$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

경기 일부 지역 중학생의 학업스트레스와 학업소진의 관계에서 학업적 자기효능감의 매개효과
Mediating Effects of Academic Self-efficacy on the Relationship Between Academic Stress and the Academic Burnout of Adolescents in Korea 원문보기

한국지역사회생활과학회지 = The Korean Journal of Community Living Science, v.25 no.2, 2014년, pp.219 - 232  

윤여진 (중앙대학교 사범대학 가정교육과) ,  정인경 (중앙대학교 사범대학 가정교육과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study investigate the mediating effects of academic self-efficacy on the relationship between academic stress and academic burnout of Korean adolescents. A survey was conducted using a convenient sample drawn from 850 students from nine junior high schools in Kunggi-do Province. Data were analy...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 이에 본 연구에서는 중학생들의 학업스트레스와 학업소진 수준을 알아보고 두 변인간의 관련성을 살펴보고자 한다. 또한 학업적 자기효능감이 학업스트레스와 학업소진과의 관계에서의 매개효과를 검증해 봄으로써 청소년들의 학업스트레스와 학업소진으로 인한 내적 문제점 등을 조기에 예방하고 관리 할 수 있는 대처 및 활용 방안을 모색해보고자 한다.
  • 본 연구는 경기도 북부에 소재한 중학교에 재학하고 있는 남녀 학생을 대상으로 학업스트레스와 학업소진 정도를 알아보고, 학업스트레스와 학업소진과의 관계에서 학업적 자기효능감의 매개효과를 분석해 봄으로써 학업스트레스로 인해 야기되는 정서적 심리적 문제 등을 예방하고 청소년들의 건강하고 건전한 발달을 도모하고자 실시하였다.
  • 이에 본 연구에서는 중학생들의 학업스트레스와 학업소진 수준을 알아보고 두 변인간의 관련성을 살펴보고자 한다. 또한 학업적 자기효능감이 학업스트레스와 학업소진과의 관계에서의 매개효과를 검증해 봄으로써 청소년들의 학업스트레스와 학업소진으로 인한 내적 문제점 등을 조기에 예방하고 관리 할 수 있는 대처 및 활용 방안을 모색해보고자 한다.
  • 자기효능감이란 개인이 어떤 상황에서 기대하는 행동을 성공적으로 수행할 수 있다고 믿는 신념으로 학습자가 학업과제를 수행하는 과정에서 필요한 행위를 조직하고 실행해나가는 자신의 능력에 대한 판단으로 정의되고 있으며(Zimmerman 1995; Kim & Park 2001), 여러 선행연구결과에서 자기효능감은 청소년의 학업성취도, 정서장애, 주관적 안녕감 및 정신적・신체적 건강 상태 등과 밀접한 관련이 있는 것으로 나타난바 있다. 즉, 학업적 자기효능감이 높은 학생들은 어려운 상황에서도 자신의 역량을 높이 평가하여 도전적인 과제를 선택하고 최선을 다해 주어진 과제를 수행하고자 한다. 특히, 자기조절능력이 매우 뛰어나 학업과 시험, 성적으로 인한 스트레스와 불안감을 낮추고 심리적 안정감을 유지함으로써 삶의 만족도에도 긍정적인 효과를 보이는 것으로 알려져 있다(Shin & Shin 2006; Han et al.
  • 첫째, 우리나라 중학생의 학업 스트레스와 학업소진 수준은 어떠한가? 둘째, 청소년이 경험하는 학업스트레스, 학업소진, 학업적 자기효능감과의 상관관계는 어떠한가? 셋째, 청소년의 학업스트레스가 학업소진에 어떠한 영향을 미치는가? 넷째, 청소년의 학업적 자기효능감은 학업스트레스와 학업소진의 관계에서 매개역할을 하는가? 그리고 그 효과는 어느 정도인가?
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
청소년기는 어떤 시기인가? 청소년기는 신체적, 심리적, 사회적 변화가 동시에 나타나는 시기로 이러한 변화에 적응하기 위하여 다양한 스트레스를 경험하게 된다. 우리나라 청소년들의 경우 일본, 중국, 미국 등의 다른나라 청소년들에 비해 스트레스 인지율이 높은 것으로 조사된 바 있으며, 특히, 청소년들이 가장 많은 시간을 보내며, 교사 및 교우와의 관계를 형성하면서 생활하는 중심적인 사회 환경이 학교인 만큼 학교생활과 관련된 요인들이 스트레스의 주 원인으로 알려지고 있다(National Youth Policy Institute, 2010).
학업 스트레스란? 학업 스트레스는 학생들이 공부나 학업을 수행해야 되는 여러 가지의 다양한 요구에 대처하고 적응해 가는 과정에서 경험하게 되는 대인관계 등의 어려움과 정신적인 부담이나 공포, 우울, 초초감 등과 같은 편하지 못한 심리적 상태라고 정의하고 있다. 이러한 학업 스트레스에 대한 노출은 다양한 신체적 건강 문제 뿐 아니라 우울증, 불안, 조울증, 과잉행동과 같은 정서·행동 문제를 초래하며(Han 2012b), 생활습관 및 학교생활적응에도 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타나(Kim & Shin 2011; Chang et al.
학교생활과 관련된 요인들 중에 청소년들의 주된 스트레스는 무엇인가? 우리나라 청소년들의 경우 일본, 중국, 미국 등의 다른나라 청소년들에 비해 스트레스 인지율이 높은 것으로 조사된 바 있으며, 특히, 청소년들이 가장 많은 시간을 보내며, 교사 및 교우와의 관계를 형성하면서 생활하는 중심적인 사회 환경이 학교인 만큼 학교생활과 관련된 요인들이 스트레스의 주 원인으로 알려지고 있다(National Youth Policy Institute, 2010). 특히, 입시위주의 주입식 교육 및 과도한 경쟁 체제의 교육현실 속에서 청소년들의 주된 스트레스는 수업, 성적, 시험, 숙제, 부모의 학업 성취기대 등의 학업관련 문제인 것으로 보고되고 있다(Mo 2010; National Youth Policy Institute 2010; Jung 2011; Lee & Jang 2011).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (61)

