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다이어트/운동 앱의 수용에 대한 결정요인: 채널확장이론을 중심으로
Factors of Leading the Adoption of Diet/Exercise Apps on Smartphones: Application of Channel Expansion Theory 원문보기

Journal of Internet Computing and Services = 인터넷정보학회논문지, v.16 no.1, 2015년, pp.101 - 108  

조재희 (School of Media & Communication, Chung-Ang University) ,  김선진 (School of Media & Communication, Chung-Ang University)

초록
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본 연구는 최근 들어 사용이 꾸준히 증가하고 있는 스마트폰 다이어트/운동 앱에 주목하면서, 채널확장이론 (channel expansion theory)과 기술수용모델 (technology acceptance model)에 기반하여, 세 가지 선행요인-인터넷 정보이용 효능감, 스마트폰 이용 효능감, 그리고 인터넷 정보에 대한 신뢰도 -이 다이어트/운동 앱에 대한 태도 및 수용의도에 미치는 영향에 대해 분석했다. 경로분석 결과에 따르면, 인터넷 정보이용 효능감과 스마트폰 이용 효능감은 다이어트/운동 앱에 대한 인지된 사용 용이성 (PEOU)에 정적인 영향을 미치고, 인터넷 정보에 대한 신뢰도는 해당 앱에 대한 인지된 유용성 (PU)에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이에 더해, 인터넷 정보이용 효능감과 인터넷 정보에 대한 신뢰도가 다이어트/운동 앱에 대한 인지된 유용성에 미치는 영향은 성별에 따라 유의미한 차이를 보였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study paid attention to the notable increase of the use of diet/exercise apps on smartphones. Based on channel expansion theory and technology acceptance model (TAM), this study investigated how three predictors-Internet information use efficacy, Internet information credibility, smartphone use...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • This implies that when a user is familiar with seeking diet/exercise information through the Internet and judges higher credibility of such information, s/he may show more positive attitudes toward diet/exercise apps. Consequently, this present study paid attention to Internet information use efficacy as well as Internet information credibility.
  • Particularly, as a person can use smartphones more effectively in general, s/he may show more positive attitudes toward diet/exercise apps. Thus, this study analyzed the effect of smartphone use efficacy on attitudes toward diet/exercise apps. Secondly, the main function of diet/exercise apps is to search for information about diet and exercise, and this information-seeking is reliant on Internet searches.

가설 설정

  • Thirdly, in order to measure Internet information credibility (IIFFC), this study used four items. Examples are: 1) Diet/exercise information on the Internet is accurate; and 2) Diet/exercise information on the web is credible. This study obtained an acceptable reliability score for IIFFC (α = .
  • First, based on the scale of measuring Internet health information use efficacy, proposed by Yun and Park [20] this study newly developed nine items to measure smartphone use efficacy (SPUE). Two examples of the items are: 1) I know how to use smartphones in effective ways; and 2) I believe that I can use smartphones well. The reliability for this variable was acceptable (α = .
  • RQ1. How will the effects of the three predictors on PU and PEOU of diet/exercise apps differ by gender?
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참고문헌 (20)

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  19. N. Park, K. F. Kee, S. Valenzuela, "Being Immersed in Social Networking Environment: Facebook Groups, Uses and Gratifications, and Social Outcomes," Cyberpsychology & Behavior, Vol. 12, no. 6, pp. 729-733, 2009. http://dx.doi.org/10.1089/cpb.2009.0003 

  20. E. K. Yun, H-A. Park, "Consumers' Disease Information-Seeking Behavior on the Internet in Korea," Journal of Clinical Nursing, Vol. 19, pp. 2860-2868. 

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