌다. 초·중등 교육 중 가장 먼저 전면적으로 성취평가제를 실시한 것이 중학교 이므로, 중학교에서 성취평가제가 어떻게 정착되는지의 여부는 앞으로의 성취평가제가 나아갈 길에 매우 큰 영향을 미칠 것이기 때문이다. 즉, 중학교에서 실시된 성취평가제의 성과가 2014년 전면적 도입 예정인 고등학교, 그리고 앞으로 뒤이어 실시될 초등학교의 성취평가제 성공 여부에 중요한 역할을 할 것이다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (37)

  1. Baek, Sang-su(2011). Survey on the Pre-service Early Childhood Special Teachers' Concern Levels on E-learning. 

  2. Chae, Jung-hyun.Whang, Sun-kyung(2002). Evaluation of ICT-Utilized Lessons on the based on CBAM model by Home Economics Teachers, Korean Home Economics Education Association, 14(2). 

  3. Chang, Ho-sung(2012). A study on the achievement evaluation, achievement standards and achievement levels of Classical Chinese Character, The Korea Association For Education Of Chinese Characters, 29. 

  4. Choi, Hyuk-joon(2012). The Views about Physics and Biology of Science Teachers who majored in Physics. Journal of Science Education, 36(2). 

  5. Choi, Min-ji.Park, Mi-jeong.Chae, Jung-hyun(2011). Middle School Home Economics Teachers' Stages of Concern and Levels of Use about Career Education: Based on CBAM, Korean Home Economics Education Association, 23(4). 

  6. Hall, G. E. & Hord, S. M(2006). implementing change: patterns, principles, and potholes(2rd ED). Needham Heights, MA: Allyn and Bacon. 

  7. Hall, G. E..Hord, S. M. & Hirsh, S.(2011). Implementing change: patterns, principles, and potholes(3rd ED). New Jersey: Pearson Education. 

  8. Jang, Sea-eun(2013). A Study on High School English Teachers' Perception of Achievement Evaluation System. 

  9. Jang, Won-jo(1994). Search for Implement of Curriculum. 

  10. Jeong, Gwang-sun.Park, chang-eon.Lee, Min-jung(2011). An analysis of elementary teachers' perceptions and concern levels on the School Curriculum Autonomy, Korean Association for Learner-centered Curriculum and Instruction, 11(4). 

  11. Ji, Eun-rim(2012). The Purpose and Educational Aim of Achievement Standards-based Assessment, Korea institute for curriculum and evaluation. 

  12. Kang, Hui-ji(2012). A study on Awareness about Achievement Standard-based Assessment in High School. 

  13. Kil, Mal-sun.Kim, Dae-hyun(2011). An analysis of concern of middle school teachers about 2007 revised Social Studies Curriculum, Korean Society for Curriculum Studies, 29(2). 

  14. Kim, Dae-hyeon(2011). Understanding of curriculum. 

  15. Kim, Gi-cheol Shin, Gi-cheol(2013). A Study of Developing and Applying the Achievement Standards and Achievement Levels for the Elementary Physical Education, The Korea Society of Elementary Physical Education, 18(4). 

  16. Kim, Hye-na(2011). development and issues of three diagnostic dimensions of CBAM. 

  17. Kim, Jae-kwang.Chae, Jung-hyun(2001). Implementing Progress the Practical Reasoning Home Economics Instruction on Concerns Based Adoption Model, Korean Home Economics Education Association, 13(3). 

  18. Kim, Min-hwan(2009). An analysis of elementary teachers' concern levels on the 2007 Revised Curriculum, Korean Association for Learner-centered Curriculum and Instruction, 9(3). 

  19. Kim, Shin-young(2012). Classroom Assessment and Standard-based Assessment, Korea Institute for Curriculum and Evaluation, 25(4). 

  20. Kim, Sun-tae(2012). Analysis on Teacher's Cognition of Introduction and Management of Achievement Evaluation in Specialized High Schools and Meiester High Schools, Korea Research Institute for Vocational Education and Training. 

  21. Korean Educational Development Institute(2012). 2012 Achievement Standards-based Assessment Program Manual. 

  22. Lee, Dae-yong.Kim, Suk-woo & Kim, Kyung-sung (2010). Analysis on Elementary School Teachers' Concern of Special Supplementary Class, The Journal of Korea Elementary Education, 21(2). 151-183. 

  23. Lee, In-suk(2011). Implementing Progress the Home Economics Instruction on Concerns Based Adoption Model. 

  24. Lee, Ju-min.Jang, Young-il.Park, Wan-shin(2012). Research and Development of Achievement Standards and Achievement Levels in History Based on 2009 Revised National Curriculum, Korean Institute of Industrial Educations, 38(2) 

  25. Lee, Kung-sun(2009). Teachers' Interests in U-learning Pilot Schools : An Application of CBAM. Korean Special Education Association for Curriculum and Instruction, 13(4). Journal of Special Education: Theory and Practice, 12(3). 

  26. Li, Shuy-u.Kim, Suk-woo.Kim, Tae-hyun(2013). Analysis of Teachers' Concerns in Chinese Middle School Mathematics, Curriculum, Asian Journal of Education, 12(2). 143-163. 

  27. Ministry of Education(2013). 2013 Action Plan for 2013 Problem of Government. 

  28. Ministry of Education, Science and Technology (2011). A Tentative Plan for Advancement of Education Management in Middle School and High School. 

  29. Ministry of Education, Science and Technology(2011). Strategies for Advancement of Education Management in Middle School. 

  30. Park, Han-suk(2013). An Analysis on Middle School Teacher's Stages of Concern on 'Creative-Experience Activity' in 2009 Revised National Curriculum, Korean Association for Learner-centered Curriculum and Instruction, 13(4). 

  31. Park, So-young.Row, Yong(2008). The Stages of Concern about and the Actual State of Practicing Visual Literacy Education among Middle School Art Teachers. Korea Art Education Association, 22(2). 

  32. Shirley M. Hord.William L. Rutherford.Leslie Huling-Austin, and Gene E. Hall.(1987). Taking Charge of Change, Association for Supervision and Curriculum Development. Henry Burney: A Political Biography London: Oxford University Pres. 

  33. Son, Seung-hui(2008). A Study on the Meaning of Curriculum Implementation and Innovation Configuration : Trends of Research and the Implication for Future Studies. CNU Journal of Educational Studies, 30(2). 

  34. Sung, Tae-je et al(2013). Education of Elementary and Middle Schools' Direction and Task in 2020 Korea. 

  35. Sung, Tae-je(2012). A Study on Operation and Stable Settlement of the Achievement Standards-based Assessment. korea Institute for Curriculum and Evaluation. ORM 2012-16-3. 

  36. Yang, Mu-yhol(2013). An analysis on Elementary School Teachers' Stage of Concern, Innovation Configuration and Influence Factor of Differentiated Instruction of Mathematics. 

  37. Yi, Ji-eun.Shin, Jae-han(2012). An analysis of Teachers' Stage of Concerns and Implementation on the 2007 Revised Curriculum based on CBAM. The Korean Society of the Study of Teacher Education, 51(1). 

저자의 다른 논문 :

LOADING...
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로