장르영화를 들여다보면 우리는 영화 속에서 거의 비슷한 형태들이 반복되고 있음을 알 수 있다. 그러한 동일한 요소들은 커다란 이야기의 덩어리에서부터 아주 작은 카메라 앵글에 이르기까지 크게 세 단위로 나뉜다. 그것은 포뮬라(Formula), 컨벤션(Convention), 아이코노그래피(Iconography)로 설명할 수 있다. 이 가운데 컨벤션은 관습이라는 뜻으로 하나의 이야기에서 두 번째의 크기로 나뉘어 질수 있는 구조 혹은 사건을 말한다. 컨벤션은 개별 장르 속에서 영상화 된 사건이며. 이 사건을 통하여 감독은 관객을 조율한다. 익숙한 이야기를 끌어가다가도 어느 순간에 익숙한 장면을 변형시켜 새로운 이야기로 만들어 낸다. 영화적 관습은 영화사 초기부터 확립되어 온 산물로, 관객과 감독의 소통을 돕는다. 반복적인 영화 관람행위를 통해 관객은 영화적 관습을 익히고, 감독은 그것을 활용하여 관객에게 친숙함을 제공한다. 봉준호 감독은 전통적인 컨벤션을 통하여 관객을 조율함과 동시에 컨벤션의 변형을 통하여 새로운 예술작품을 창조한다. 그의 작품< 마더>를 통하여 전통적인 컨벤션과 변형을 어떻게 사용하여 새로운 아이디어를 얻어 작품에 임했는지를 연구한다.
장르영화를 들여다보면 우리는 영화 속에서 거의 비슷한 형태들이 반복되고 있음을 알 수 있다. 그러한 동일한 요소들은 커다란 이야기의 덩어리에서부터 아주 작은 카메라 앵글에 이르기까지 크게 세 단위로 나뉜다. 그것은 포뮬라(Formula), 컨벤션(Convention), 아이코노그래피(Iconography)로 설명할 수 있다. 이 가운데 컨벤션은 관습이라는 뜻으로 하나의 이야기에서 두 번째의 크기로 나뉘어 질수 있는 구조 혹은 사건을 말한다. 컨벤션은 개별 장르 속에서 영상화 된 사건이며. 이 사건을 통하여 감독은 관객을 조율한다. 익숙한 이야기를 끌어가다가도 어느 순간에 익숙한 장면을 변형시켜 새로운 이야기로 만들어 낸다. 영화적 관습은 영화사 초기부터 확립되어 온 산물로, 관객과 감독의 소통을 돕는다. 반복적인 영화 관람행위를 통해 관객은 영화적 관습을 익히고, 감독은 그것을 활용하여 관객에게 친숙함을 제공한다. 봉준호 감독은 전통적인 컨벤션을 통하여 관객을 조율함과 동시에 컨벤션의 변형을 통하여 새로운 예술작품을 창조한다. 그의 작품< 마더>를 통하여 전통적인 컨벤션과 변형을 어떻게 사용하여 새로운 아이디어를 얻어 작품에 임했는지를 연구한다.
If we look into genre movie, we can see that almost similar forms are repeated in a movie. Such similar elements are largely divided into three units from a mass of story to a very small camera angle. Those can be explained as Formula, Convention, and Iconography. Among those three, convention means...
If we look into genre movie, we can see that almost similar forms are repeated in a movie. Such similar elements are largely divided into three units from a mass of story to a very small camera angle. Those can be explained as Formula, Convention, and Iconography. Among those three, convention means custom and it is a structure or an incident in which one story can be divided into second one. Convention is an incident visualized in individual genre, and a movie director tunes audiences through the incident. The director leads a familiar story but all of a sudden, he transforms the familiar scene to a new story. As a product established from the beginning of movie history, movie convention helps communication between audiences and a director. Audiences familiarize themselves with movie convention through repeated activities of watching movies, and the director utilizes it to provide audiences with familiarity. Director Bong Joon-ho not only tunes audiences through traditional convention but also creates a new art work through transformation of convention. A study is conducted on how he used traditional convention and transformation to get a new idea and to engage in his work through his work .
If we look into genre movie, we can see that almost similar forms are repeated in a movie. Such similar elements are largely divided into three units from a mass of story to a very small camera angle. Those can be explained as Formula, Convention, and Iconography. Among those three, convention means custom and it is a structure or an incident in which one story can be divided into second one. Convention is an incident visualized in individual genre, and a movie director tunes audiences through the incident. The director leads a familiar story but all of a sudden, he transforms the familiar scene to a new story. As a product established from the beginning of movie history, movie convention helps communication between audiences and a director. Audiences familiarize themselves with movie convention through repeated activities of watching movies, and the director utilizes it to provide audiences with familiarity. Director Bong Joon-ho not only tunes audiences through traditional convention but also creates a new art work through transformation of convention. A study is conducted on how he used traditional convention and transformation to get a new idea and to engage in his work through his work .
영화는 과학문명이 인류에게 가져다준 공통된 즐거움이다. 또한 영화는 인간의 경험을 이야기의 형태를 빌려 시각, 청각적으로 재현하는 매체다[1]. 이 매체는 공간적으로 존재하는 시간의 형태이며 다른 예술들과 확실히 구분되어지는 동시에 또한 서로가 밀접한 연관성을 가지기도 하는 새로운 예술이다[2].
영화 속에 이야기의 덩어리에서부터 아주 작은 카메라 앵글에 이르기까지의 세 단위는 무엇인가?
그러한 동일한 요소들은 커다란 이야기의 덩어리에서부터 아주 작은 카메라 앵글에 이르기까지 크게 세 단위로 나뉜다. 그것은 포뮬라(Formula), 컨벤션(Convention), 아이코노그래피(Iconography)로 설명할 수 있다. 이 가운데 컨벤션은 관습이라는 뜻으로 하나의 이야기에서 두 번째의 크기로 나뉘어 질수 있는 구조 혹은 사건을 말한다.
장르영화를 본다는 것은 무엇은 감지하는 것인가?
관객은 한 특정 장르의 진화를 보게 되며, 그 변화 속에 반영된 사회 가치관의 변화를 동시에 보게 된다. 장르영화를 본다는 것은 한편으로 대중의 흐름을 감지한다는 것이다[4].
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.