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[국내논문] 인구통계학적 특성 및 외식행동에 따른 대학생의 소셜커머스 외식상품 이용 현황
Use of Social Commerce Restaurant Products by College Students According to Demographic Characteristics and Eating Out Behavior 원문보기

한국식품조리과학회지 = Korean Journal of Food & Cookery Science, v.30 no.3, 2014년, pp.291 - 306  

조미나 (수원대학교 호텔관광학부) ,  허지환 (수원대학교 호텔관광대학원)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to examine the use of social commerce restaurant products by college students according to demographic characteristics and eating out behavior. The questionnaire for the survey was distributed to 450 college students, who have experiences of purchasing a restaurant prod...

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문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 소셜커머스에서 외식 상품을 구매해 본 경험이 있는 20대 대학생을 중심으로 소셜커머스의 일반적 이용현황을 알아보고 인구통계학 특성 및 외식 행동에 따른 소셜커머스 외식상품 이용 현황의 차이에 대하여 살펴보고자 하였다.
  • 본 연구는 소셜 네트워크 서비스(SNS)를 활용하는 전자상거래의 일종인 소셜커머스에서 외식 상품을 구매해본 경험이 있는 20대 대학생을 중심으로 소셜커머스의 일반적 이용현황을 알아보고 인구통계학 특성 및 외식 행동에 따른 소셜커머스 외식상품 이용 현황에 대하여 살펴보고자 하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
소셜커머스란 무엇입니까? 현재 IT업계의 최대 이슈인 소셜커머스는 더 이상 낯설지 않은 하나의 트렌드로 자리 잡았다. 소셜커머스는 트위터나 페이스북 등 소셜미디어를 활용한 새로운 형태의 전자상거래의 일종이다(Lee SH 2010). 과거의 인터넷 활동이 검색을 통한 정보를 찾는 역할에 그쳤다면 이제는 SNS를 통하여 검색뿐만 아니라 누군가와 소통하고 관계를 맺는 욕구를 해결하며 인맥을 넓힐 수 있게 되었으며(Kim YJ 2010), 소셜미디어는 인간의 사고에 도움을 주는 것을 넘어 인간의 사고와 의사결정에 직접 개입한다(Yoo SH 2012).
2010년 국내의 소셜커머스 시장 현황은 어떠합니까? 우리나라의 경우 2010년 국내의 소셜커머스 시장이 급격히 커지며 시장의 주도권을 잡기 위한 중소 업체까지 포함한 업체 수만 500개가 넘어 업체 간 경쟁도 치열해졌다. 현재 국내의 소셜커머스 시장은 4강 체제로, 티켓 몬스터(티몬), 쿠팡, 위메이크프라이스(위메프), 그루폰코리아 등 상위 4개 업체가 국내 시장을 주도하고 있다(MK News 2012). 한편 국내 소셜커머스의 경우 출범 초기 하루 몇 가지 상품만 팔던 것에서 벗어나 식당·미장원 등의 쿠폰뿐 아니라 가전제품, 생필품, 가공식품, 자동차 등 다양한 품목을 판매하는 ‘한국형 라이프커머스(Life Com-merce)’로 변신하고 있다.
소셜커머스의 장점은 무엇입니까? 과거의 인터넷 활동이 검색을 통한 정보를 찾는 역할에 그쳤다면 이제는 SNS를 통하여 검색뿐만 아니라 누군가와 소통하고 관계를 맺는 욕구를 해결하며 인맥을 넓힐 수 있게 되었으며(Kim YJ 2010), 소셜미디어는 인간의 사고에 도움을 주는 것을 넘어 인간의 사고와 의사결정에 직접 개입한다(Yoo SH 2012). 소셜커머스에서 제공하는 제품과 서비스를 이용한 소비자들은 SNS를 통하여 자발적인 구전 (word-of-mouth)활동을 하기 때문에 소셜커머스는 제품 판매의 단순한 의미 이상의 커뮤니케이션 효과도 거둘 수 있다는 장점을 내포한다(Gong YI 2010).
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참고문헌 (25)

