Quality assurance in high level education is one of the most important problems in Korea, and around the world. Many studies have examined means of assuring the quality of education, mostly focusing on what type of graduate we should launch into the real world. However, it has been realized only in ...
Quality assurance in high level education is one of the most important problems in Korea, and around the world. Many studies have examined means of assuring the quality of education, mostly focusing on what type of graduate we should launch into the real world. However, it has been realized only in technical fields, such as Engineering, Medicine, etc. Here, we discuss the problems of Korean high level education in scientific fields, and present some answers from American innovation policies. The USA has changed the idea about how to innovate, and in recent years has developed the Professional Science Master's(PSM) degree, which is now awarded by over 100 American universities. PSM programs have produced graduates who can innovate in scientific fields, e.g., in biology, environmental science, and statistics. The degree is highly praised by the Council On Competitiveness, which consists of CEOs of major corporations, university presidents, and heads of labor organizations. The PSM seems to meet their expectations. Interestingly, many research universities have established PSM programs. We examined the reasons why many American universities have accepted the PSM despite their daily duties for research and doctoral education. Finally, we discuss the possibility that programs such as the PSM can succeed in Korean universities.
Quality assurance in high level education is one of the most important problems in Korea, and around the world. Many studies have examined means of assuring the quality of education, mostly focusing on what type of graduate we should launch into the real world. However, it has been realized only in technical fields, such as Engineering, Medicine, etc. Here, we discuss the problems of Korean high level education in scientific fields, and present some answers from American innovation policies. The USA has changed the idea about how to innovate, and in recent years has developed the Professional Science Master's(PSM) degree, which is now awarded by over 100 American universities. PSM programs have produced graduates who can innovate in scientific fields, e.g., in biology, environmental science, and statistics. The degree is highly praised by the Council On Competitiveness, which consists of CEOs of major corporations, university presidents, and heads of labor organizations. The PSM seems to meet their expectations. Interestingly, many research universities have established PSM programs. We examined the reasons why many American universities have accepted the PSM despite their daily duties for research and doctoral education. Finally, we discuss the possibility that programs such as the PSM can succeed in Korean universities.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
PSM의 성공적인 도입을 위해서 PSM 관련 주체별로 PSM 도입 방안을 제시하고자 한다.
그러면 PSM 프로그램을 수료 학생들에게 구체적으로 어떤 특징이 있고, 수료 후 어떤 경향이 있는지를 알아본다. 2010년에서 2011년 재학생에 대한 설문(Bell and Allum 2011)과 PSM 프로그램에 관한 보고서에서는 다음의 상황과 경향이 발견된다.
흐}지만 20년 뒤에 발표된 Palmisano Report 에는 혁신은 다양한 학문 분야의 교차점, 즉, 연구와 최종 수요의 교차로에 생기는 것으로 파악하고 있다. 따라서 국가혁신 교육전략의 수립을 위해 이공계 학생의 지원을 위한 PSM 확대를 주장하였다. 이와 같이 미국에서도 1980년대는 혁신의 개념이 불명확하였지만 이후 20년에 걸쳐 혁신이 창조를 위해 필요한 요소가 명확화 되어 갔다.
본 연구는 미국의 '괴힉경영석사(Professional Science Master's, PSM)'의 성과와 과제를 검토하고, 이를 통해 한국적 PSM의성공요인을 제시하고자 한다.
이러한 가운데 미국의 경쟁력평의회(Council on Competitiveness) 는 2004년 12월 워싱턴DC에서 전미 혁신서미트(Iimovation Summit)를 개최하여 , Innovative America : Thriving in a World of Challenges and Change'를 라는 제목의 보고서를 발표하였다. 이 보고서에서 첨단적, 학제적 연구의 활성화를 위해 새로운 대학원과정 PSM(Professional Science Master's) 의 필요성을 지적하였다.
