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공학전공수업에서 플립드 러닝(Flipped Learning) 적용을 위한 설계모형 탐색
The Instructional Design Model for Applying Flipped Learning in Engineering Courses 원문보기

JPEE : Journal of practical engineering education = 실천공학교육논문지, v.6 no.2, 2014년, pp.77 - 84  

임경화 (한국기술교육대학교 메카트로닉스공학부) ,  김태현 (한국기술교육대학교 온라인평생교육원)

초록
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최근 플립드 러닝에 대한 교육분야에서의 관심이 고조됨에 따라 플립드 러닝을 적용해 보고자 하는 공과대학 소속 교수들은 점차 증가 추세에 있다. 그러나 플립드 러닝을 운영하기 위한 수업설계 관련 선행연구는 많지 않다. 이에 본 연구는 공과대학 전공수업에서 플립드 러닝 운영 사례를 기반으로 플립드 러닝 설계 모형을 제안하고자 한다. 이를 위해 메카트로닉스공학과의 기계진동학 교과목을 플립드 러닝으로 운영하였다. 본 연구의 결과는 공과대학 이론중심 교과목의 플립드 러닝 교수법 적용 및 수업설계에 있어 실천적 가이드라인을 제시해 주는데 연구의 의의가 있겠다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

As the interests in the flipped learning has recently been increased in the educational field, the number of engineering professors has tended to apply the flipped learning method to their classes. However there has been few research which guide to design engineering courses applying the flipped lea...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 그러나 현재 플립드 러닝 관련 선행연구들에서는 결과 중심의 운영 사례를 주로 보고하고 있어 플립드 러닝의 수업설계에 대한 구체적인 가이드라인을 제시해 주지 못하고 있다. 따라서 본 연구에서는 공과대학에서 플립드 러닝으로 운영한 사례를 기반으로 플립드 러닝 설계 모형을 제안하고자 한다. 본 연구의 결과는 공과대학에서 플립드 러닝 교수방법을 적용하기 위한 교수자들에게 실천적인 시사점을 제공해 주리라 기대한다.
  • 본 연구에서는 사후 학습활동에 해당하는 After-class의 활동은 학습자가 스스로 복습을 할 수 있는 환경을 이러닝으로 제공하는데 초점이 있었다. 제공된 이러닝 자료를 통해 수준별 학습을 수행하게 되었고, 추가적인 질의응답을 교수자에게 질의하는 형태로 운영되었다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
대학에서 플립드 러닝을 적용한 사례는 무엇이 있는가? 대학에서 플립드 러닝을 적용한 사례는 벤틀리대학의 정보공학입문[3], 마이애미대학의 소프트웨어공학[4], 미주리 대학의 유전학과 일반 생물학[15], 그리고 미시간대학의 미적분학[16] 등을 통해 살펴볼 수 있다[14]. 국내공과대학에 서의 플립드 러닝은 초기 시범적용을 통한 교육적 효과가 검증되면서 확산적용의 시기로 접어들고 있다.
플립드 러닝은 어떤 수업유형으로 볼 수 있는가? 플립드 러닝은 교육 테크놀로지를 활용하여 전통적인 수업방식의 변화를 통해 학생들의 학습을 촉진시키기 위한 목적으로 Bergmann과 Sams에 의해 시도되었다[7]. 이는 기존의 교수자 중심 수업방식의 패러다임에서 학습자 중심으로의 전환과정에서 시도되었던 수업유형으로 볼 수 있는데, 수업의 과정을 분절하여 진행된다는 의미에서 진화된 블렌디드 러닝(Blended-Learning)으로 보는 입장도 있다.
플립드 러닝이란? 플립드 러닝의 개념에 대한 선행연구들을 요약하면, 플립드 러닝은 교실수업에서 이루어지던 교수자의 강의내용을 동영상 위주의 멀티미디어 자료로 제작 및 제공하여 수업 전에 사전학습을 하고 수업에서는 토론, 퀴즈풀이, 문제해결에 적용 등의 활동을 수행하는 수업방식으로 정리할 수 있다. 교수자의 수업이 시작되기 전에 사전에 학습자 스스로 학습을 수행하는 선행학습이 플립드 러닝의 핵심요소로 볼 수 있지만, 이미 교육분야에서는 예습의 효과성에 대한 연구가 오래 전부터 보고 되어 왔다[8-10].
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참고문헌 (17)

  1. M. K. Lee, "Case study on effects and signification of flipped classroom," The Journal of Korean Education, vol. 41, no. 1, pp. 87-116, Apr. 2014. 

  2. S. Bates and R. Galloway, "The inverted classroom in a large enrolment introductory physics course: a case study," in Proceedings of the Higher Education Academy STEM Conference, London, UK, 2012. 

  3. M. Frydenberg, "Flipping excel," Information Systems Education Journal, vol. 11, no. 1, pp. 63-73, 2013. 

  4. G. C. Gannod, J. E. Burge, and M. T. Helmick, "Using the inverted classroom to teach software engineering," in Proceedings of the 30th International Conference on Software Engineering, Leipzig, pp. 777-786, 2008. 

  5. L. W. Johnson and J. D. Renner, "Effect of the flipped classroom model on a secondary computer applications course: Student and teacher perceptions, questions and student achievement (Unpublished doctoral dissertation)," University of Louisville, Louisville, KY, 2012. 

  6. C. I. Lim, "Instructional design for flipped learning," in Proceedings of the Smart Education Conference Festival, Seoul, pp. 17-21, 2014. 

  7. J. Bergmann and A. Sams, Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day. Washington, DC: International Society for Technology in Education, 2012. 

  8. J. K. Park and S. G. Noh, "Application of instruction consulting to improve the elementary preservice teachers' professionalism for inquiry-based class," Journal of Korean Elementary Science Education, vol. 30, no. 2, pp. 152-161, 2011. 

  9. H. J. Oh and W. K. Gu, "Scholastic improvement in mathematics learning resulting from changes in attribution through structural preparations by counseling and assignment projects suitable for an individuals' ability," Journal of the Korean School Mathematics Society, vol. 2, no. 1, pp. 15-30, 1999. 

  10. Y. J. Han, "Study on effect of self-learning in home economics education through preparation," Research for Home Economics, vol. 4, pp. 65-73, 1979. 

  11. O. Geon, J. Lee, Y. Bae, Y. Kim, H. Kim, K. O, and S. Jang, "Development of a flipped learning teaching model: Focused on the application cases to a calculus course," in Proceedings of the Korean Society Union related to Mathematical Education, Seoul, pp. 91-111, 2013. 

  12. J. Y. Jung, "The flipped learning teaching case applied the change model," in Proceedings of E-Learning Match Point Conference 23, Seoul, pp. 39-79, 2014. 

  13. D. Y. Lee, "Research on developing instructional design models for flipped learning," The Journal of Digital Policy & Management, vol. 11, no. 12, pp. 83-92, Dec. 2013. 

  14. C. Lim, S. Kim, J. Lee, H. Kim, and H. Han, "The comparison of design and application of flipped learning in higher education," in Proceedings of the Korean Society for Educational Technology, Seoul, pp. 396-406, 2014. 

  15. B. B. Stone, "Flip your classroom to increase active learning and student engagement," 2012. Available: http://www.uwex.edu/disted/conference/Resource_library/proceedings/56511_2012.pdf. 

  16. D. Berrett, "How 'Flipping' the classroom can improve the traditional lecture," The Chronicle of Higher Education, vol. 19, 2012. 

  17. T. Lee, " The education innovation according to e-learning," in Proceedings of the Conference on Korean As-Sociation for Educational Information and Media, Seoul, 2014. 

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