최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기초등과학교육 = Journal of Korean elementary science education, v.33 no.2, 2014년, pp.380 - 400
This study investigated the influence of the application of the career education programs related to the science of the elementary school on the career choice. For this study, a total of 32 lessons (4 units) utilizing the career education programs related the science curriculum were developed. The s...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
교육청 단위에서 추진하는 진로교육 정책에는 무엇이 있는가? | 이에 따라 교육청 단위에서는 진로적성검사 및 진로상담지원 활성화, 진로교육과정 운영 내실화, 진로직업체험센터 구축 운영, 중․고등학생 직업체험 기회 제공, 교원․학부모 진로교육 강화, 진로체 험지원단 운영, 학부모 진로코치단 양성, 학교 진로프로그램 운영 지원, 교육기부 자원 활용 진로체험 운영 등 다양한 진로교육 정책을 추진하고 있다 (Kwak, 2013). 이렇듯 2009 개정 교육과정에서는 21 세기에 급변하는 사회 경제적 환경에 능동적으로 대응할 수 있는 인간을 육성하기 위하여 진로교육을 매우 강조하고 있다. | |
교육과학기술부는 국가 차원의 학교 진로 교육 목표를 달성하기 위하여 무엇을 제시하였는가? | ”로 설정하였다. 이러한 목표를 달성하기 위해 자아 이해와 사회적 역량개발, 일과 직업세계의 이해, 진로탐색, 진로 디자인과 준비 등의 영역을 설정하고, 각 영역의 세부 성취 자료를 학교 급별로 제시하였다(MEST, 2012). | |
진로교육이란? | 진로교육은 ‘생산적 사회성원으로서 그리고 행복한 개인으로서 삶을 영위할 수 있도록 돕는 교육의 과정’이라고 할 수 있다(KACE, 2000). 2009 개정 초등 교육과정에서는 “풍부한 학습 경험을 통해 몸과 마음이 건강하고 균형있게 자랄 수 있도록 하며, 다양한 일의 세계에 대한 기초적인 이해를 하는 것을 주요 교육 목표로 명시하고 있으며, 이를 위하여 학생의 능력, 적성, 진로를 고려하여 교육 내용과 방법을 다양화 한다. |
American Association of University Women (1992). How schools shortchange girls: A study of major findings on girls and education, researched by the Wellesley College Center for Research on Women.
Germann, P. J. (1994). Testing a model of science skills acquisition: An interaction with parents' education, preferred language, gender, science attitude, cognitive development, academic ability, and biology knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 31(7), 749-783.
Jang, G. (2004). An analysis on the factors affecting on the procedures of becoming a scientist. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 24(6), 1131-1142.
Keller, E. (1985). Reflections on gender and science. New Haven, CT: Yale University Press.
Kim, C. (1998). Guidance.counseling.career counseling. Gyoyookchulpansa.
Kim, H., Chung, W. & Jung, J. (1998). National assessment system development of science-related affective domain. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 18(3), 357-369.
Korean Association of Career Education (eds.) (2000). Theory and practice of career education. Gyoyukchulpansa..
Kwak, C. (2013). Job training for elementary teacher empowerment of career education. Incheon Metropolitan City Office of Education.
Lee, G. (1998). The relations between science related attitudes and science achievement of high school students. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 18(3), 415-425.
Lee, M. & Cho, H. (1985). Research on the causes of sex differences in science achievements by high school students. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 5(1), 35-47.
Linn, M. C. & Hyde, J. S. (1989). Gender, mathematics, and science. Educational Researcher, 18, 17-19.
Ministry of Education (1998). Statistical yearbook of education.
Ministry of Education and Science Technology (2009). 2009 revised curriculum.
Ministry of Education and Science Technology (2012). Objectives and achievement standard of school careers education.
Noh, T. & Choi, Y. (1996). The differences between the image of scientists and self-image in terms of sex-role and their relationships with science-related attitudes. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 16(3), 286-294.
Park, C., Dong, H. & Shin, Y. (2007). An analysis of preferences for science and the role gender differences plays in determining preferences for it amongst elementary school students. Journal of Korean Elementary Science Education, 26(2), 216-225.
Song, J., Park, S. & Jang, G. (1992). Attitudes of boys and girls in elementary and secondary schools towards science lessons and scientists. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 12(3), 109-118.
Steel, B., Warner, R. & Lach, D. (2010). Gender differences in support for scientific involvement in U.S. environmental policy. Science, Technology, & Human Values, 35(2) 147-173.
Woolnough, B. E. (1994). Factors affecting students' choice of science and engineering. International Journal of Science Education, 16, 659-676.
Yang, M., Kim, S. & Yeo, S. (2005). An analysis on educational contents related to the career presented in the middle school textbooks based on the 7th national science curriculum. The Journal of Korean Association of Biological Education, 33(3), 338-349.
Yoon, J. & Park, S. (2003). A structural equation modeling of the process of science related career choice. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 23(5), 517-530.
Yoon, J. (2003). An analysis on factors of career choice related to science. Unpublished doctoral dissertation. Seoul National University.
Yoon, J., Park, S. & Myeong, J. (2006). A survey of primary and secondary school students: Views in relation to a career in science. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 26(6), 675-690.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.