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  2. Choi YI, Seo IJ. 2011. The use of social commerce and satisfation: focusing on 20s and 30s. J Social Sci 28(0):13-30 

  3. Gong YI. 2010. Daily deal services market trends and prospects. Commun Policy 22(18):65-74 

  4. Han EK, Song SJ, Lim HN. 2011. The use of motives and satisfaction, social commerce study on re-purchase: centered on the theory met use. Korean J Advertising Public Relat 13(3):298-325 

  5. Kim HH. 2012. Usage trend and customer loyalty of social commerce on foodservice industry. Master's thesis. Yonsei University. pp 17-38 

  6. Kim IS, Kim NS, Kim HS. 2011. Social commerce and consumer issues. Korea Consumer Agency. Policy research paper. pp 1-169 

  7. Kim YG, Chung JY. 2013. Effects of Service Convenience and Perceived Value on Satisfaction with Eating out in Social Commerce Service. J Tourism Sci 37(3):83-102 

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  9. Kim YJ. 2010. The Motivation to use according to the relationship formation of social network service : focusing on Twitter and Me2DAY. Master's thesis. Hongik University. p 22 

  10. Ko SS, Kim MG, Yoo YJ, Kim SS. 2012. A Study on the Utilization Strategy of Social Commerce in Small Restaurants. J Soc Korea Ind Syst Eng 35(1):161-168 

  11. Lee JW. 2011. Effect of Social Commerce on Online Marketing of Food Service. Master's thesis. Kyonggi University. pp 47-53 

  12. Lee SH. 2010. An overview of social commerce in Korea. Seri Benchmarking Report. 2010.10.22. 

  13. Lee SY. 2012. Effect of social media marketing on university students' eating-out behavior. Master's thesis. Chung-Ang University. pp 65-67 

  14. Lee YS. 2013. Social Commerce Characteristics Influencing Customer Trust and Satisfaction for Food service products. Master's thesis. Sejong University. pp 37-40 

  15. Li J. 2011. Joint purchase-type social commerce a study on the factors affecting the acceptance. Master's thesis. Korea University. pp 58-63 

  16. MK news. 2012. What led social commerce to exceed the market size worth KRW 1 trillion? Maeil Business Newspaper. 2012.4.2. Available from: http://news.mk.co.kr/newsRead.php?year2012&no 202941 

  17. MK news. 2013a. "We sell everything imaginable" Social commerce is a boom on mobile. Maeil Business Newspaper. 2013. 9. 5. Available from: http://digital.mk.co.kr/v2/articlePopup.php?MKCM0&SCA&YC2013&MC09&DC05&NC806968&EC2013&PC3&PN0. 

  18. MK news. 2013b. Ticket Monster on sale again: Social commerce business looks serous. Maeil Business Newspaper. 2013.11.8. Available from: http://news.mk.co.kr/newsRead.php?year2013&no1103426. 

  19. Moon JB, Kim IS, Jung WJ. 2012. A Study on the Effect of SNS Satisfaction on the Reliability and Continuous Use of Social Commerce. J Korea Manage Engineers Soc 17(2):273-292 

  20. Na YS, Ahn DH, Cho SH. 2012. The Influence of Socal Commerce of Foodservice on Buying Motives. Korean J Culinary Res 18(1):141-155 

  21. Nam JH, Kim YI, Hyun YH. 2013. A Study on Building Trust of Social Commerce by Food Product Consumers. J Foodservice Manage 16(5):147-170 

  22. Seong GH. 2011. study of the impact of SNS on e-commerce and the way for improvement. Master's thesis. Sungkyunkwan University. pp 77-79 

  23. The Korea Chamber of Commerce and Industry. KCCI Report. 2011. The use of social commerce and satisfaciton research. 

  24. Yoo SH. 2012. Are you social? The landscape of mankind changed by social media. Samsung Economic Research Institute. SERI Research essay. p 18 

  25. 2012 Survey on the wireless internet usage - executive summary. KISA Report. 2012. Korea Internet & Security Agency. 

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