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관제패턴 모델링을 통한 도착예정시간 예측기법 연구
Aircraft Arrival Time Prediction via Modeling Vectored Area Navigation Arrivals 원문보기

한국항공운항학회지 = Journal of the Korean Society for Aviation and Aeronautics, v.22 no.2, 2014년, pp.1 - 8  

홍성권 (한국항공대학교 대학원 항공교통물류학과) ,  이금진 (한국항공대학교 항공교통물류학과 조교수)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper introduces a new framework of predicting the arrival time of an aircraft by incorporating the probabilistic information of what type of trajectory pattern will be applied by human air traffic controllers. The proposed method is based on identifying the major patterns of vectored trajector...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 논문에서는 벡터링이 빈번하게 발생하는 공역에서 항공기 도착예정시간을 예측하는 새로운 방법론을 제시하였다. 제안된 방법에서는 먼저 항공기의 주요 궤적 패턴을 식별한 후, 교통 혼잡요인들과 식별된 궤적 패턴간의 통계적 관계를 분석하였다.
  • 본 논문에서는 벡터링이 빈번하게 발생하는 공역에서 항공기의 궤적을 예측하는 새로운 방법론을 제안하였다. 제안된 방법은 먼저 과거의 항적들로부터 클러스터링 기법을 통해 주요 궤적 패턴을 식별한 후, 교통 혼잡요인이 관측되었을 때 각 패턴을 비행할 확률을 베이즈 룰을 통해 계산한다.
  • 본 연구에서 궤적 클러스터링의 주된 목적은 관제사의 관제지시에 따라서 항공기가 비행하는 궤적의 패턴을 식별하는데 있다.
  • 한 연구에서는 항공기의 최종접근 단계 중 업윈드(upwind) 길이를 예측하였다[8]. 이 연구에서는 앞서 비행하는 항공기와의 거리를 통해서 업윈드 길이에 따른 가능한 경로들을 비행하게 될 확률을 예측하였다. 또 다른 연구에서는 교통 혼잡요인들에 따라 관제사가 출발 항공기를 단축경로를 통해 비행하도록 지시할 확률에 대해 분석하였다[9].
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
비행기의 도착예정시간을 정밀하게 예측하기 위해서는 무엇을 예측해야 하는가? 도착예정시간을 정밀하게 예측하기 위해서는 항공기가 실제로 비행하게 될 궤적이 예측되어야 한다. 항공기는 항로, 표준계기절차 등의 미리 계획된 절차를 따라 비행하지만, 항공기 간의 적절한 분리간격 유지 또는 비행거리 단축 등을 위한 항공교통관제사의 관제지시로 인하여 항공기가 실제로 비행하게 되는 궤적은 미리 계획된 절차상의 궤적과는 다르게 나타나게 된다.
벡터링이 발생하는 상황에서의 항공기 궤적은 예측이 매우 어려운 이유는? 벡터링이 발생하는 상황에서의 항공기 궤적은 주어진 교통상황에서 관제사가 내릴 판단을 완벽하게 알 수 없으므로 그 예측이 매우 어렵다[9]. 최근 들어 몇몇 연구에서는 교통 혼잡 정보를 이용하여 궤적예측의 정확성을 높이려는 시도가 이어지고 있다.
늘어나는 항공교통량을 효율적으로 관리하기 위하여 다양한 의사결정지원도구들이 개발되고 있는 이유는? 지속적인 항공교통량의 증가로 세계 주요공항 주변의 공역은 극심한 정체로 인한 항공기 지연, 관제사의 과도한 업무부하 등 다양한 문제점들이 야기되고 있다. 따라서 늘어나는 항공교통량을 효율적으로 관리하기 위하여 다양한 의사결정지원도구들이 개발되고 있다[1-5].
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참고문헌 (22)

  1. Erzberger, H., and Nedell, W., "Design of Automated System for Management of Arrival Traffic," NASA TM-102201, 1989. 

  2. Schubert, M., "Arrival and Departure Traffic Management within the Terminal Area," AIAA Guidance, Navigation, and Control Conference, San Diego, CA, 1996. 

