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철도차량시스템의 위험기반 RAMS 평가에 관한 연구
A Study on the Risk based RAMS Assessment for Railway Rolling Stock Systems 원문보기

전기학회논문지. The Transactions of the Korean Institute of Electrical Engineers. P, v.64 no.4, 2015년, pp.220 - 230  

박문규 (The Parks Ltd.) ,  한성호 (Korean Railroad Research Institute)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Rolling stock RAMS is a field of engineering which integrates reliability, availability, maintainability and safety (RAMS) characteristics into an inherent product design property through rolling stock system engineering process. It is implemented to achieve operational objectives successfully, and ...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
철도차량 RAMS란? 철도차량 RAMS는 계획된 교통서비스를 안전하게 성공적으로 제공하기 위하여, 시스템 엔지니어링 과정을 통하여 신뢰성, 가용성, 유지보수성, 가용성 특성을 시스템의 고유한 제품의 속성으로 통합하는 엔지니어링 방법이다[5]. 최근 RAMS는 철도서비스에 대한 정시성, 안전성은 물론 비용효 과성을 동시에 달성할 수 있기 때문에 급격히 성장하고 있다.
국유화가 철도 운영적 측면에서 어떤 부정적인 결과를 가져왔는가? 하지만 국유화는 운영적인 측면에서 부정적 결과를 가져 왔다. 급속히 변화하는 사회적 경제적 환경에 대한 유연성이 떨어졌고, 낮은 비용 효율성을 가져왔을 뿐만 아니라, 정 시성과 같은 서비스 수준은 점점 낮아졌다[3]. 그러나 유럽을 중심으로 문제점을 개선하고, 다른 교통수단과의 경쟁적 장점을 확보하기 위해 새로운 전환점을 마련하였다.
철도의 장점은 무엇인가? 이러한 철도의 운행방식은 항공이나 도로와 같은 다른 교통 시스템에 비교하여 높은 운영적인 효과성을 가져왔다[1]. 이러한 철도의 장점은 높은 정시성, 안전성과 함께 철도산업의 급격한 성장을 가져왔었다. 하지만 도로와 항공 산업의 지속적 발전으로 다른 교통수단에 비해 문전 접근성이 떨어지는 단점으로 인해 급격한 쇠퇴기에 접어들지만 국가경제와 교통수단으로서의 철도역할의 중요성으로 인해 철도산업은 국유화되는 계기가 된다[2, 3].
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참고문헌 (22)

  1. Bonnett, C. F., "Practical railway engineering, World Scientific." 2005. 

  2. Profillidis, V. A. "Railway management and engineering", Ashgate Publishing, Ltd. 2007. 

  3. Cantos, P. & Campos, J., "Recent changes in the global rail industry: facing the challenge of increased flexibility." 2005. 

  4. EN 60300-3-1, "Dependability Management - Part 3-1: Analysis Techniques for Dependability - Guide on Methodology", London: British Standards Institution (BSI), 2004. 

  5. EN 50126-1, "Railway applications - The Specification and Demonstration Reliability, Availability, Maintainability and Safety (RAMS) - Part 1: Basic Requirements and Generic Process", London: British Standards Institution (BSI), (1999. 

  6. Elphick, J., "Railway Systems Engineering Why is Water Wet? In: Railway Signalling and Control Systems (RSCS 2010)", IET Professional Development Course on, 2010. IET, 250-270, 2010. 

  7. Hwang, J.-G. & Jo, H.-J., "RAMS management and assessment of railway signaling system through RAM and safety activities", In: Control, Automation and Systems, 2008. ICCAS 2008. 

  8. M-G, Park, "RAMS management of Railway systems - Integration of RAMS Management into Systems Engineering", University of Birmingham, 2013. 

  9. EN 31010, "Risk Management - Risk Assessment Techniques", London: British Standards Institution (BSI). 2008 

  10. Jung, I, S., "Study on the Setting-up & Demonstration of RAMS requirements in Rolling Stock", Seoul National University of Science and Technology, 2009. 

  11. EN 50129, "Railway Applications - Communication, Signalling and Processing Systems - Safety related Electronic Systems for Signalling", London: British Standards Institution (BSI), 2003. 

  12. Seong-Phil Eo, S.-J. K. a. D.-Y. K. (2010). Establishing RAM Requirement based on BCS model for weapon Systems. Korean Weapon Technical Institution, Vol.1, pp.67-76. 

  13. An, M., "A review of design and maintenance for railway safety - the current status and future aspects in the UK railway industry", World Journal of Engineering, Vol.2 (3), pp.10-22, 2005. 

  14. EN 60812, "Analysis Techniques for System Reliability - Procedure for Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)", London: British Standards Institution (BSI), 2006. 

  15. Bitsch, F., "Process Model for the Development of System Requirements Specifications for Railway Systems", 2003. 

  16. EN 50128, "Railway Applications - Communication, Signalling and Processing Systems - Software for Railway Control and Protection Systems", London: British Standards Institution (BSI), 2009. 

  17. EN 61025, "Fault tree analysis (FTA)" London: British Standards Institution (BSI), 2007. 

  18. EN 62502, "Analysis techniques for dependability Event Tree Analysis", London: British Standards Institution (BSI), 2009. 

  19. Ericson, C. A., "Hazard analysis techniques for system safety", Wiley-Interscience, International Conference on, 2008. IEEE, 892-895, 2005. 

  20. EN 50126-2, "Railway Applications - The Specification and Demonstration of Reliability, Availability, Maintainability and Safety (RAMS) - Part 3: Guide to the Application of EN 50126-1 for Safety, 2007. 

  21. Ting, T. Yue, L. Tao-Tao, Z., Hai-Long, J. & Hai, S., "FTA and FMEA of braking system based on relex 2009. In: Information Systems for Crisis Response and Management (ISCRAM), 2011 International Conference on, 2011. IEEE, 106-112, 2011. 

  22. Kim, J. "The Study on FTA of Full Service Brake Equipments for Making Safety about Rolling Stock System", Korea: Seoul National University of Science & Technology, 2008. 

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