  1. Baron RM, Kenny DA(1986) The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. J Pers Soc Psychol 52(6), 1173-1182 

  2. Chang HW, Kim JH, Auh SY, Jung IK(2012) An Influence of academic stress on the life-style behaviors and mental health of junior high school students. Lorean Home Economics Edu Assoc 24(3), 57-72 

  3. Chung YK, Baek SD(2011) Competitive education, its problems and alternatives: focusing on the social studies education in the school arena. Korean Soc Stud Assoc 18(2), 91-106 

  4. Cho KR (2007) Academic stress symptoms of 3rd year high school students according to academic stress reasons and counter measure. Master's Thesis, Kyung Sang's University 

  5. Cho JY, Kim MS(2013) Gender differences of academic burnout and academic engagement among Korean elementary school students. Korean J Woman Psychol 18(4), 477-497 

  6. Doo KJ(2003) The relation between stress and depression : The mediating effect of self-efficacy and perfectionism. Master's Thesis, A-Jou University 

  7. Han AR(2013) The effects of academic stress and parents' educational support on middle school students' school adjustment. Master's Thesis, Ewha Woman's University 

  8. Han SL(2012a) The relationship of student's big-five personality factors, stress-coping strategies and academic burnout. Master's Thesis, Kyungsung University of education Graduate school 

  9. Han SY(2012b) A study of relationship among physical symptoms, mental health according to stress factors of middle school students. J Korea Acad-Industrial Cooperation Soc 13(12), 5800-5807 

  10. Han YS, Hyun SY, Lee JG, Cho HC(2007) The relationships among learning skills, motivation, self-efficacy and academic achievement, Korean Sch Psychol; Assoc 4(2), 153-172 

  11. Hong YJ, Lee JY(2012) The mediating effects of parental learning involvement and academic self-efficacy of elementary school students between parental academic achievement pressure and academic achievement. Korean Assoc child stud 21(2), 325-342 

  12. Jo HI, Lee HA(2010) The mediating effects of achievement goals on the relationship among perfectionism, academic burnout and academic engagement. Korean J Youth Stud 17(12), 131-154 

  13. Jo HJ, Lee JY, Jang JY(2013) The mediating effects of academic self-efficacy and academic failure tolerance on the relationship between excessive academic demands and academic burnout on highschool students. Korea J Counsel 14(2), 1471-1487 

  14. Jung CS(2011) How study stress of high school seniors affects their mental health: Validation of mediation effect of self control. Korean J Youth Stud 18(9), 1-18 

