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SNS 중독에 영향을 미치는 영향 요인에 대한 실증적 연구
An Empirical Investigation on Factors Influencing SNS Addiction 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.13 no.12, 2015년, pp.179 - 185  

김종욱 (성균관대학교 경영전문대학원) ,  박상철 (대구대학교 경영학과) ,  전대용 (성균관대학교 대학원 경영학과)

초록
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모바일 인터넷 기술의 진보와 함께 소셜네트워크 서비스 사용은 일상생활에서 흔한 일이 되고 있다. 이러한 현상 속에서 기존 연구들은 인터넷 중독이나 모바일 폰 중독을 활용하여 연구가 진행되어 왔으나, SNS 사용맥락에서 중독에 관한 연구는 논의가 되지 못한 실정이다. 이에 본 연구에서는 SNS 사용 중독에 영향을 미치는 변수를 파악하고자 한다. 기존의 인터넷 중독연구의 결과와는 달리, 본 연구에서는 사회화, 즐거움, 고독감과 같은 변수들이 중독에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 기대하였다. 한국 대학생들을 대상으로 설문데이터를 확보하였으며, 최소자승 추정법을 활용하여 가설을 검증하였다. 연구결과, 사회화, 즐거움, 고독감 모두 SNS 중독에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 사회화 역시 즐거움에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Along with the recent advances of mobile internet technology, use of social network service(SNS) is very common among adolescents or college students in their daily lives. Although there have been a lot of studies on Internet addiction or mobile phone addiction, however, there were little research o...

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문제 정의

  • Further, interactive nature of the social web seems to bring enjoyment and socialization, thereby SNS users might be addicted to the SNS activities. The primary purpose of the current study is to examine the role of factors which influence SNS addiction from the both perspectives of positive and negative emotions.

가설 설정

  • H1: Social interaction positively affects SNS addiction.
  • H2: Social interaction is positively associated with enjoyment.
  • H3: Enjoyment positively affects SNS addiction.
  • H4: Loneliness is positively related to SNS addiction.
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참고문헌 (20)

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  20. K. S, Young, "Internet Addiction: Diagnosis and treatment consideration. Journal of Contemporary Psychotherapy", Vol. 39, pp. 241-246, 2009. 

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