최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.16 no.8, 2015년, pp.5240 - 5249
This study aimed to explore the supervisors' qualification and roles and to analyze the possible policy directions related to supervision for the efficient educational practice aid. 6 field teachers who experienced educational practice aid, participated in the in-depth interviews from April to May 2...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
유아교육의 특징은? | 유아교육은 실천적 학문으로써의 의미가 크며, 이를 위해 유아교사를 양성하는 교육과정에서는 이론적 습득과 함께 실제 현장에서의 경험이 이루어질 수 있는 실천적 과목을 개설함으로써 이론과 실제의 지식을 종합적으로 실천할 수 있도록 하고 있다. 교육실습(educational practice)은 이와 같은 목적으로 유아교사 양성과정에서 중점을 두고 있는 교육과정으로서, 이론을 실제에 옮겨 실행해 보며 유아교사로서의 실제적인 준비를 도와주는 가장 핵심적인 과정이다[1,2]. | |
교육실습이란? | 유아교육은 실천적 학문으로써의 의미가 크며, 이를 위해 유아교사를 양성하는 교육과정에서는 이론적 습득과 함께 실제 현장에서의 경험이 이루어질 수 있는 실천적 과목을 개설함으로써 이론과 실제의 지식을 종합적으로 실천할 수 있도록 하고 있다. 교육실습(educational practice)은 이와 같은 목적으로 유아교사 양성과정에서 중점을 두고 있는 교육과정으로서, 이론을 실제에 옮겨 실행해 보며 유아교사로서의 실제적인 준비를 도와주는 가장 핵심적인 과정이다[1,2]. 실습을 통해 예비교사들은 정말 교사처럼 생각하고 행동해 볼 수 있는 기회가 되며, 가르친다는 것에 대해 적극적으로 생각해보고 나아가 실제 교수경험을 통해 교사로서의 자신의 자질을 평가해 보는 기회를 갖는다[3]. | |
미국의 사례에서 찾아볼 수 있는 교육실습 지도에 대한 조력자의 역할은? | 따라서 유치원 현장은 교육실습 지도에 대한 조력자의 필요성을 강조[14]하였으며, 이는 미국의 수퍼바이저 (supervisor)와 같은 존재를 의미한다고 볼 수 있다. 실습의 전반적인 과정을 관리, 감독하는 미국의 슈퍼바이저는 해당 전공의 전임교수들과 실습지도만 맡는 시간강사들이 담당하여 실습 기간 내내 실습 현장에서 현장교사와의 협력을 통해 실습생을 지도하고, 실습생과 밀착하여 실습생의 어려움을 함께 풀어나가는 역할[15]을 하며, 이는 실습현장의 어려움을 감소시키고, 실습에 참여하는 예비유아교사들에게 실습의 다양한 측면에 영향을 미침으로써 성공적인 실습의 중요한 요인으로 볼 수 있다[4]. 미국의 경우, 수퍼바이저가 5-6회 공식적으로 현장을 방문하여 예비교사의 수업을 관찰하고 수업 후 바로 평가협의회를 가져 수업에 대한 평가 및 조언을 하는 형태로 이루어진다. 그러나 격주로 현장 방문이 이루어진다하여도 수퍼바이저는 실습의 전과정에서 중요한 역할을 담당하여 대학의 교육과정이 현장으로 연계될 수있도록 한다[13]. 수퍼바이저의 조력은 대학과 현장이 유리되지 않은 실습의 경험을 제공이 근본적인 목표이며, 일정 기간 이상의 현장 경력과 석사 이상의 학위를 소지한 이들이 자격을 갖추어야만 조력을 실행할 수 있다는 것은 수퍼바이저는 실습담당교수와 같은 단순한 실습과정만을 위한 지도가 아닌 현장의 맥락을 이해할 수있도록 조력이 이루어지고 있음을 알 수 있다[16]. |
W. J. Cho, M. R. Son, The Analysis of student teaching program for teachers of early childhood education - comparison between Korea and the United States, Journal of Young Child Studies, Vol 8, pp.181-201, 2005.
Butler, B. M., & Cuenca, A. Conceptualizing the roles of mentor teachers during student teaching. Action in teacher education. 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/01626620.2012.717012
Conderman, G. Morin, J. and Stephens, T.. Special education student teaching pratices. Preventing School Failure, Vol. 49, No.3, pp.5-10. 2005. DOI: http://dx.doi.org/10.3200/PSFL.49.3.5-10
Y. S. Song, A study on the conflict situation and conflict coping ways perceived student teachers in kindergarten field training course. The Korean Journal of Child Education, Vol. 19, No. 1, pp. 19-36, 2010.
