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간심위폐신 오장 학설에 관한 고찰
A study on the ancient Five Viscera theory consisted of Liver, Heart, Stomach, Lung, Kidney 원문보기

大韓韓醫學原典學會誌 = The journal of Korean medical classics, v.28 no.1, 2015년, pp.195 - 206  

박재민 (부산대학교 한의학전문대학원) ,  김기왕 (부산대학교 한의학전문대학원)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives : Before Liver, Heart, Spleen, Lung, Kidney was widely accepted as Five Viscera, there had been several former types of Viscera system in pre-Western Han era. Above them, the Five Viscera system consisted of Liver, Heart, Stomach, Lung, Kidney was not yet hardly studied. So we tried to pr...

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문제 정의

  • 본 논고에서는 『황제내경(黃帝內經)』 성립 이전에 비장 대신 위장을 포함한 오장 계통이 존재하였음을 밝혔다.
  • 이런 동기에서 우리는 간심위폐신 오장 학설의 존재를 입증하고 그러한 오장 학설이 도입된 배경을 설명해 보고자 한다. 현행 오장 학설 정립 이전의 오장 체계가 의학외적인 영역의 문헌에서 나타나는12) 반면 간심위폐신 오장 학설은 전문적인 의학적 주제를 다룬 사료에 보이므로 간심위폐신 오장학설에 대한 검토는 중국 고대의학의 성립 과정을 밝히는 데 중요한 의의가 있으리라 생각된다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
오장 학설이란? 오늘날 동아시아 전통의학은 간(肝), 심(心), 비(脾), 폐(肺), 신(腎)의 다섯 장기를 차례로 목(木), 화(火), 토(土), 금(金), 수(水)의 오행 각각에 대응시키는 오장 학설을 근간으로 하는 기초이론을 가지고 있다. 이러한 형태의 오장 학설은 『황제내경(黃帝內經)』, 『난경(難經)』 의 여러 편·장에 일관되게 등장하며 이후의 의서에 그대로 계승되었으므로 적어도 후한(後漢) 시기에는 동아시아 전통의학의 정설로서 자리를 잡았다고 할 수 있다.
장(臟)의 수효와 지칭 대상 및 각각 오행과 연결되는 견해에 대한 예는? 이처럼 장(臟)의 수효와 지칭 대상에 대해 다양한 견해가 있었을 뿐 아니라장 각각이 오행과 어떻게 연결되는가 하는 점에 대해서도 다양한 견해가 있었다. 대표적인 예가 비, 폐, 심, 간, 신을 각각 오행의 목, 화, 토, 금, 수에 연결한 소위 고문설(古文說)과 간, 심, 비, 폐, 신을 각각 목, 화, 토, 금, 수에 연결한 소위 금문설(今文說)이다9).
『장자(莊子)』에는 ‘오장(五藏)이란 표현 외에 어떤 표현이 있는가? 하지만 전한 이전의 문헌에는 장(臟)의 지칭 대상이 반드시 지금의 오장인 것은 아니었으며 장기 각각의 오행 속성 역시 지금의 대응과 다른 형태가 존재하고 있었다. 예를 들어 전국시대의 문헌인 『장자(莊子)』에는 ‘오장(五藏)’1)2)3)이란 표현 이외에 ‘육장(六藏)’4)이란 표현이 나타나며, 『주례(周禮)』에는 ‘구장(九藏)’5)이란 표현이 나타난다. 후대의 문헌인 『황제내경』에도 오장 이외에 ‘구장(九藏)’6)7), ‘십이장(十二藏)’8) 등의 표현이 부분적으로 나타난다.
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참고문헌 (23)

  1. Edited by Yingqiu Ren. Index of sentences in Huangdineijing (黃帝內經章句索引). Beijing. People's Medical Publishing House. 1986. 

  2. Written by Zihan Yu, Qiming Lian, Jiguang Li, Chuanhua Wu, Zimian Cheng, Yuanhong Chen, Xiaolan Liu, Guoxiang Zhao. Translated by Kiwang Kim, Changsik Yin, Seungho Shin. The origin of Huangdineijing (황제내경의 기원). Seoul. Iljungsa. 2003. 

  3. Written by Kano Yoshimitsu. Translated by Kyobin Kim, Hyungu Lee, Seokjun Park, Heuikyung Whang, Namho Cho. Chinese Medicine and philosophy (중국의 학과 철학) (title of original text Birth of Chinese Medicine[中國醫學の誕生]). Seoul. Yeogang publishing company. 1991. 

