스토리구성을 적용한 수학 수업이 학업성취도 및 수학에 대한 태도에 미치는 영향 The Effects of Mathematics Lessons Applying Story Making in the Mathematics Achievement and Attitude toward Mathematics원문보기
본 연구는 초등학교 6학년 '직육면체의 겉넓이와 부피'와 '원기둥의 겉넓이와 부피' 단원을 중심으로 스토리텔링 학습 자료를 개발하고 이를 수업에 적용하여 효과성을 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 6학년 1개 학급을 실험집단으로 선정하여 상호작용을 통하여 스토리텔링 학습 자료를 개발하였으며, 동질집단인 비교집단을 선정하여 학업성취도 검사와 수학적 태도 검사지를 사용하여 두 집단에 사전 사후 검사를 실시하였다. 또한 수학적 태도의 구체적 실태를 알아보기 위해 수업 장면에서의 학생 발화 및 행동 관찰 분석, 학생의 학습장 및 학습지 기록 분석, 학생 면담을 통하여 학생들의 수학에 대한 태도를 분석하였다. 연구결과 학업성취도와 수학적 태도 모두 실험집단에서는 통계적으로 유의수준 5%에서 유의미한 차이를 보였으며 수학학습 활동에서도 적극적인 참여를 통하여 흥미와 자신감이 향상되었음을 확인할 수 있었다. 따라서 스토리텔링 수업의 효과를 높이기 위해서는 상호작용을 촉진할 수 있는 다양한 형식의 학습자료 개발 및 스토리텔링 교수 학습 방법에 대한 연구가 지속적으로 이루어져야 하겠다.
본 연구는 초등학교 6학년 '직육면체의 겉넓이와 부피'와 '원기둥의 겉넓이와 부피' 단원을 중심으로 스토리텔링 학습 자료를 개발하고 이를 수업에 적용하여 효과성을 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 6학년 1개 학급을 실험집단으로 선정하여 상호작용을 통하여 스토리텔링 학습 자료를 개발하였으며, 동질집단인 비교집단을 선정하여 학업성취도 검사와 수학적 태도 검사지를 사용하여 두 집단에 사전 사후 검사를 실시하였다. 또한 수학적 태도의 구체적 실태를 알아보기 위해 수업 장면에서의 학생 발화 및 행동 관찰 분석, 학생의 학습장 및 학습지 기록 분석, 학생 면담을 통하여 학생들의 수학에 대한 태도를 분석하였다. 연구결과 학업성취도와 수학적 태도 모두 실험집단에서는 통계적으로 유의수준 5%에서 유의미한 차이를 보였으며 수학학습 활동에서도 적극적인 참여를 통하여 흥미와 자신감이 향상되었음을 확인할 수 있었다. 따라서 스토리텔링 수업의 효과를 높이기 위해서는 상호작용을 촉진할 수 있는 다양한 형식의 학습자료 개발 및 스토리텔링 교수 학습 방법에 대한 연구가 지속적으로 이루어져야 하겠다.
The objective of this study is to analyze the effects 6th grade mathematics lessons applying story making have on the mathematics achievement and attitude toward mathematics. For this study, using two examination devices for measuring mathematical attitudes and mathematics learning achievement, a pr...
The objective of this study is to analyze the effects 6th grade mathematics lessons applying story making have on the mathematics achievement and attitude toward mathematics. For this study, using two examination devices for measuring mathematical attitudes and mathematics learning achievement, a pre-test and post-test were conducted. In the pre-test, it was found that the two groups are identical groups. The post-test was used for verifying the research problems and the results of post-test were analyzed using t-test. The findings of this study are below. First, lessons applying story making influenced the mathematics achievement of children. This implies that lessons applying story making are more effective for improving a mathematics achievement than a general teaching and learning method. Also, when carrying out the t-test of pre-test and post-test results of learning achievement in experimental groups, there was a significant change as well. It is therefore supposed that lessons applying story making have positive effect on the mathematics achievement of children. Second, lessons applying story making influenced the mathematical attitudes of children. This implies that the lessons are more effective for improving mathematical attitude than a general teaching and learning method. Also, when carrying out the t-test of pre-test and post-test results of mathematical attitudes in experimental groups, there was a significant change as well. It is therefore supposed that lessons applying story making have positive effect on mathematical attitudes of children. From the results, it was found that mathematics lessons applying story making can be used to change the mathematics achievement and mathematical attitudes of students positively.
