초등수학에서 측정활동에 기반한 소수의 학습.지도 방안 및 학생의 이해 실태 분석 A Construction of 'Decimal Fraction' Unit of Elementary Mathematics Textbook and Analysis of Students' State of Understanding Based on Measurement Activity원문보기
소수 개념은 측정수, 십진기수법, 분수, 비, 작용소, 통약 불가능성, 무한근사, 실무한, 계산수 등 여러 측면을 가지고 있지만, 이 소수 개념의 요소들은 분리될 수 있는 것이라기보다는 단위의 세분할에 의한 측정활동에 복합적으로 내재되어 있다. 요컨대 소수 지도의 핵심은 측정활동이며, 소수의 개념 지도를 위해서는 자연수, 분수와의 관계 이해와 십진기수법적인 자리체계를 명확히 이해시키는 것이 중요하며 그 수단으로 측정활동이 강조되어야 한다. 이 논문에서는 측정활동을 방법으로 소수에 내포된 여러 개념들을 통합적으로 이해시킬 수 있는 학습 지도안을 구성하고, 그에 따른 학생들의 이해 실태를 분석하고자 한다.
소수 개념은 측정수, 십진기수법, 분수, 비, 작용소, 통약 불가능성, 무한근사, 실무한, 계산수 등 여러 측면을 가지고 있지만, 이 소수 개념의 요소들은 분리될 수 있는 것이라기보다는 단위의 세분할에 의한 측정활동에 복합적으로 내재되어 있다. 요컨대 소수 지도의 핵심은 측정활동이며, 소수의 개념 지도를 위해서는 자연수, 분수와의 관계 이해와 십진기수법적인 자리체계를 명확히 이해시키는 것이 중요하며 그 수단으로 측정활동이 강조되어야 한다. 이 논문에서는 측정활동을 방법으로 소수에 내포된 여러 개념들을 통합적으로 이해시킬 수 있는 학습 지도안을 구성하고, 그에 따른 학생들의 이해 실태를 분석하고자 한다.
In this thesis, we inquire into teaching method of decimal fraction concept in elementary mathematics education based on measurement activity. For this purpose, our research tasks are as follows: First, we design a experimental learning-teaching plan of 'decimal fraction' unit in 4th grade textbook ...
In this thesis, we inquire into teaching method of decimal fraction concept in elementary mathematics education based on measurement activity. For this purpose, our research tasks are as follows: First, we design a experimental learning-teaching plan of 'decimal fraction' unit in 4th grade textbook and verify its effect. Second, after teaching experiment using experimental learning-teaching plan, we analyze the student's status of understanding about decimal fraction concept. As stated above, we have performed teaching experiment which is ruled by new lesson design and analysed the effects of teaching experiment. Through this study, we obtained the following results. First, introduction of decimal fraction based on measurement activity promotes student's understanding of measuring number and decimal notation. Second, operator concept of decimal fraction is widely used in daily life. Its usage is suitable for elementary mathematics education within the decimal notation system. Third, a teaching method of times concepts using place value expansion of decimal fraction is more meaningful and has less possibility of misunderstanding than mechanical shift of decimal point. Fourth, teaching decimal fraction through the decimal expansion helps students with understanding of digit 0 contained in decimal fraction, comparing of size and place value. Fifth, students have difficulties in understanding conversion process of decimal fraction into decimal notation system using measurement activity. It can be done easily when fraction is used. However, that is breach to curriculum. It is necessary to succeed research for this.
In this thesis, we inquire into teaching method of decimal fraction concept in elementary mathematics education based on measurement activity. For this purpose, our research tasks are as follows: First, we design a experimental learning-teaching plan of 'decimal fraction' unit in 4th grade textbook and verify its effect. Second, after teaching experiment using experimental learning-teaching plan, we analyze the student's status of understanding about decimal fraction concept. As stated above, we have performed teaching experiment which is ruled by new lesson design and analysed the effects of teaching experiment. Through this study, we obtained the following results. First, introduction of decimal fraction based on measurement activity promotes student's understanding of measuring number and decimal notation. Second, operator concept of decimal fraction is widely used in daily life. Its usage is suitable for elementary mathematics education within the decimal notation system. Third, a teaching method of times concepts using place value expansion of decimal fraction is more meaningful and has less possibility of misunderstanding than mechanical shift of decimal point. Fourth, teaching decimal fraction through the decimal expansion helps students with understanding of digit 0 contained in decimal fraction, comparing of size and place value. Fifth, students have difficulties in understanding conversion process of decimal fraction into decimal notation system using measurement activity. It can be done easily when fraction is used. However, that is breach to curriculum. It is necessary to succeed research for this.
소수는 초등학교 수학에서부터 고등학교 수학에 이르는 오랜 기간에 걸쳐 다루어지며, 실수 개념의 이해에 핵심적 역할을 한다. 그러나 많은 교육적 노력에도 불구하고 학생들 의 소수 개념 이해도가 낮다는 지적이 많다.
학생들에게 소수 개념이 의미있게 이해되지 않았다는 근거는 무엇인가?
변희현(2005)은 우리나라 학생들의 소수 개념 학습이 매우 만족스럽지 못하다는 사실을 조사를 통해 밝혔다. 학생들은 소수를 분수나 제곱근 등의 다른 표현 정도로 인식한 채, 단지 형식적 조작의 대상으로 다루는 경향을 보 인다고 하였다. 이는 학생들에게 소수 개념이 의미 있게 이해되지 않았다는 근거가 된다 (김수정, 강완, 2007).
변희현은 소수의 개념요소를 어떻게 구분하였는가?
이 장에서는 초등수학 수준에서 나타나는 소수의 수학적 개념을 분류하고 설명하고자 한다. 변희현(2005)은 소수의 개념 요소를 측정수, 십진기수법, 분수, 비, 작용소, 통약 불가 능성, 무한근사, 실무한, 계산수로 구분하였고, 강현영, 박문환, 박교식(2009)은 등분할 소 수, 양 소수, 조작 소수, 비율 소수, 몫 소수, 배 소수로 구분하였다. 이를 바탕으로 본 연 구에서는 초등학교 학생들이 소수 단원을 배우면서 알아야할 개념으로 측정수, 십진기수 법, 비율 소수, 배 소수, 작용 소수로 구분하기로 한다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.