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중앙차선 버스 정류장과 주변지역의 대기오염 특성 비교
Comparison of Air Pollution Characteristics in the Center Lane-Bus Stop and the Surrounding Areas 원문보기

한국대기환경학회지 = Journal of Korean Society for Atmospheric Environment, v.30 no.4, 2014년, pp.378 - 386  

이용기 (경기도보건환경연구원) ,  김웅수 (경기도보건환경연구원) ,  홍순모 (경기도보건환경연구원) ,  신은상 (동남보건대학교 환경보건과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The use of bus stop in the center lane has reduced the emissions of exhaust gas on the road due to the improvement of the traffic speed but has caused a health problem for the citizens who are waiting for the bus in the platform, and thus the air pollution control of bus stop in the center lane is e...

주제어

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문제 정의

  • 중앙차선 버스 정류장 4개 지역과 인접한 일반 도시대기측정소의 대기오염 측정 자료를 비교하여 지역별, 항목별 오염특성과 대기환경기준 초과 여부를 분석하였다. 또 두 지점에서 측정한 자료의 상관성을 분석하여 자동차 배출가스에 의한 주변 지역의 대기 오염 영향과 버스 정류장을 이용하는 시민의 건강에 미치는 영향을 알아보고자 연구한 결과 다음과 같은 결과를 얻었다.
  • 둘째로 조사한 자료를 가장 인근에 위치하고 있는 주거지역 도시대기측정소의 같은 시간 자료와 비교하여 버스중앙차선 정류장과 주변지역 대기오염 사이에 어떤 특성이 있는지를 비교∙분석하였다. 셋째로 중앙차선 버스 정류장에서 배출된 대기오염물질과 주변지역 대기오염물질의 상관관계를 분석하여 자동차 배출가스가 주변 지역에 어떤 영향을 나타내는지 알아보고자 하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
버스전용차선으로 인해 우려되는 상황은 무엇인가? 또 버스중앙차선제는 대기환경 측면에서 보면 버스 통행속도의 향상으로 인해 버스의 배가스 배출량을 감소시키는 효과가 있다. 하지만 버스 승강장이 도로 중앙에 위치함으로써 승강장에서 버스를 기다리는 시민들의 건강 보건은 우려가 되는 실정이다. 최근 세계보건기구(WHO, World Health Organization)에서는 경유차 배출가스 중 일부를 1급 발암물질로 지정하여 인체 위해도가 높다고 설명하고 있다(Straif et al.
대도시 대기오염의 주원인은 무엇인가? 대도시 대기오염의 주원인은 도로이동오염원인 자동차가 대부분을 차지한다고 알려져 있다.
BRT가 현재 각광받고 있는 이유는? 서울외곽과 도심을 잇는 간선도로 중앙에 버스전용차선을 설치하여 버스운행에 철도시스템의 개념을 도입한 BRT (Bus Rapid Transit: 간선급행버스체계)는 운행속도, 정시성, 수송능력을 제고하여 통행시간 감축 등 저렴한 비용으로 서비스를 향상시킨 새로운 대중교통수단으로 각광받고 있다(SDI, 2004). 또 버스중앙차선제는 대기환경 측면에서 보면 버스 통행속도의 향상으로 인해 버스의 배가스 배출량을 감소시키는 효과가 있다.
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참고문헌 (17)

  1. Alvarez, R., M. Weilenmann, and J.-Y. Favez (2008) Evidence of increased mass fraction of $NO_2$ within real-world $NO_x$ emissions of modern light vehicles-derived from a reliable online measuring method, Atmos. Environ., 42, 4699-4707. 

  2. Boubel, R.W., D.L. Fox, D.B. Turner, and A.C. Stern (1994) Fundamentals of air pollution - Third Edition, Academic Press. 

  3. Carslaw, D.C. and S.D. Beevers (2005) Estimations of road vehicle primary $NO_2$ exhaust emission fractions using monitoring data in London, Atmos. Environ., 39, 167-177. 

  4. GIHE (2011) The Report of Gyeonggi-do air pollution assessment. 

  5. Ha, H.J. (2011) Comparative evaluation of the air quality at the center lane and road side in the exclusive median bus lane, Department of Environmental Engineering, Graduate School, the University of Seoul. (in Korean with English abstract) 

  6. Han, J.H., H.Y. Kim, M.H. Lee, S.Y. Kim, and S.W. Kim (2013) Photochemical Air Pollution of Seoul in the Last Three Decades, Journal of Korean Society for Atmospheric Environment, 29(4), 390-406. (in Korean with English abstract) 

  7. IPCC (2001) Climate Change 2001: The Scientific Basis (Contribution of Working Group I to the Third Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change), Cambridge Univ. Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA, 881pp. Cambridge University Press, New York. 

  8. IPCC (2007) Climate Change 2007: The Physical Science Basis (Contribution of Working Group I to the Fourth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change), Cambridge Univ. Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA, Cambridge Univ. Press, New York, 131-217. 

  9. Jeon, S.W., M.D. Eom, and J.H. Hong (2010) A Study on the Comparison of Emission Characteristics of In-Use Urban Bus by Test Modes, J. Korean Soc. Atmos. Environ., 26(4), 403-411. (in Korean with English abstract) 

  10. Lim, Y.U., W.Y. Sun, Y.J. Lee, H.J. Kim, and M.S. Park (2009) Health Risk Assessment of PM Reduction from Diesel Particulate Filter, J. Korean Soc. Atmos. Environ., 541-542. 

  11. Ministry of Environment (2011) White Paper of Environment, Seoul. 

  12. Ministry of environment (2013) Environmental statics yearbooks - The Number of Vehicle Registered by kind, 375. 

  13. Oh, H.J., J.H. Jung, S.J. Cho, C.H. Park, H.G. Im, and J.H. Kim (2006) The Survey on Gaseous Contaminants on the Median Bus-only Lanes in Seoul, Report of S.I.H.E., 42, 409-418. 

  14. SDI (2004) The Research on atmospheric environmental impact with accordance Conducted in bus center lanes, PR-42. 

  15. Seoul Statistical Yearbook (2012). 

  16. Sillman, S. (1999) The relation between ozone, NOx and hydrocarbons in urban and polluted rural environments, Atmos. Environ., 33, 1821-1845. 

  17. Straif, K., L. Tallaa, N. Gaudin, and F. Chaib (2012) IARC : Diesel engines exhaust carcinogenic, International Agency for Research on Cancer (WHO). 

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