최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기지능정보연구 = Journal of intelligence and information systems, v.20 no.3, 2014년, pp.151 - 171
채성욱 (성균관대학교 경영대학) , 박승범 (한국정보화진흥원 빅데이터전략센터)
Firms today have sought management effectiveness and efficiency utilizing information technologies (IT). Numerous firms are outsourcing specific information systems functions to cope with their short of information resources or IT experts, or to reduce their capital cost. Recently, Software-as-a-Ser...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
SaaS란 무엇인가? | SaaS (Software-as-a-Service)는 이용자가 인터넷을 통해 원격으로 사업자가 제공하는 소프트웨어를 사용하는 모델로(Turner et al., 2003), 이용자의 요구에 의해 사용한 만큼 비용을 지불한다는 아이디어에 기반하고 있다 (Choudhary, 2007). | |
웹 기본 어플리케이션 단계는 어떤 특징이 있는가? | 두 번째는 웹 기본 어플리케이션 (Web-native application) 단계이다. 이 단계에서는 웹 브라우져 기반의 소프트웨어 배포 및 사용자들에게 브라우저를 통한 쉬운 접근 방법을 제공하며, 전통적인 엔터프라이즈 소프트웨어 솔루션의 비용과 비교할 때 상대적으로 더 낮은 설치비용 및 유지보수비용이 든다. 첫 단계 ASP모델과 비교해볼때 주요 차이점은 첫째, 웹 기본 어플리케이션의경우 부분적으로 ‘일대다’ 어플리케이션 공유 환경의 개념이 도입되었으며 (Choi and Choi, 2012), 둘째, 제한적으로나마 고객사의 특정 비즈니스 기능 혹은 프로세스를 지원하도록 설계되었다는 점이다 (IDC, 2004). | |
shin and kim은 클라우드 컴퓨팅의 4가지 특징은 무엇이라 하였는가? | 연구결과 SaaS를 사용하는 기업 및 그렇지 않은 기업 모두 보안에 대한 위협요인이 IT경영진이 인지하는 전반적인 위협에 가장 큰 영향을 주는 것으로 나타난 반면, 비용에 대한 이점이 SaaS 채택 시 기회요인으로의 인식에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 조사되었다. Shin and Kim (2014) 은 SaaS와 같은 클라우드 컴퓨팅의 4가지 특징으로 첫째, 시간 및 장소의 제약 없이 원격 지의 컴퓨팅 자원을 이용 할 수 있다는 점, 둘째, 사용한 만큼의 비용을 지불한다는 점, 셋째, 가상화 기술을 이용하여 사용자의 요구에 대한 즉시 대응이 가능하다는 점, 마지막으로 시스템 자원의 무중단 할당 및 확장이 가능하다는 점 등을 소개하였다. Shin (2012) 은 다양한 클라우드 서비스 제공시 사용자의 서비스 만족도를 제고할수 있는 지능형 서비스 선정 방안 – 여러 가지 사용자 선호도를 통합적으로 고려하면서 그래프 기반으로 선정하는 방안 - 에 대해 제시하였고, Chou and Chiang (2013)은 사용자의 SaaS에 대한 만족도에 영향을 미치는 요인에 대한 연구를 통해, SaaS 서비스 품질이 SaaS에 대한 신뢰 (i. |
Anthes, G., Sold on SaaS, Computerworld, Inc., 2008. Available at http://www.computerworld.com/article/2551487/enterprise-applications/sold-on-saas.html (Accessed 18 September, 2014).
Aroian, L. A., "The probability function of the product of two normally distributed variables," The Annals of Mathematical Statistics, Vol.18, No.2(1947), 265-271.
Baron, R. M. and D. A. Kenny, "The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.51, No.6(1986), 1173-1182.
Benlian, A. and T. Hess, "Opportunities and risks of software-as-a-service: Findings from a survey of IT executives," Decision Support Systems, Vol.52, No.1(2011), 232-246.
Chan, A. Y. M. and V. Cho, "Application Service Providers (ASP) Adoption in Core and Non-Core Functions," International Journal of Engineering Business Management, Vol.1, No.2(2009), 35-40.
Choi, J. R. and W. Choi, "Implementation of Cloud computing SaaS(Software as a Service) [written in Korean]," Journal of Korean Institute of Information Technology, Vol.10, No.1(2012), 53-61.
Chou, S.-W. and C.-H. Chiang, "Understanding the formation of software-as-a-service (SaaS) satisfaction from the perspective of service quality," Decision Support Systems, Vol.56 (2013), 148-155.
Choudhary, V., "Comparison of software quality under perpetual licensing and software as a service," Journal of Management Information Systems, Vol.24, No.2(2007), 141-165.
Currie, W. L., "Value creation from the application service provider e-business model: the experience of four firms," Journal of Enterprise Information Management, Vol.17, No.2(2004), 117-130.
David, B., "SaaS reality check," Technical Report, OVUM, 2006.
DeLone, W. H. and E. R. McLean, "Information systems success: the quest for the dependent variable," Information Systems Research, Vol.3, No.1(1992), 60-95.
Desai, B., V. Weerakkody, W. Currie, D. E. S. Tebboune, and N. Khan, "Market entry strategies of application service providers: identifying strategic differentiation," Proceedings of the 36th Annual Hawaii International Conference on System Sciences, (2003), 1-11.
