이 연구는 장소의 이름인 지명이 하나의 브랜드로 인식될 수 있다는 전제 하에서, 브랜드로서 지명이 갖는 가치의 본질과 그 평가 방법을 탐구하기 위한 목적으로 시작했다. 지명 브랜드는 복합적 요소를 갖는 장소의 속성이 반영되는 것이기 때문에 주체로서의 지명 사용자와 객체로서의 장소를 함께 고려하는 이해의 틀이 필요하다는 점이 제시된다. 지명의 브랜드 가치 평가를 위해 소비자의 인식과 평가를 중심으로 하는 '고객기반 브랜드 자산' 개념의 도입 가능성을 검토하고, 그 평가의 항목들이 어떻게 구체화될 수 있을지를 살펴보았다. 지명 브랜드 가치의 본질, 장소 정체성과의 관계, 장소마케팅의 영향, 지명의 노출이 갖는 의미, 지리적 표시제가 브랜드 가치에 미치는 영향, 지리적 표시 제품의 생산 범위 설정 등이 향후 연구가 필요한 개념적, 실증적 주제로 제안된다.
이 연구는 장소의 이름인 지명이 하나의 브랜드로 인식될 수 있다는 전제 하에서, 브랜드로서 지명이 갖는 가치의 본질과 그 평가 방법을 탐구하기 위한 목적으로 시작했다. 지명 브랜드는 복합적 요소를 갖는 장소의 속성이 반영되는 것이기 때문에 주체로서의 지명 사용자와 객체로서의 장소를 함께 고려하는 이해의 틀이 필요하다는 점이 제시된다. 지명의 브랜드 가치 평가를 위해 소비자의 인식과 평가를 중심으로 하는 '고객기반 브랜드 자산' 개념의 도입 가능성을 검토하고, 그 평가의 항목들이 어떻게 구체화될 수 있을지를 살펴보았다. 지명 브랜드 가치의 본질, 장소 정체성과의 관계, 장소마케팅의 영향, 지명의 노출이 갖는 의미, 지리적 표시제가 브랜드 가치에 미치는 영향, 지리적 표시 제품의 생산 범위 설정 등이 향후 연구가 필요한 개념적, 실증적 주제로 제안된다.
Motivated by the finding that place names are highly capable of acting as one of the most conspicuous brands in the economy, this study has explored the essential nature of the brand value of place names and has suggested possible methodology to evaluate this value. As the place name brand has multi...
Motivated by the finding that place names are highly capable of acting as one of the most conspicuous brands in the economy, this study has explored the essential nature of the brand value of place names and has suggested possible methodology to evaluate this value. As the place name brand has multidimensional elements mirroring the attributes of place, its understanding should be framed in terms both of users of place names as a subject and of place as an object. In order to evaluate the brand value of place names, the possibility of adopting the concept of customer-based brand equity, which is centered on the perception and assessment of customers, has been reviewed and more detailed items of evaluation have been addressed. A few future research topics are suggested: the nature of brand value; its relevance to place identity; the influence of place marketing; the significance of exposing place names to the public; the effect of geographic indication on brand value; delineating the spatial boundary of geographic indication items.
Motivated by the finding that place names are highly capable of acting as one of the most conspicuous brands in the economy, this study has explored the essential nature of the brand value of place names and has suggested possible methodology to evaluate this value. As the place name brand has multidimensional elements mirroring the attributes of place, its understanding should be framed in terms both of users of place names as a subject and of place as an object. In order to evaluate the brand value of place names, the possibility of adopting the concept of customer-based brand equity, which is centered on the perception and assessment of customers, has been reviewed and more detailed items of evaluation have been addressed. A few future research topics are suggested: the nature of brand value; its relevance to place identity; the influence of place marketing; the significance of exposing place names to the public; the effect of geographic indication on brand value; delineating the spatial boundary of geographic indication items.
미국마케팅협회(American Marketing Associa-tion)에서는 ‘브랜드(brand)’를 “한 판매자의 상품을 다른 판매자의 상품과 구별하는 이름, 용어, 디자인, 심벌, 기타 모습”이라고 정의한다10). 브랜드를 사용하는 중요한 동기는 ‘구별(distinguish)’하는 것이며, 이렇게 구별되어 형성된 브랜드는 특정 제품을 특정 소비자에게 알려주는 중요한 역할을 수행한다(Aaker, 1991; Keller, 2003).
지명의 브랜드 가치는 경제지리학의 관심을 유발하기에 충분한 주제가 되는 이유는 무엇인가?
이 연구에서는 지명의 브랜드 가치를 중심으로 하여 그 논의를 경제적 관점으로 확대할 가능성을 모색해보고자 한다. 지명의 브랜드 가치는 지칭하는 대상이 갖는 장소에 따라 달리 나타나며 지역 특산의 상품이나 제품 또는 문화적 자산과 연결되기 때문에 경제지리학의 관심을 유발하기에 충분한 주제가 되리라 믿는다.
지명은 본질적으로 하나의 브랜드인 이유는 무엇인가?
이러한 정의를 도입하고 장소를 하나의 상품으로 본다면 지명은 본질적으로 하나의 브랜드이다. 각 장소에 붙여진 독특한 형태의 지명은 다른 장소와 구별해주는 1차적인 인식의 도구이기 때문이다. 각 장소로서 중요한 것은 그 장소의 이름이 긍정적인 측면으로 널리 알려짐으로써 다른 지명과 구별되는 최대한 큰 가치를 갖는 브랜드가 되도록 하는 일이다.
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