도시 및 농촌 관광명소 전통시장의 성공 요인: 서울 광장시장과 장흥 토요시장을 사례로 Success Factors for Developing Urban and Rural Traditional Marketplace as a Tourist Attraction: The Case of Seoul Gwangjang Market and Jangheung Toyo(Saturday) Market원문보기
본 연구는 한국의 도시 및 농촌 전통시장 중에서 최근에 관광명소로 발전한 서울 광장시장과 장흥 토요시장을 사례로 각각의 성공 요인을 규명해 보았다. 두 시장은 입지환경, 시장 주기, 시장 개설 관리주체 측면에서 광장시장은 서울 도심에 입지한 사설 상설시장이라면 장흥 토요시장은 전라남도 농어촌에 입지한 공설 정기시장이다. 그러한 차이에도 불구하고 두 전통시장은 각 성공 요인의 우선순위와 구체적인 내용에서 다소 다른 점이 있지만, 전반적으로는 같은 5개 요인의 복합적 결과로 관광명소로 성공하였다. 즉, 관광명소의 인근 입지, 주력상품의 보유, 주력상품의 가격 경쟁력, 자치단체나 공공기관의 역할, 시장의 대중매체 홍보 등의 공통적 요인이 그것이다. 이러한 점은 앞으로 도시나 농촌 전통시장의 관광시장 또는 관광명소 발전정책을 추진하는 데 있어 중요한 시사점을 제공해 주고 있다.
본 연구는 한국의 도시 및 농촌 전통시장 중에서 최근에 관광명소로 발전한 서울 광장시장과 장흥 토요시장을 사례로 각각의 성공 요인을 규명해 보았다. 두 시장은 입지환경, 시장 주기, 시장 개설 관리주체 측면에서 광장시장은 서울 도심에 입지한 사설 상설시장이라면 장흥 토요시장은 전라남도 농어촌에 입지한 공설 정기시장이다. 그러한 차이에도 불구하고 두 전통시장은 각 성공 요인의 우선순위와 구체적인 내용에서 다소 다른 점이 있지만, 전반적으로는 같은 5개 요인의 복합적 결과로 관광명소로 성공하였다. 즉, 관광명소의 인근 입지, 주력상품의 보유, 주력상품의 가격 경쟁력, 자치단체나 공공기관의 역할, 시장의 대중매체 홍보 등의 공통적 요인이 그것이다. 이러한 점은 앞으로 도시나 농촌 전통시장의 관광시장 또는 관광명소 발전정책을 추진하는 데 있어 중요한 시사점을 제공해 주고 있다.
This study aims to investigate the success factors of each market through the case study of Seoul Gwangjang and Jangheung Toyo(saturday) market which have recently developed as tourist attractions among urban and rural traditional markets in Korea. In terms of location, market week, establishment an...
This study aims to investigate the success factors of each market through the case study of Seoul Gwangjang and Jangheung Toyo(saturday) market which have recently developed as tourist attractions among urban and rural traditional markets in Korea. In terms of location, market week, establishment and management of traditional market, Gwangjang is a private and daily market located in the city center of Seoul, and Jangheung Toyo is a public and periodic market located in rural Jeolla Nam-do Province. Nevertheless those differences, two markets have successfully developed as tourist attractions by the complexity of generally common five factors. Those are the factors such as surrounding location of famous tourist attractions, competitive staple goods(items), price competitiveness for goods, roles of local government and(or) public institution, and marketplace promotion through the mass media. These factors will have a significant implication for the development policy from traditional market to tourist market or tourist attraction.
This study aims to investigate the success factors of each market through the case study of Seoul Gwangjang and Jangheung Toyo(saturday) market which have recently developed as tourist attractions among urban and rural traditional markets in Korea. In terms of location, market week, establishment and management of traditional market, Gwangjang is a private and daily market located in the city center of Seoul, and Jangheung Toyo is a public and periodic market located in rural Jeolla Nam-do Province. Nevertheless those differences, two markets have successfully developed as tourist attractions by the complexity of generally common five factors. Those are the factors such as surrounding location of famous tourist attractions, competitive staple goods(items), price competitiveness for goods, roles of local government and(or) public institution, and marketplace promotion through the mass media. These factors will have a significant implication for the development policy from traditional market to tourist market or tourist attraction.
이에 대처하기 위해 그동안 정부도 전통시장의 활성화 정책을 여러모로 추진해왔다. 김영삼 정부는 ‘중소기업의 구조개선 및 경영안전 지원을 위한 특별조치법(1996.12.
김대중 정부는 무엇을 통해 재래시장 활성화 계획을 수립 및 추진하였는가?
29. 제정)’을 통해서 시장 현대화 사업을 추진하려 하였고, 김대중 정부는 ‘중소기업의 구조개선과 재래 시장 활성화를 위한 특별조치법(2002.1.
우리나라 전통시장(재래시장)의 쇠퇴현상은 도시와 농촌지역에서 어떻게 다르게 나타났는가?
우리나라 전통시장(재래시장)의 쇠퇴현상은 도시와 농촌지역에서 다르게 나타났다. 농촌의 전통시장은 1970년대부터 본격적으로 쇠퇴국면에 접어들게 되었는데, 도시화, 교통발달, 상품구매 대체시장 발달, 농축산업의 상업화와 그 유통시장 변화, 대중문화매체의 보급 등의 사회경제적 근대화와 정부의 오일장에 대한 정책적 무관심 등에 주로 기인하였다(이재하, 1988; 이재하 외, 1992). 이에 비해 도시의 전통시장은 경쟁 관계에 있는 새로운 소매업태, 즉 슈퍼마켓(1970년, 서울 한남 슈퍼 최초 개점)의 등장과 생활수준 향상에 따른 백화점의 이용증가와 증설 등으로 1980년대부터 쇠퇴하기 시작하여 1990년대 이후 더욱 현저하였다. 이는 90년대에 등장한 대형할인점(1993년, 신세계 이마트 서울 창동점 개점), 홈쇼핑(1995년, 제일39(현 CJ) 홈쇼핑 개장), 인터넷 쇼핑몰(1996년, 인터파크 쇼핑몰 개장), 기업형 슈퍼마켓 (SSM, 2004년 GS 슈퍼마켓 청주 1호점 개점) 등신 소매업태가 급속히 확산하고 성장한 데다 유통시장의 개방화(1996년)로 외국계 대형할인점까지 국내시장에 진출한 것과 깊게 관련돼 있다.
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