Du, J., J. Lu, D. Wu, H. Li, and J. Li, "User acceptance of software as a service: Evidence from customers of China's leading e-commerce company, Alibaba," Journal of Systems and Software, Vol.86, No.8(2013), 2034-2044.
Gebauer, J., M. J. Shaw, and R. Subramanyam, Once Built Well, They Might Come: An Empirical Study of Mobile E-Mail, SSRN eLibrary, 2007. Available at http://ssrn.com/abstract1282110 (Accessed 18 September, 2014).
Govindarajan, V., "A contingency approach to strategy implementation at the business-unit level: integrating administrative mechanisms with strategy," Academy of Management Journal, Vol.31, No.4(1988), 828-853.
Hagel III, J., Out of the box: Strategies for achieving profits today and growth tomorrow through Web services, Harvard Business School Press, Boston, MA, 2002.
Lawler, J., H. Howell-Barber, S. Desai, and A. Joseph, "A study of cloud computing softwareas-a-service (SaaS) in financial firms," Journal of Information Systems Applied Research, Vol.6, No.3(2013), 4-17.
IDC, "U.S. Software as a Service 2004-2008 Forecast by Delivery Model," Technical Report, IDC #31267, 2004.
Jayatilaka, B., A. Schwartz, and R. Hirschheim, "Determinants of ASP Choice: An Intergrated Perspective," Eruopean Journal of Information Systems, Vol.12(2003), 210-224.
Jeong, B.-D. and B.-J. Yun, "A Study on the Effect of SaaS Quality in e-business on the Performance of Small Business Total Information Systems," The e-Business Studies, Vol.13, No.1(2012), 225-247.
Kaplan, R. S. and D. P. Norton, "Using the balanced scorecard as a strategic management system," Harvard Business Review, January/February(1996), 75-87.
Kern, T., J. Kreijger, and L. Willcocks, "Exploring ASP as sourcing strategy: theoretical perspectives, propositions for practice," The Journal of Strategic Information Systems, Vol.11, No.2(2002), 153-177.
Khandwalla, P. N., "The techno-economic ecology of corporate strategy," Journal of Management Studies, Vol.13, No.1(1976), 62-75.
Kotler, P. and K. L. Keller, Marketing management, Pearson Prentice Hall, New Jersey, 2007.
Lee, H., J. Kim, and J. Kim, "Determinants of Success for Application Service Provider: An empirical test in Small Businesses," International Journal of Human-Computer Studies, Vol.65, No.9(2007), 796-815.
Lee, S.-G., S. H. Chae, and K. M. Cho, "Drivers and inhibitors of SaaS adoption in Korea," International Journal of Information Management, Vol.33, No.3(2013), 429-440.
MacKinnon, D. P. and J. H. Dwyer, "Estimating mediated effects in prevention studies," Evaluation Review, Vol.17, No.2(1993), 144-158.
MacKinnon, D. P., G. Warsi, and J. H. Dwyer, "A simulation study of mediated effect measures," Multivariate behavioral research, Vol.30, No.1(1995), 41-62.
Miller, D., "Relating Porter's Business Strategies to Environment and Structure: Analysis and Performance Implications," Academy of Management Journal, Vol.31, No.2(1988), 280-308.
Miller, D. and P. H. Friesen, "Porter's (1980) generic strategies and performance: An empirical examination with American data," Organization studies, Vol.7, No.1(1986), 37-55.
Patnayakuni, R. and N. Seth, "Why license when you can rent? Risks and rewards of the application service provider model," Proceedings of the 2001 ACM SIGCPR conference on Computer personnel research, (2001), 182-188.
Perera, S., G. Harrison, and M. Poole, "Customerfocused manufacturing strategy and the use of operations-based non-financial performance measures: A research note," Accounting, Organizations and Society, Vol.22, No.6 (1997), 557-572.
Seo, K.-K., "An Exploratory Study on the SaaS Adoption Behavior of Small and Medium Sized Company," Journal of Digital Policy & Management, Vol.10, No.11(2012), 81-86.
Shin, D. C., "A Study on the Intelligent Service Selection Reasoning for Enhanced User Satisfaction : Appliance to Cloud Computing Service," Journal of Intelligence and Information Systems, Vol.18, No.3(2012), 35-51.
Shin, D. H. and K. M. Kim, "Technology (Research) Trend of Software as a Service (SaaS) [written in Korean]," Journal of Korean Society for Internet Information, Vol.15, No.1(2014), 24-37.
SIIA, and Tripletree, Software as a Service: Changing the Paradigm in the Software Industry, SIIA, Washington, DC, 2004.
Sundararajan, A., "Nonlinear pricing of information goods," Management Science, Vol.50, No.12 (2004), 1660-1673.
Triandis, H. C., "Values, attitudes, and interpersonal behavior," Nebraska Symposium on Motivation, Vol.27(1979), 195-259.
Turner, M., D. Budgen, and P. Brereton, "Turning software into a service," Computer, Vol.36, No.10(2003), 38-44.
Williamson, O. E., "The economics of organization: The transaction cost approach," American journal of sociology, Vol.87, No.3(1981), 548-577.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.