  3. Bolender, M., and Slater, G., "Evaluation of Scheduling Methods for Multiple Runways," AIAA Guidance, Navigation, and Control Conference, San Diego, CA, 1996. 

  4. Saraf, A. P., and Slater, G. L., "Optimal Dynamic Scheduling of Aircraft Arrivals at Congested Airport," AIAA Journal of Guidance, Control, and Dynamics, Vol. 31, No. 1, 2008, pp 53-65. 

  5. Hu, X. B., and Chen, W. H., "Receding Horizon Control for Aircraft Arrival Sequencing and Scheduling," IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, Vol. 6, No. 2, 2005, pp. 189-197. 

  6. Mayn, L. A., Erzberger, H., and Huynh, P. V., "Estimating Controller Intervention Probabilities for Optimized Profile Descent Arrivals," AIAA Aviation Technology, Integration, and Operations Conference, Virginia Beach, VA, 2011. 

  7. Konyak, M., Doucett, S., Safa-Bakhsh, R., Gallo, E., and Parks, P., "Improving Ground-based Trajectory Prediction through Communication of Aircraft Intent," AIAA Guidance, Navigation, and Control Conference, Chicago, IL, 2009. 

  8. Huang, H., Roy, K., and Tomlin, C., "Probabilistic Estimation of State-dependent Hybrid Mode Transitions for Aircraft Arrival Time Prediction," AIAA Guidance, Navigation, and Control Conference, Hilton Head, SC, 2007. 

  9. Borchers, P. F., Diallo, O., and Day, K., "Challenges to Modeling Vectored Area Navigation Departures at Dallas/Fort Worth International Airport," AIAA Aviation Technology, Integration, and Operations Conference, Virginia Beach, VA, 1996 

  10. Gianazza, D., "Airspace Configuration using Air Traffic Complexity Metrics," 7th USA/Europe Air Traffic Management R&D Seminar, 2007. 

  11. Krozel, J., and Andrisani, D., "Intent Inference with Path Prediction," AIAA Journal of Guidance, Control, and Dynamics, Vol. 29, No. 2, 2006. 

  12. Yepes, J., Hwang, I., and Rotea, M., "New Algorithms for Aircraft Intent Inference and Trajectory Prediction," AIAA Journal of Guidance, Control, and Dynamics, Vol. 30, No. 2, 2007. 

  13. Gariel, M., Srivastava, A. N., and Feron, E., "Trajectory Clustering and an Application to Airspace Monitoring," IEEE Trans. Intelligent Transportation Systems, Vol. 12, No. 4, 2011, pp. 1511-1524. 

  14. Suyundykov, R., Puechmorel, S., and Ferre, L., "Multivariate Functional Data Clusterization by PCA in Sobolev Space Using Wavelets," 42 emes Journees de Statistique, Marseille, 2010. 

  15. Rehm, F., "Clustering of Flight Tracks," AIAA Infotech@Aerospace 2010, Atlanta, Georgia, 2010. 

  16. Easter, M., Kriegel, H., Sander, J., and Xu, X., "A Density-Based Algorithm for Discovering Clusters in Large Spatial Databases with Noise," Proceedings of 2nd International Conference on Knowledge Discovery and Data Mining, Portland, OR, 1996. 

  17. Muller, M., Information Retrieval for Music and Motion, Springer-Verlag, Berlin, 1999. 

  18. Ward, J. H., "Hierarchical Grouping to Optimize an Objective Function," Journal of the American Statistical Association, Vol.58, No.301, 1963, pp.236-244. 

  19. Laudeman, I. V., Shelden, S. G., and Brasil, C. L., "Dynamic Density: An Air Traffic Management Metric," NASA/TM-1998-112226, 1998. 

  20. Kopardekar, P., and Magyarits, S., "Measurement and Prediction of Dynamic Density," 5th USA/Europe Air Traffic Management R/D Seminar, Budapest, 2003. 

  21. Hong, S., and Lee, K., "Trajectory Prediction via Modeling Vectored Area Navigation Arrivals," AIAA Aviation Technology, Integration, and Operations Conference, Los Angeles, CA, 2013. 

  22. Agresti, A., Categorical Data Analysis, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey, 2002. 

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