  15. Jung IK, Nam KO, Kim JH(2012) The effects of academic stress on dietary behavior in junior high school students. J Res Inst Korean Edu 30(3), 125-143 

  16. Jung SM(2011) A study of the relationships of parental academic achievement pressure that adolescents' perceived to depression : Effects of academic self-efficacy. Master's Thesis, A-Jou University 

  17. Jwa HS, Moon YJ, Yoon MS(2009) Moderating effect of self-control on academic stress and psychosocial maladjustment: Focusing on internalization and externalization. Korean J Youth Stud 16(1), 317-342 

  18. Katariina SA, Lotta T(2012) Gendered pathways in school burnout among adolescents. J Adolescence 35(4), 929-939 

  19. Kim AY, Park IY(2001) Construction and validation of academic self-efficacy Scale. Edu Res 39(1), 95-123 

  20. Kim CS(2009) A study of determinants of happiness on adolescents. Korean J Health Psychol 14(3), 649-665 

  21. Kim JH, Ma YY, Go MS, Jung IK(2013) The effects of coping strategy on academic burnout and school adjustment in Chinese adolescents. J Korean Home Economics Edu Assoc 25(2), 129-146 

  22. Kim KS, Shin SS(2011) The effect of stress which is recognized by adolescents on the adaptation to school life. J Edu Res 9(3), 97-114 

  23. Kim ME, Lee SM, Shin HJ, Park YM, Lee JY(2010) The relationship between academic demand and academic burnout: the role of control. Korean J Sch Psychol 4(1), 69-84 

  24. Kim MK, Kim YH, Hwang SR, Chung IJ(2012) The effect of school grades on academic stress in adolescence: focusing on the moderating effect of gender. J Adolescent Welfare 14(4), 165-187 

  25. Kim SJ(2001) Study on the influences of the stressors from school on problem behavior in middle school and high school students : focusing on the stress coping strategies. Master's thesis, Yonsei University Seoul Korea 

  26. Kim YS, Lee JY(2012) The mediating effects of self-esteem on the relationships between heavy academic demands to elementary school students and academic burnout. Korea Inst Youth Facility & Env 10(3), 115-126 

  27. Kwon IN, Park SY(2013) A study on the implication of burnout and turnover intention throughout the youth worker's job stress. Korea Inst of Youth Facility & Env 11(3), 91-101 

  28. Lee HE, Kwak YJ(2011) A study on factors affecting life satisfaction and school life satisfaction in the early youth. Korean J Youth Stud 18(7), 59-83 

  29. Lee IC, Lee SH(2010) Job stress, job satisfaction, and psychological burnout in youth companion: Testing moderating effects of self-efficacy and stress coping style. J Hum Underst Couns 31(2), 123-139 

  30. Lee MR(2014) Effects of social support on the relationships between perceived stress and psychological burnout of suicide prevention counselor. Korea Contents Assoc 14(2), 308-318 

  31. Lee SJ(2011) The moderating effect of self-efficacy on the relation between stress and social anxiety in the elementary school students. J Elem Edu 24(2), 89-113 

  32. Lee SW, Jang YE(2011) A study on the effect of adolescent's academic stress to suicidal idealization : Moderating effect of family cohesion. Korean J Youth Stud 18(11), 111-136 

  33. Lee YB, Lee SM, Lee JY(2009) Development of Korean academic burnout scale. Korea Edu Rev 15(3), 59-78 

  34. Lee YS, Won SJ(2013) Influence of school dance instruction on physical self-efficacy, interpersonal relationship and school adjustment in middle school students. Official J Korean Soc Danc Sci 30(2), 1-18 

  35. Lim MH, Park YS(2006) A study of happiness among Korean adolescents: With specific focusing on elementary and middle school students. Inha Education Forum 12, 159-179 

  36. Min KS(2011) The relationships of academic achievement pressure and academic self-efficacy on depression among foreign language high school students. Master's thesis, Kookmin University of Education, Graduate School 

  37. Ministry of Gender Equality & Family Republic of Korea (2012). The whitepaper of youth in 2011. Seoul Korea: Ministry of Gender Equality & Family Republic of Korea 

  38. Mo SH(2010) Analysis on the moderating effects of factors related to the academic stress of adolescent : Focused on self-esteem and autonomy in opinion decision. J Future Oriented Youth Soc 7(2), 49-66 

  39. Moon YJ, Jwa HS(2008) The effect of academic stress on psychological health in adolescents moderating effect of emotional regulation. Korean J Soc Welf Stud 38, 353-379 

  40. Nam SP(2011) The effect of academic achievement pressure on the academic burnout: With the moderating effect of self-control. Master's thesis, Incheon University of Education, Graduate School 

  41. National Youth Policy Institute(2010) International comparison study of adolescent health status: Four countries. Seoul Korea: National Youth Policy Institute 

  42. National Youth Policy Institute(2010) 2010 indicators study of the national youth policy institute: Youth health study. Seoul, Korea: National Youth Policy Institute. 

