$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 프리셉터의 신규간호사 교육경험
Nurses' Lived Experience of Preceptorship for Newly Graduated Nurses in Hospital 원문보기

동서간호학연구지 = Journal of East-West nursing research, v.20 no.1, 2014년, pp.37 - 47  

조연실 (고신대학교 복음병원) ,  손수경 (고신대학교 간호대학) ,  한미영 (고신대학교 간호대학) ,  김미숙 (고신대학교 간호대학) ,  방부경 (동남원자력병원) ,  이경미 (고신대학교 간호대학)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: This phenomenological study is aimed to describe nurses' lived experience of preceptoring in hospitals. Methods: Ten nurse preceptors who participated in this qualitative study shared their experience of the preceptor's role in hospitals. Data analysis was done using the Colaizzi' phenomeno...

Keyword

참고문헌 (27)

  1. Byeon, Y. S., & Kim, M. Y. (2009). Interpersonal conflict experiences of nurses. Journal of Qualitative Research, 10(2), 142-151. 

  2. Choi, E. Y., & Kim, J. S. (2008) The effect of preceptor preparation education on the preceptor's role recognition, role conflict and professional self-concept. The Journal of Korean Nursing Administration Academic Society, 14(3), 241-248. 

  3. Choi, J. S., & Yang, Y. N. (2011). Nursing performance and organizational socialization of new nurses according to teaching style of preceptors and personality of new nurses. The Journal of Korean Nursing Administration Academic Society, 17(3), 349-359. 

  4. Colazzi, P. (1978). Existential Phenomenological Alternatives for Psychology. New York: Oxford University Press. 

  5. Eun, Y. H., Kim, M. H., & Kang, I. S. (2004). The study about the task performance of the preceptor. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 10(1), 44-53. 

  6. Forneris, S. G., & McAlpine, C. P. (2009). Creating context for critical thinking in practice: The role of the preceptor. Journal of Advanced Nursing, 65(8), 1715-1724. 

  7. Griffin, M., Hanley, D., & Saniuk, C. (2002). Lightening the burden for preceptors: Consider adding a “faculty model” week to orientation. Journal for Nurses in Staff Development, 18(6), 322-326. 

  8. Hautala, K. T., Saylor, C. R., & O'Leary-Kelly, C. (2007). Nurses' perceptions of stress and support in the preceptor role. Journal for Nurses in Staff Development, 23(2), 64-72. 

  9. Hickey, M. T. (2010). Baccalaureate nursing graduates' perceptions of their clinical instrucyional experiences and preparation for practice. Journal of Professional Nursing, 26(1), 35-41. 

  10. Kim, J. Y., & Kim, I. S. (2005) Experience of preceptorship for newly employed nurses. Journal of Korean Clinical Nursing Research, 10(2), 75-88. 

  11. Kim, M. K., & Kwon, I. G. (2007). The preceptor's core competency related to conflicts between newly graduated nurses and preceptors. The Journal of Korean Academic Society Nursing Education, 13(2), 297-245. 

  12. Kim, S. Y., Kim, J. K., & Park, K. O. (2012). The role experience of preceptor nurses in hospitals. The Journal of Korean Nursing Administration Academic Society, 18(1), 33-45. 

  13. Lee, C. H., & Kim, D. O. (2000). The effect of the preceptorship on nursing performance and job satisfaction of the preceptor. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 6(2), 345-358. 

  14. Lincoln, Y. S., & Guba, E. (1985). Naturalistic Inquiry. California: Sage Publications. 

  15. Moon, K. S., & Park, K. S. (2004). The effects of preceptor preparation education on the preceptor's role recognition and job satisfaction. The Journal of Korean Nursing Administration Academic Society, 10(4), 401-415. 

  16. Omansky, G. L. (2010). Staff nurses' experiences as preceptors and mentors: An integrative review. Journal of Nursing Management, 18(6), 697-703. 

  17. Park, J. W., Kim, K. S., & Bang, K. S. (2010). Preceptor's Perception of the students' clinical competence readiness between nurses and students. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 16(2), 221-221. 

  18. Park, S. Y., Kim, J. S., & Kim, M. H. (2003). A study of the burden of preceptors. The Korean Journal of Fundamentals of Nursing, 10(1), 37-46. 

  19. Parsons, R. (2007). Improving preceptor self-efficacy using an online educational program. Intermational Journal of Nursing Education Scholarship, 4(1), 1-17. 

  20. Raines, D. A. (2012). Nurse preceptors' views of precepting undergraduate nursing students. Education Perspectives, 33(2), 76-79. 

  21. Smedley, A. M. (2008). Becoming and being a preceptor: A phenomenological study. The Journal of Continuing Education in Nursing, 39(4), 185-191. 

  22. Sung, M. S. (2011). A study on exploring effective education method utilizing in preceptorship for nurses who newly come into clinical settings: Focus group interview analysis. Unpublished master's thesis, Korean University, Seoul. 

  23. Woo, H. H. (2013). A study on nursing performance of new nurses according to preceptors' core competency. Unpublished master's thesis, The Catholic University of Korea, Seoul. 

  24. Yang, N. Y., & Han, S. S. (2004). Cognition of the preceptors on the preceptor's role stress and competency pre-post preceptorship experience. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 10(2), 262-270. 

  25. Yang, N. Y., Yoo, I. J., & Han, S. S. (2005). Affecting factors on performance of preceptors and preceptees. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 11(2), 135- 141. 

  26. Yonge, O., Krahn, H., Taojan, L., Reid, D., & Haase, M. (2002). Being a preceptor is stressful! Journal for Nurses in Staff Development, 18(1), 22-7. 

  27. Ohrling, K., & Hallberg, I. R. (2001). The meaning of preceptorship: Nurses' lived experience of being a preceptor. Journal of Advanced Nursing, 33(4), 530-540. 

저자의 다른 논문 :

활용도 분석정보

상세보기
다운로드
내보내기

활용도 Top5 논문

해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로