The objective of this study is to analyze the effects 6th grade mathematics lessons applying story making have on the mathematics achievement and attitude toward mathematics. For this study, using two examination devices for measuring mathematical attitudes and mathematics learning achievement, a pre-test and post-test were conducted. In the pre-test, it was found that the two groups are identical groups. The post-test was used for verifying the research problems and the results of post-test were analyzed using t-test. The findings of this study are below. First, lessons applying story making influenced the mathematics achievement of children. This implies that lessons applying story making are more effective for improving a mathematics achievement than a general teaching and learning method. Also, when carrying out the t-test of pre-test and post-test results of learning achievement in experimental groups, there was a significant change as well. It is therefore supposed that lessons applying story making have positive effect on the mathematics achievement of children. Second, lessons applying story making influenced the mathematical attitudes of children. This implies that the lessons are more effective for improving mathematical attitude than a general teaching and learning method. Also, when carrying out the t-test of pre-test and post-test results of mathematical attitudes in experimental groups, there was a significant change as well. It is therefore supposed that lessons applying story making have positive effect on mathematical attitudes of children. From the results, it was found that mathematics lessons applying story making can be used to change the mathematics achievement and mathematical attitudes of students positively.
2009 개정 수학과 교육과정에서 스토리텔링과 관련된 교과서를 제안했는데, 이의 목적은 무엇인가?
이와 함께 쉽고 재미있게 배우도록 하고자 요약된 설명, 공식, 문제 위주로 구성된 기존의 수학 교과서에 수학적 의미, 역사적 맥락 및 실생활 사례 등을 추가하여 스토리텔링에 기반을 둔 교과서 제작을 제안하였다. 이는 스토리텔링 방식을 통해 수학에 대한 이해와 흥미를 높이도록 하고, 스토리의 맥락 속에 숨어 있는 상호 갈등이나 모순관계들의 해결을 위한 유용한 방법을 찾아가면서 수학의 필요성을 느끼도록 하는데 목적이 있다.
수학교육에서 스토리텔링을 활용할 때는 무엇이 필요한가?
학교수학에 스토리텔링이 도입되어짐에 따라 스토리텔링 수업 자료 개발 및 활용방안에 대한 많은 연구들이 활발히 이루어지고 있다. 수학교육에서 스토리텔링과 관련된 최근 연구들을 살펴보면, 수학수업에서 스토리텔링을 활용하는 경우에는 도입단계뿐만 아니라 전개 및 정리단계에서도 활용가능성을 고려해야 하며 학생들과 친밀한 내용으로 스토리를 구성하고 학생들의 심리학적 발달 수준과 수학적인 수준을 고려하여 스토리텔링의 내용이나 방법을 구성하는 것이 필요하다고 하였다(박만구, 2013; 안병곤, 2014; 허윤라·김용태,2014). 또한 스토리텔링 기법을 적용한 수학수업은 학생들의 학업성취도를 신장시킬 수 있며 수학적 태도 및 학습태도에도 긍정적인 영향을 미친다고 하였다(백영미, 2007; 권혁일, 2008; 전효지, 2013).
스토리텔링은 무엇인가?
스토리텔링은 문자 그대로 ‘스토리(story)’와 ‘텔링(telling)’의 합성어로 ‘이야기하는 활동’이라고 할 수 있다. 스토리텔링의 사전적 의미는 단어, 이미지, 소리를 통해 사건, 이야기를 전달하는 것을 말한다.
참고문헌 (20)
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권혁일 (2008). 디지털 스토리텔링이 초등학생의 수학 학업성취도 및 태도에 미치는 효과. 과학교육연구, 39(3), 139-170.
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백영미 (2007). 스토리텔링을 적용한 수학수업이 초등학교 학생의 학업성취도 및 수학적 태도에 미치는 영향. 청주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
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