  4. Jang Mi-jung, Kim Kiwang. Did the current correspondence scheme between Five Viscera and Five Phases arise from social and humane hegemony conflict? - some clues from "Changgongyeoljeon(倉 公列傳)" in "Sagi(史記)". The journal of Korean medical classics. 2010. 23(3). pp.127-138. 

  5. Tian Shuren, Wang Jianzhong. Answers to queries on absence of "Heart related to Fire" theory in the Western Han dynasty. Chinse journal of medical history. 1995. 5(3). pp.179-182. 

  6. Tian Shuren, Ma Rundi. On Canon of Internal Medicine from Liu Xiang and his son's theory of the coordination of Five Zang-Organs and Five-Elements. Henan Traditional Chinese Medicine. 1998. 18(3). pp.138-139. 

  7. Zhang Qicheng. Description of the relationship between the Five Elements and Five Organs. Journal of Nanjing University of TCM (social science). 2000. 1(1). pp.16-18. 

  8. Hao Bao-hua, Dong Hai-li. On cultural significance of "Five Zang". Journal of Nanjing University of TCM (social science). 2001. 2(2). pp.52-62. 

  9. Xing Yurui. A study on the correspondence between Five Elements and Five Viscera (五行配五臟硏究). Journal of Shanxi College of Traditional Chinese Medicine. 2004. 5(4). pp.1-4. 

  10. Chang Li-guo, Ai Hao, Yian Jianhua, Niu Jianzhao. Concept of Five Organs and theory of Five Element. Shanxi Journal of TCM. 2007. 23(2). pp.52-53. 

  11. Wang Zimo, Ding Lie, Wang Xiaoping. Re-discussion on the establishment of doctrine of "Heart should be the center of Five Organs" - from the corresponding schema of Five Viscera and Five Elements in Liu's Commentaries of History (再論"五臟以心 爲主導"理論的建立―從 五臟與五行的配屬談起). Chinese Journal of Management in Chinese Medicine. 2008. 16(1). pp.64-66. 

  12. Pan Qiuping, Duan Xiaohua, Liang Jicun. Textual research on the origin of Viscera theory in Huangdineijing ( 藏象學說淵源考證). Journal of Beijing University of TCM. 2010. 33(2). pp.80-82. 

  13. Chen Jiquan, Li Jingbo. A further study of Five Elements and Five Organs correspondence (五行與五臟配屬史的再硏究). Guangming Journal of Chinese Medicine. 2010. 25(11). pp.1986-1988. 

  14. Hun Kwan Kim, Won Sik Hong. A study of Hwang Jae Nae Kyung (黃帝內經)'s O Hang Kui Ryoo (五行歸類). The journal of Korean medical classics. 1996. 9. pp.654-699. 

  15. Changryol Yun. The beginning and it's application of Yinyangwuxing theory (음양오행론의 발생과 그 응용). The journal of Korean medical classics. 2006. 19(4). pp.212-218. 

  16. Jang Woo-chang. A discussion on the controversy of relation between the Five Changes theory (五行論) and the Five Viscera from Geummun-Sangseo (今文尙書) and Gomun-Sangseo (古文尙書). The journal of Korean medical classics. 2009. 22(1). pp.61-70. 

  17. Huang Zao. A shallow discussion on the time Shuidi in Guanzi was written (淺論 篇成文的時限) in Guanziyanzi (管子硏究). Jinan. Shandong People's Publishing House. 1987. pp.42-51. 

  18. Xu Dongliang, Cao Shenggao. Discussion on the origin of Cungqiuwei ( 成書考). Journal of University of Jinan (Social Science Edition). 2009. 19(4). p.53. 

  19. Daesik Ryu, Kyungsu Keum. A study on Wuzangbielun in Suwen ( 에 對한 硏究). The journal of Korean medical classics. 1995. 8. pp.263-278. 

  20. Liang Fanrong, Zeng Fang, Zhou Xinglan, Xie Tao, Lu Yinke, Wang Yi, Jiang Zhanghua. Preliminary study on lacquer figure with meridian-points marked of the western Han dynasty unearthed in Laoguanshan, Chengdu. Chinese Acupuncture and Moxibustion. 2015. 35(1). pp.91-93. 

  21. Kim Daehyung, Ahn Sangwoo. The study about the author and formation-comparison of OhJangYukBuDo quoted by Euibangyoochui. the journal of Korean medical history. 2003. 16(1). pp.39-62. 

  22. Liu Cheongzhong. Medical classics excavated in Laoguanshan must be the books of the Bianque School (老官山醫書確屬"扁鵲學派"). China News of TCM. January 20, 2014. 

  23. KISTI (from original work of Min Suk Chung, Ajou University), Visible Korean. Available from: URL: http://vkh3.kisti.re.kr/ 

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