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NTIS 바로가기윤활학회지 = Journal of the Korean Society of Tribologists and Lubrication Engineers, v.30 no.5, 2014년, pp.265 - 270
김해용 (국민대학교 자동차공학전문대학원) , 장시열 (국민대학교 자동차공학과) , 김우정 (현대파워텍(주))
Frictional heat greatly influences the friction behaviors during clutch engagement. Therefore, the engagement of a wet or dry clutch is frequently not under control by the frictional heat. In a wet clutch, the frictional temperature also specially needs to be controlled, and in many cases, the clutc...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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마찰열의 특성은 무엇인가? | 습식클러치의 체결과정에서 많은 양의 마찰열이 발생한다. 이때 발생하는 마찰열은 상대회전속도와 토크 및 체결시간에 비례하고, 마찰열에 의해 마찰재의 표면 박리나 핫 스팟(hot spot) 현상이 발생한다[3, 5]. 이러한 현상은 습식클러치 마찰재의 내구성을 저하시킬 뿐만 아니라 마찰계수의 급격한 변화로 클러치의 체결성능에 영향을 미친다. | |
자동차의 엔진 동력을 차량으로 전달하는 과정 중 동력의 단속은 무엇에 의해 진행되는가? | 자동차의 엔진 동력을 차량으로 전달하는 과정 중에 동력의 단속은 주로 클러치 작동에 의해 진행된다. 그러나 큰 전달동력과 내구성을 요구하는 클러치는 주로 습식클러치가 적용된다. | |
습식클러치의 안정적 동력 전달을 위해 중요한 것은 무엇인가? | 그러나 큰 전달동력과 내구성을 요구하는 클러치는 주로 습식클러치가 적용된다. 습식 또는 건식 클러치는 전달동력을 안정적으로 전달하기 위해 클러치의 마찰계수를 운전 조건 등과 상관없이 정상상태로 하는 것이 중요하다. 이러한 마찰계수는 접촉하중 및 접촉속도에 따라 변하기도 하지만 마찰열 발생에 의해 급격히 변화되는 것이 많은 실험 연구를 통해 알려지고 있다[1, 2]. |
Zagrodzki, P. and Farris, T., "Analysis of Temperature and Stresses in Wet Friction Disks Involving Thermally Induced Changes of Contact Pressure", SAE Technical Paper No. 982035, 1998.
Pacey, D., Turnquist, R., "Modeling Heat Transfer in a Wet Clutch", SAE Technical Paper No. 901655, 1990.
Zagrodzki, P. and Truncone S., "Generation of Hot Spots in a Wet Multidisk Clutch During Short-Term Engagement", Wear Vol. 254, pp. 474-491, 2003.
Cho, J., Katopodes, N. and Kapas, N. "CFD Modeling of Squeeze Film Flow in Wet Clutch", SAE International No. 01-1236, 2011.
Cameron, T. M., McVOmbs, T., Tersigni S. and jao, T. "Flash Temperature in Clutches", SAE Technical Paper No. 01-3890, 2005.
Yuan, Y., Attibele, P. and Dong, Y., "CFD Simulation of the Flows Within Disengaged Wet Clutches of an Automatic Transmission", SAE Technical Paper No. 2003-01-0320, 2003.
Yang, Y., Robert C, L., Yih Fang, C., Yabe, H., "Modeling of Heat Transfer and Fluid Hydrodynamic for a Multidisc Wet Clutch", SAE Technical Paper No. 950898, 1995.
Deur J., Petric, J. and Asgari, J., and Hrovat, D., "Modeling of Wet Clutch Engagement Including a Thorough Experimental Validation", SAE Technical Paper No. 2005-01-0877, 2005.
Jang, J., Maki, R. and Khonsari, M., "Three-Dimensional Thermohydrodynamic Analysis of a Wet Clutch With Consideration of Grooved Friction Surfaces", ASME J. of Tribol. Vol. 133, pp. 011703-1-011703-12, 2011.
Edward J. Berger, "An Investigation of Friction-Induced Vibration In Automatic Transmission Wet Clutches", In Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy, UMI Number 9725510, 1996.
Kitabayashi, H., Li, C. and Hiraki, H., "Analysis of the Various Factors Affecting Drag torque in Multiple- Plate Wet Clutches", SAE Technical Paper No. 01-1973, 2003.
Jang, S and J. Jeon, "Analysis of ATF Behavior Characteristic in Friction Clearance by Friction Plate Modeling of Automatic Transmission Wet clutch", Proceedings of the Korean Society of Tribologists and Lubrication Engineers Conference, pp. 292-299, 2008.
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