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카메라와 도로평면의 기하관계를 이용한 모델 기반 곡선 차선 검출
Model-based Curved Lane Detection using Geometric Relation between Camera and Road Plane 원문보기

제어·로봇·시스템학회 논문지 = Journal of institute of control, robotics and systems, v.21 no.2, 2015년, pp.130 - 136  

장호진 (경북대학교 IT대학 컴퓨터학부) ,  백승해 (경북대학교 IT대학 컴퓨터학부) ,  박순용 (경북대학교 IT대학 컴퓨터학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this paper, we propose a robust curved lane marking detection method. Several lane detection methods have been proposed, however most of them have considered only straight lanes. Compared to the number of straight lane detection researches, less number of curved-lane detection researches has been...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 논문은 차량에 탑재된 카메라와 도로 평면의 기하 관계를 이용하여 곡선 차선을 검출하는 방법을 제시하였다. 제안한 방법은 강인한 차선 특징 추출 방법을 사용하여 직선 차선을 검출하고, 직선 차선에 곡선 모델을 적용한 곡선 차선의 후보를 생성한다.

가설 설정

  • 가정1: 차선의 폭은 일정하다.
  • 가정2: 차선영역은 도로영역보다 밝기값이 높다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
LDWS시스템에서 높은 성능을 보장받기 위해서 필요한 것은 무엇인가? LDWS시스템에서 높은 성능을 보장 받기 위해서는 주행하고 있는 차선을 정확하게 검출하는 기술이 필요하다. 차선 검출을 위해서 레이더나 레이저 스캐너와 같은 센서를 사용하기도 하지만 비전센서를 이용하여 검출하는 것이 보다 일반적이다.
비전센서를 사용하는 목적은 무엇인가? LDWS시스템에서 높은 성능을 보장 받기 위해서는 주행하고 있는 차선을 정확하게 검출하는 기술이 필요하다. 차선 검출을 위해서 레이더나 레이저 스캐너와 같은 센서를 사용하기도 하지만 비전센서를 이용하여 검출하는 것이 보다 일반적이다. LDWS시스템에서 차선 검출을 위해 사용된 기존의 방법들에는 에지(edge) 정보를 이용하는 방법[4,5]과 컬러모델을 이용하는 방법[6], B-Snake를 이용하는 방법[7], 그리고 Perspective 변환을 이용하는 방법[8]등이 있다.
가드레일과 보도블록이 일반적으로 도로면 보다 밝고, 폭 역시 차선과 유사하기 때문에 차선의 특징 추출 시 차선으로 검출되는 문제를 해결하기 위한 방법은 무엇인가? 가드레일과 보도블록은 일반적으로 도로면 보다 밝고, 폭 역시 차선과 유사하기 때문에 차선의 특징 추출 시 차선으로 검출되어 문제가 된다. 이를 제거하기 위해서는 차선 특징추출 방법의 개선 또는 스테레오 비전 카메라를 이용하여 도로 면과의 높이를 측정하여 제거할 수 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (14)

  1. J. S. Want and R. R. Knipling, "Single-vehicle roadway departure crashes: problem size assessment and statistical description," National Highway Traffic Safety Administration Technical Report, DTNH-22-91-C-03121, 1994. 

  2. E. Dagan, O. Mano, G. P. Stein, and A. Shashua, "Forward collision warning with a single camera," IEEE Intelligent Vehicles Symposium, pp. 37-42, 2004. 

  3. M. Chen, T. Jochem, and D. Pomerleau, "AURORA: a visionbased roadway departure warning system," IEEE Conference on Intelligent Robots and Systems, pp. 1-4, 1995. 

  4. W. Liu, H. Zhang, B. Duan, H. Yuan, and H. Zhao, "Visionbased real-time lane marking detection and tracking," 11th International IEEE Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), pp. 49-54, 2008. 

  5. Y. Wang, E. K. Teoh, and D. Shen, "Lane detection and tracking using B-Snake," Image and Vision Computing, vol. 22, no. 4, pp. 269-280, 2004. 

  6. K. Y. Chiu and S. F. Lin, "Lane detection using color-based segmentation," IEEE Conference on In Intelligent Vehicles Symposium, pp. 706-711, 2005. 

  7. J. Deng and Y. Han, "A real-time system of lane detection and tracking based on optimized RANSAC B-spline fitting," Proc. of the 2013 Research in Adaptive and Convergent Systems, pp. 157-164, 2013. 

  8. M. Aly, "Real time detection of lane markers in urban streets," IEEE Intelligent Vehicles Symposium, pp. 7-12, 2008. 

  9. M. Revilloud, D. Gruyer, and E. Pollard, "An improved approach for robust road marking detection and tracking applied to multi-lane estimation," IEEE Intelligent Vehicles Symposium, pp. 783-790, 2013. 

  10. Standard of Lane Painting Specification (In Korean), Ministry of land and Maritime, Korea, 2010. 

  11. H. J. Jang, S. H. Baek, and S. Y. Park, "Lane marking detection in various lighting conditions using robust feature extraction," International Conferences in Central Europe on Computer Graphics, Visualization and Computer Vision, 2014. 

  12. Regulation of Structure and Facility of Road Ministry of Land, Infrastructure and Transport (In Korean), Korea, 2014. 

  13. B. K. Shin, Z. Xu, and R. Klette, "Visual lane analysis and higher-order tasks: a concise review," Machine Vision and Applications, vol. 25, pp. 1519-1547, 2014. 

  14. A. Mohamed, "Real time detection of lane Markers in urban streets," IEEE Intelligent Vehicles Symposium, pp. 7-12, 2008. 

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