B. K. Jo, Y. M. Go, A Study on training instruction-related stress of kindergarten cooperating teachers according to their professional development, Journal of Early Childhood Education, Vol. 24, No.3, pp. 47-76, 2004.
J. G. Choi, A survey of kindergarten teachers' perception and demand for developing a Web based university-kindergarten collaboration early childhood practicum training model, Journal of Early Childhood Education, Vol. 17, No. 1, pp.43-62, 2008.
J. G. Choi, M. J. Kim, The Recognition and Demand on Early Childhood Practicum : Professors and Students; Prespective, Journal of Early Childhood Education, Vol. 16, No. 2, pp.23-49, 2007.
Field, B. The new role of the teacher-mentoring, In B. Fild. & T. Field(Ed.), Teacher as mentors: A pratical guide(pp. 63-78). London, Falmer Press. 1994.
Killian, J. E., & Wilkins, E. A. Characteristics of highly effective cooperating teachers: A study of their backgrounds and preparation. Action in Teacher Education, Vol. 30, No. 4, pp.67-83. 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/01626620.2009.10734453
Y. M. Go, Mihyun Sun, A Study on factors influencing kindergarten cooperating teachers' stress related to teaching practicing, The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, Vol. 13, No. 4, pp.329-349. 2008.
O. J. Nam, Mihyun Sun, A study on training instruction-related stress of kindergarten cooperating teachers according to their professional development, Korean Journal of Teacher Education, Vol. 24, No 2, pp.120-136, 2008.
J. S. Lee, A study on the stress of cooperating teachers in kindergarten, MA dissertation in Duksung Women's University.
J. S. Park., D. G. Lee, Implementing long-term field practice: The difficulties facing teacher training institutions, kindergartens, and pre-service kindergarten teachers, The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, Vol. 18, No. 4, pp.515-541, 2013.
S. Y. Bae, Clinical practice in early childhood teacher education in the US., Journal of Early Childhood Education, Vol. 31, No 5, pp.391-417, 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.18023/kjece.2011.31.5.017
J. S. Park, The experience and meaning of pre-service teachers through supervisor's support in teaching practice for a semester, PhD dissertation in Baejae University, 2014.
Y. H. Jo, The methods and cases of qualitative research, Seoul: Kyohaksa, 2005.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. Naturalistic inquiry. CA: Sage, 1985.
Spradley ,J. P., Participatory observation method for culture exploration (Heebong Lee translation), Seoul: Daehan Kyogawseo Corporation. (original 1980), 1988
Y. S. Hwang, M. S. Choi, A study on student teachers' recognition of creative teachers' role relative to school organizational health and conflict, Journal of Early Childhood Education, Vol. 25, No. 4, pp.261-282, 2005.
H. S. Park, The meaning of kindergarten teaching practice that preservice teachers recognized, Joonang University, 2005.
Y. S. Kim, J. Y. Park, Y. J. Choi, A Study on pre-service teachers' perceptions of their assistance processes, The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, Vol. 15, No. 1, pp.311-333, 2010.
New Jersey Department of Education. New Jersey Administrative Code 6A:9. Trenton, NJ: New Jersey Department of Education, 2011.
Burden, P. R. Teachers' perceptions of the characteristics and influences in their personal professional development. Unpublished doctoral dissertation, The Ohio State University, 1979.
B. K. Jo, E. J. Baek, S. Y. Seo, Inspection helping development of early childhood teachers, Seoul: Yangseowon, 2005.
H. A. Seo, E. J. Choi, A study on student teachers' and cooperating teachers' anxiety, conflict in student teaching, The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, Vol. 13, No. 1, pp.339-361, 2008.
Han, M. K. Early childhood preservice teachers' autonomy in constructing personal practical theories of teaching and learning. Unpublished doctoral dissertation, University of Oklahoma, USA. 2006.
Y. M. Go, Analyzing the participation of an instructing professor and student teachers in an e-mentoring program conducted during student teaching, Journal of Early Childhood Education, Vol. 31, No. 5, pp.61-85, 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.18023/kjece.2011.31.5.003
S. K. Yoo, H. I. Hwang, Application of mentoring practice program and its effection the professional development of preservice early childhood teachers. Early Childhood Education Research & Review, Vol. 14, No. 6, pp.151-176, 2010.
H. J. An, Studying conflict during in a preservice teachers' practicum, Journal of Early Childhood Education, Vol. 25, No. 3, pp.289-309, 2005.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.