최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.15 no.8, 2014년, pp.4942 - 4949
김수진 (제주한라대학교 간호학과) , 강희경 (제주한라대학교 간호학과)
The aim of this study was to discover the effects of learners' perceived roles of a tutor on Problem-Based Learning (PBL) satisfaction. To this end, 100 students who took lessons with PBL in the department of nursing science were recruited and asked to fill out a survey. The data was collected and a...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
정보화 사회의 교육적 패러다임 변화에 대한 실천적 안은? | 정보화 사회의 교육적 패러다임은 한마디로 가르치는 교사중심에서 배우는 학생중심으로의 전환이라는 점이다[1]. 이와 같이 학습의 주체와 객체가 완전히 뒤바뀔 정도의 교육패러다임의 변화에 대한 실천적 안을 제시해줄 수 있는 것 중 하나로 최근 문제중심학습 (Problem-Based Learning, 이하 PBL)이 대두되고 있다. 이는 사실적인 지식의 전달에 초점을 두는 전통적인 방법으로는 정보화 사회의 요구를 충족할 수 없기 때문이다. | |
사회와 교육은 밀접한 상호관계 속에서 어떻게 발전했는가? | 사회와 교육은 밀접한 상호관계 속에서 서로 영향을 주고받으며 변화해 가는 사회적 요구와 교육적 요구를 충족시켜 주는 방향으로 전개되어 왔다. 따라서 각각의 시대마다 그 시대를 대표하는 교육의 형태, 철학, 방향, 환경 등이 존재하였다. | |
요즘의 사회는 어떤 이름으로 규정되는가? | 따라서 각각의 시대마다 그 시대를 대표하는 교육의 형태, 철학, 방향, 환경 등이 존재하였다. 이제 정보화 시대라는 이름으로 규정되는 요즘의 사회에서는 이런 사회와 교육간의 상호역동적 관계가 다른 어느 때보다 극명하게 나타나고 있다. 정보화 사회의 교육적 패러다임은 한마디로 가르치는 교사중심에서 배우는 학생중심으로의 전환이라는 점이다[1]. |
I. A. Kang. What is Constructivism?. Moonumsa publisher, 2007.
E. K. Park. A study for the tutor role in Problem-Based Learning for undergraduate medical education. Unpublished master's thesis. Seoul national university. 2002.
Scheiman, M., Whittaker, S., & Dell, W. Problem-based learning as a potential teaching approach: A literature review. Journal of Optometric Education, 15(1), 8-15. 1989.
M. J. Park. An evaluation on the implementation of problem-based learning in medical education. The Journal of Curriclum Studies, 28(2), pp.225-253, 2010.
M. H. Kang., H. S. Choi., & S. Y. Um. The effects of learners' perceived roles of a tutor on interactions and learning outcomes of Problem-Based Learning in medical education. Journal of Educational Studies, 39(3), pp.1-25. 2008.
Neville, A. J. The problem-based learning tutor: Teacher? Facillitator? Evaluator?. Medical Teacher, 21(4), pp. 393-401. 1999. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/01421599979338
Grave, W.S., Dolmans, D.H., & Van Der Vleuten, C.P. Profiles of effective tutors in problem-based learning: Scaffolding student learning. Medical Education, 33, pp.901-906. 1999. DOI: http://dx.doi.org/10.1046/j.1365-2923.1999.00492.x
Dolmans, D. H., Gijselaers, W. H., Moust, J. H. De Grave, W. S., Wolfhagen, I. H., & Van Der Vleuten, C. P. Trends in research on the tutor in problem-based learnkng: Conclusions and implications for educational practice and research. Medical Teacher, 24(2), 173-180. 2002. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/01421590220125277
Dolmans, D. H., & Wolfhagen, I. H. Problem-based learning: future challenges for educational practice and research. Medical Education, 39, pp.732-741. 2005. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2929.2005.02205.x
Gijselaers, W. H., & Schimidt, H. G. The develoment and evaluation of a causal model of problem-based learning. In Z. Norman, H.G., Schmidt & E. Ezzat(eds.), Innovation in Medical Education: An Evaluation of Its Present Status. NY: Springer Publishing Company.
H A. Shim. Effects of tutor's cognitive roles in problem-based learning on the satisfaction and achievement of problem solving process. Unpublished master's thesis. Chung-Ang university. 2011.
Duek, J. E., & L. Wilkerson. Learning issues identified by students in tutorless problem-based tutorials. Gifted Child Quarterly, 36(4), pp. 195-200. 1995.
S. J. Kim, J. H. Yang, H. S. Kim, S. G. Chae, and J. H. Lim, "Scale Development of Effect on Problem-Based Learning (PBL)". The Journal of Educational Research, 8(3), pp. 221-239, 2010.
J. H. Kang. The effects of learner's perceived roles of a tutor on interactions and learning outcomes in problem-based learning in a medical school. Unpublished master's thesis. Ewha Womans University. 2007.
Barrows, H. & Tamblyn, R. Problem-Based Learning. NY : Springer-Verlag. 1980.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.