$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 다중지능이론 기반의 게임중독치료 프로그램
Intensive Treatment Program for Students with Game Addiction based on Multiple Intelligences 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.18 no.1, 2014년, pp.13 - 23  

전수진 (고려대학교 컴퓨터교육과) ,  김수환 (경인교육대학교 컴퓨터교육과) ,  이원규 (고려대학교 컴퓨터교육과) ,  한선관 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 논문에서는 게임중독 학생들을 위한 가드너의 다중지능 이론을 기반으로 한 게임중독치료 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하였다. 게임중독척도에 의해 선발한 I 교육청 초등학생 54명을 대상으로 하였으며. 프로그램 개발 전 무작위로 선발된 비교 학생들과 게임중독학생들의 다중지능을 검사하였다. 다중지능 검사결과, 게임중독 학생들은 일반 학생들에 비해 신체지능, 자연친화지능, 공간지능에서 강점을 가진 것으로 나타났다. 반면, 논리수학지능, 대인관계지능, 자기성찰지능에서는 일반학생에 비해 약점으로 나타났다. 이에 본 연구는 게임중독 학생들의 강점을 고려하여 학생들의 흥미를 높이기 위해 다양한 게임과 학습놀이 위주로 프로그램을 구성하였으며, 그들의 약점을 보완하기 위한 활동들을 추가하였다. 개발된 프로그램은 5일간 30시간에 걸쳐 진행하여 효과성을 검증한 결과, 학생들의 게임 중독 수준(G척도)이 통계적으로 유의미하게 낮아졌으며(p<0.001) 다른 활동으로의 시선돌리기에 도움을 주었음을 보였다. 또한, 일주일간 게임시간과 컴퓨터 사용시간이 줄었으며 프로그램에 대한 만족도도 매우 높았다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

For this paper, we developed a game-addiction therapy program for students with gaming addiction based on multiple intelligences (MI) and verified its effects. The participants were 54 elementary students selected through a game addiction test in Incheon City, Korea. We tested the students' MI to fa...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • In this study, we developed a treatment program for students with game addiction that considers the MI characteristics of students. Therefore, we conducted MI tests to comprehend the characteristics of students with game addiction and showed that their test results were different from those of average students.
  • This study applied MI theory to the development of a game addiction therapy program. The program was designed to enhance the low intelligences of students with game addiction, mostly by using their high intelligences.
  • According to the mentors’ observations, the time spent using Scratch increased more than that of playing computer games among the participating students. This study has shown that this program lowered the game immersion level of the students and was helpful in turning their attention to other activities.
  • For subsequent effective prevention and treatment of the students, closer observation and analysis should be performed. This study will contribute to a new approach, that is, an effective, personalized treatment program for students with game addiction.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (25)

  1. Abdi, A., & Rostami, M. (2012). The effect multiple intelligences-based instruction on students' creative thinking ability at 5th grade in primary school, Cyprus International Conferenceon Educational Research, 47-22, 105-108. 

  2. Al Sulim, G. H. S. (2012). Prediction of the correlation between the strategies of the teaching methods and the multiple intelligence of some graduate female students at Imam Mohammad Ibn Saud Islamic University. 

  3. Baek, S. H. (2009) The study on relief of elementary students' game addition through the program of game development education. Master's thesis, Graduate School of Education, Gyeongin National University of Education. 

  4. Cho, Y. H., & Jang, J. C. (2010). Relation among youth's participation grade in sports, self-esteem, and propensity to Internet game addiction. The Korea Journal of Sports Science, 19-1, 207-218. 

  5. Choi, O. Y., & Son, J. L. (2011). Effects of the self-control training program on relief of online game addiction level, aggression, and impulsivity of college students with online game addiction. The Korea Journal of Clinical Psychology, 30-3, 723-745. 

  6. Coban, S., & Dubaz, I. (2011). The relationship between active learning models in music lessons in elementary schools and multiple intelligence areas. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 28, 684-690. 

  7. Gardner, H., & Hatch, T. (1989). Multiple intelligences go to school; Educational implications of the theory of multiple intelligences. Educational Researches,18(8),4-9. 

  8. Gweon, J. W. (2004). A qualitative case study of the effects of game-type replacement therapy in the treatment of adolescents' game addiction. Korean Journal of Youth Studies, 11-3, 93-114. 

  9. Han, D. H., Kim, S. M., Lee, Y. S., & Renshaw, P. F. (2012). The effect of family therapy on the changes in the severity of on-line game play and brain activity in adolescents with on-line game addiction. Psychiatry Research: Neuro imaging, 202-2, 126-131. 

  10. Han, S. G., & Choi, E. A. (2010), The development of game addiction treatment program using digital storytelling. Journal of The Korean Association of Information Education, 15-2, 171-178. 

  11. Jang, M. K., Lee, E. K., & Jang, J. H. (2008). Group counseling manual for adolescents' game and immersion. Research report, Korea Creative Contents Agency. 

  12. Jeong, E. J., & Kim, D. H. (2011). Social activities, self-efficacy, game attitudes, and game addiction. Cyber psychology, Behavior, and Social Networking, 14-4. 

  13. Karamikabir, N. (2012). Gardner's multiple intelligence and mathematics education. Journal of Social and Behavioral Sciences, 31, 778-781. 

  14. Kim, S. H., Han, H. S., Han, S. G., & Kim, H. C. (2011), Multiple Intelligence-based strategy in computational literacy education, The Journal of Korean Association of Computer Education, 14-6, 11-10. 

  15. King, D. L., Delfabbro, P. H., & Griffiths, M. D. (2010). Recent innovations in video game addiction research and theory. 

  16. Korea Agency for Digital Opportunity and Promotion (2008). The follow up study of internet addiction proneness scale (Issue Brief No.07-13). Seoul:Author. 

  17. Korean Agency for Digital Opportunity and Promotion (2006). A Study of the Development of Internet Game Addiction Scale for Children and Adolescents, Seoul. 

  18. Lee, H. C., & An, C. I., (2002). Development and effectiveness verification of cognitive behavioral therapy program for online game addiction. Journal of the Korean Psychological Association: Health, 7-3, 463-486. 

  19. Li, J., Ma, S., & Ma, L. (2012). The Study on the Effect of Educational Games for the Development of Students' Logic-Mathematics of Multiple Intelligence. Physics Procedia, 33, 1749-1752. 

  20. Oh, W. O. (2005). Computer game usage and needs for education on the prevention of computer game addiction among elementary school children. Journal of Korean Society for Health Education and Promotion, 22-4, 1-16. 

  21. Seo, J. B., Kim, S. H., & Han, S. G. (2010). The development of the game addiction remedy program based on scratch programming. The Journal of Korean Association of Computer Education, 14-1, 61-69. 

  22. Stancuna, L.-A., & Craciun, A.-I. (2011). A multiple intelligences approach: Intuitive English learning - A case study for k-1 students. Journal of Social and Behavioral Sciences, 11, 72-76. 

  23. Stanciua, D., Orbana, I., & Bocos, M. (2011). Applying the Multiple Intelligences Theory into pedagogical practice. Lessons from the Romanian primary education system. 

  24. Sulaiman, T. (2010). Teaching strategies based on multiple intelligences theory among science and mathematics secondary school teachers. Journal of Social and Behavioral Sciences, 8, 512-518. 

  25. Weinstein, A. M. (2010). Computer and video game addiction-A comparison between game users and non-game users. The American Journal of Drugand Alcohol Abuse, 36, 268-276. 

저자의 다른 논문 :

LOADING...

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

유발과제정보 저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로