  43. Nho CR, Kim SH(2012) The relationship between study-related stress, perceived school grades, and psychological well-being among middle school students -mediating effects of personal factors and social support on self-esteem, depression, and anxiety-. J Korean Soc Child Welf 39, 39-68 

  44. Oh JH, Seon HY(2013) The study on the factors related to academic stress of elementary and middle school students. Korea J Couns 14(3), 1981-1994 

  45. Oh MH, Chan SM(1994) Analysis of academic stressors and symptoms of juveniles and effects of meditation training on academic stress reduction. J Hum Underst Couns 15, 63-96 

  46. Park BS, Bae SW(2012) The effects of interpersonal relationships and academic achievement on the subjective well-being among school adolescents -Comparison of gender and school types-. Korea Assoc Welf 14(3), 215-237 

  47. Park HH, Ou KS(2013) The effects of ego-resilience and self-efficacy of adolescent counselors on burnout. Korean Assoc Play Ther 16(2), 153-169 

  48. Park IG, Lee SM, Choi BY, Lee JY, Jin YY(2010) Relationship between the big five personality factors and academic burnout. Korean J Soc Personality Psychol 24(1), 81-93 

  49. Park IY(1998) Study on the construct of academic self-efficacy and its measurement. Master's Thesis, Ewha Woman's University 

  50. Park YA(2011) The Influences of stress and academic self-efficacy on the subjective well-being of elementary school children. Korean Assoc child stud 32(3), 107-120 

  51. Salmela-Apo K, Kiuru NM, Leskinen E, Nurmi JE(2009) School-burnout inventory(SBI)- reliability and validity. Eur J Psychol Assess 25(1), 48-87 

  52. Schaufeli WB, Martez IM, Marques-Pinto AM, Salanova M, Bakker AB(2002) Burnout and engagement in university students: A cross-national study. J Cross-Cultural Psychol 33, 464-481 

  53. Seon KJ(2013) The Relationship between job-stress and psychological-exhaustion of counselors at multicultural family support center. J Korea Soc Computer Inf 19(7), 157-164 

  54. Shin HJ, Kim BY, Lee MY, Noh HK, Kim KH, Lee SM(2011) A short-term longitudinal study of mental health and academic burnout among middle school students. Korean Sch Psychol Assoc 8(2), 133-152 

  55. Shin JH, Shin TS(2006) The analysis of relations between academic achievement, academic self-efficacy, perceived teacher expectancy, and home environment. Korean Assoc Child Stud 38(2), 81- 102 

  56. So YH(2008) A path analysis on the relationship of perceived social support, academic self-efficacy, achievement motivation, and academic achievement by a school grade. Korean Assoc Child Stud 17 (2), 49-64 

  57. Song JJ(2013). SPSS/AMOS statistic analysis methods for writing article. 2nd ed. Kyunggi:The twentyfirst century Co. pp150-152 

  58. Sun PH, Ha JR(2013) The effect of job satisfaction of the youth leader on burnout: Focus on the mediating effect of self-efficacy and social support. J Future Oriented Youth Soc 10(3), 161-181 

  59. You MY, Hong HY(2010) The relationship between perceived parental attitudes toward child-rearing and academic achievement: The mediating effects of emotional intelligence and academic self-efficacy. Korean Edu Psychol Assoc 24(4), 915-937 

  60. Yum SC, Park HJ(2005) How perfectionism relates to test anxiety: Testing a mediation model of academic self-efficacy in Female' high school students. Korean Sch Psychol Assoc 2(1), 19-35 

  61. Zimmerman BJ(1995) Self-efficacy and educational development. In: A. Bandura (Ed.), Self-efficacy in changing societies. New York, NY:Cambridge University Press, pp 202-231 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로