대상 데이터
또한 생물 공학, 약학, 보건 의료 및 생물 과학 분야의 리더를 육성하는 석사과정의 새로운 대학원을 켁크재단(WM Keck Foundation)에서 설립하였다. 이렇게 설립된 켁크 응용생명과학대학원(Keck Graduate Institute of Applied Life Sciences, KGI)에 이어 2000년에는 클레아몬트칼리지도 참가하였다. PSM은 교육 프로그램이 소개되고 부 터 가장 빠른 속도로 확대되고 있는 학위 프로그램이다.
성능/효과
셋째는 PSM 졸업생에 특별 학위를 제공함으로써 기존연구 학위와 분리시킨 점이다. 넷째, 입학생의 절 반 가량이 여성이며, 이는 유사 대학원에 비해 여학생이 비율이 월등이 많은 것이다. 다섯째, 졸업생이 80% 이상의 취업률을 보인 점 등을 들 수 있다.
넷째, 입학생의 절 반 가량이 여성이며, 이는 유사 대학원에 비해 여학생이 비율이 월등이 많은 것이다. 다섯째, 졸업생이 80% 이상의 취업률을 보인 점 등을 들 수 있다.
첫째 정부의 이과대 인재 양성 계획에 맞춰 교육과정이 운영되고 있으며, 둘째 현장 파견의 인턴십보다는 기업체의 프로젝트를 산학협동으로 수행하는 캡 스톤 과정을 중심으로 운영되고 있다. 셋째, 3개 대학원의 1차 년도 교육과정이 PSM이 추구하는 'STEM+PLUS(Biz)의 비즈니스 스킬 향상보다는 기술경영에 중심을 두고 있다.
이러한 교육과정(STEM+PLUS)은 이과적 아이디어의 원형과 응용을 배울 수 있는 기회이며, 또한 수학자 이외 견해와 이해 방법을 아는 것이 된다. 셋째, 그룹 프로젝트 제도 등을 통하여 커뮤니케이션 능력과 프로젝트 추진 능력을 향상시켜야 한다. 사회에서 활약하는 이공계 학생의 대부분은 프로젝트 팀의 일원이 되어 일하고 있으며, 따라서 이공계 학생에게는 효율적인 커뮤니케이션과 팀워크가 반드시 필요하다.
후속연구
사회에서 활약하는 이공계 학생의 대부분은 프로젝트 팀의 일원이 되어 일하고 있으며, 따라서 이공계 학생에게는 효율적인 커뮤니케이션과 팀워크가 반드시 필요하다. 넷째, 졸업생의 실태(직종 및 수입, 주변에서의 평가, 본인의 만족도 등) 및 사회 요구를 보다 정확하게 파악하고, 이들 자료를 감안하여 대학 교육 제도의 개선점을 찾아 나가야 할 것이다.
미국의 경우에는 정부의 KGKKeck Graduate Institute) 에서 PSM프로그램에서 인증을 하는 프로그램을 운영하고 있으며, PSM의 성공모델을 지속적으로 수정, 보완하여 발표함으로써 전 세계에 영향을 주고 있다. 따라서 우리나라의 경우에도 우리나라의 특성을 고려한 PSM모델을 국가적 차원에서 개발하여 대학이 PSM을 도입하고 활용하는데 지침을 제공할 수 있을 것이다.
없기 때문에 학비를 전액 지불하여야 한다. 현재 슬로언재단과 미국과학재단(NSF)의 재정 지원은 계속 진행되고 있지만, PSM과정의 증가를 고려할 때 새로운 재정지원 프로그램이 추가로 신설될 필요가 있을 것이다.
참고문헌 (9)
교육과학기술부 국제과학비즈니스벨트기획단(2012), 과학-비즈니스 융합 전문가(PSM) 양성 추진계획(안).
King, D.(2012), Developing Professional Science Master's Degree Programs, PSM Pre-Conference Workshop, Council of Graduate Schools Annual Conference, Washington, DC.
Rosenbloom, J.(2010), A Master's for Science Professionals Sweeps U.S. Schools, the New York Times, December 26th.
Takai Toshitsugu(2006), "MOT, PSM and Agenda of Knowledge Management : Innovation, Paradox of Cluster, Storytelling", Office automation, 26(4), 52-63.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.