$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 부정적 정서에 대한 어머니 반응 지각과 자아 탄력성이 학령기 후기 아동의 생활만족도에 미치는 영향
Effects of Late School-Aged Children's Perception of the Mother's Response to Negative Emotions and Ego Resilience on their Life Satisfaction 원문보기

한국지역사회생활과학회지 = The Korean Journal of Community Living Science, v.26 no.2, 2015년, pp.237 - 248  

이상희 (전남대학교 생활환경복지학과 대학원) ,  이숙 (전남대학교 생활환경복지학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study examines the effects of late school-aged children's perception of their mother's responses to negative emotions and their ego resilience on their life satisfaction. Data were collected from 390 fifth- and sixth-graders residing in Kwangju, Korea. With the data, frequency, percentages, and...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 001), 생활만족도에 대해 38%의 설명력을 보였으며 이는 1단계에 비해 25%의 증가를 의미한다. 구체적으로 사회인구학적 변인과 아동의 부정적 정서에 대한 어머니반응 지각 변인들의 상대적 기여도를 보다 정확하게 알아보기 위하여 z? 값을 비교한 결과 감정코칭#=. 38, JX0.
  • 한다. 본 연구는 아동의 생활만족도에 영향을 미칠 수 있는 변인들의 영향력을 근거로 하여 아동의 건강한 발달과 행복한 삶을 위한 기초자료로서 부모와 아동에게 도움이 되는 실제적인 방안을 모색하고자 한다.
  • 본 연구에서는 생활만족도에 대한 조사대상자의 사회인구학적 변인, 아동의 부정적 정서에 대한 어머니 반응 지각, 자아 탄력성이 미치는 상대적 영향력이 어떠한지 살펴보았다. 본 연구는 광주광역시 북구, 광산구 2개 구에 소재한 초등학교 4곳의 초등학생 5, 6학년 450명을 대상으로 실시하였다.
  • 본 연구에서는 생활만족도와 관련된 주요 변인들의 영향력을 살펴보았다. 생활만족도에 대한 연구대상자의 사회인구학적 변인, 아동의 부정적 정서에 대한 어머니 반응, 자아 탄력성의 상대적인영향력을 알아보기 위해 위계적 중다회귀분석을 실시하였다.
  • 본 연구에서는 아동의 부정적 정서에 대한 어머니 반응 지각과 자아 탄력성이 아동의 생활 만족도에 미치는 상대적 영향력을 살펴보고자 한다. 본 연구는 아동의 생활만족도에 영향을 미칠 수 있는 변인들의 영향력을 근거로 하여 아동의 건강한 발달과 행복한 삶을 위한 기초자료로서 부모와 아동에게 도움이 되는 실제적인 방안을 모색하고자 한다.
  • 즉, 학령기 자녀와의 상호작용에서 일어날수 있는 실제 삶의 상황에 대한 구체적인 부모의반응성 에 관한 연구는 부족한 실정이며 따라서 이에 대한 연구의 필요성이 제기된다(Gerald 2010; Kim 2010). 본 연구에서는 학령기 후기 아동의 정서에 중점을 두고 아동의 정서경험에 대한 부모의 태도 및 행동을 구체적으로 살펴보고자 한다.
  • 셋째, 본 연구에서는 아동의 부정적 정서에 대한 어머니 반응에 대해 알아보기 위하여 아동의자기 보고식 질문지를 사용하여 측정하였다. 후속연구에서는 어머니의 자기보고나 아동과 어머니의 상호작용을 직접 관찰하는 방법을 사용한 연구도 필요할 것으로 보인다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (45)

  1. Ahn JH(2003) Study about parents' reactions to children's negative emotions and children's daily stress. Master's Thesis, Ewha Woman's University 

  2. Block J, Kremen AM(1996) IQ and ego-resiliency : conceptual and empirical connections separateness. J Person Soc Psychol 70, 349-361 

  3. Block JH, Block J(1980) The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior. In W. A. Collins(Ed.), Minn Symposia Child Psychol 13, 39-101 

  4. Choi JW(2001) Child psychologial well-being scale development and validity. Doctorate Thesis, Sookmyung Women's University 

  5. Denham SA(1993) Maternal emotional responsiveness and toddlers' social-emotional competence. J Child Psychol Psychiatry 34(5), 715-728 

  6. Diener E(1984) Subjective well-being. Psychol Bull 95(3), 542-575 

  7. Diener E, Emmons RA, Larsen RJ, Griffin S(1985) The satisfaction with life scale: a measure of global life satisfaction. J Pers Assess 49, 71-75 

  8. Dunn J, Brown JR(1994) Affect expression in the family children's understanding of emotions and their interactions with others. Merrill-Palmer Q 40, 120-137 

  9. Dunn J, Munn P(1985) Becoming a family member: family conflict and the development of social understanding in the second year. Child Dev 56, 480-492 

  10. Eisenberg N, Cumberland A, Spinard TL(1998) Parental socialization of emotion. Psychol Inq 9(4), 241-273 

  11. Fabes RA, Eisenberg N, Bernzweig J(1990) Coping with children's negative emotions scale(CCNES) : description and scoring. Tempe, AZ: Arizona State University 

  12. Fabes RA, Leonard SA, Kupanoff K, Martin CL(2001) Parental coping with children's negative emotions: relations with children's emotional and social responding. Child Dev 72(3), 907-921 

  13. Gerald M(2010) Emotional intelligence: science and myth. Seoul: Hakjisa 

  14. Gottman JM(1997) The heart of parenting : how to raise an emotionally intelligent child. New York : Simon & Schuster 

  15. Ha SS, Kwon SM(2008) Influence of temperament and perceived parenting styles on character strengths: focusing on the mediating effect of perceived parenting styles. Korean J Clin Psychol 30(1), 263-284 

  16. Hamama L, Arazi Y(2012) Aggressive behaviour in at-risk children: contribution of subjective wellbeing and family cohesion. Child Family Soc Work 17, 284-295 

  17. Jung ES(1997) A study on the relationship among character, life events and subjective well-being. Master's Thesis, Yonsei University 

  18. Jung HJ, Moon HJ(2011) The effects of social capital of child's perceived parent-child relationship, egoresilience and sociodemographic variables on children's happiness. Korean J Child Care Edu 7(3), 21-42 

  19. Kang SJ(2013) Relationship between father's reactions to child's emotion expression and child's sense of happiness : child's behavioral and emotional strenth as a mediator. Master's Thesis, Hannam University 

  20. Kang YH(2008) Exploring the constructs of school happiness of elementary students. Korean J Elem Edu Stud 21(2), 159-177 

  21. Kim HO(2010) Effect of children's social network on self-perceived competence, ego-resiliency and psychological well-being. Doctorate Thesis, Dongduck Women's University 

  22. Kim JY(2010) Relations between parental reaction to children's negative emotion and children's selfregulation and stress-coping behavior. Master's Thesis, Seoul Women's University 

  23. Kim MJ(2012) The relationship between attachment and subjective well-being in middle school students: the difference between implicit and explicit attachment. Master's Thesis, Ewha Woman's University 

  24. Kim MO(2013) The relationship between parents' verbal control styles, ego-resiliency, and subjective happiness in elementary school students. Master's Thesis, Daegu University 

  25. Kim YH(2007) The relationships among children's happiness, personality types and parents-child communication patterns. Doctorate Thesis, Seoul Women's University 

  26. Kim YS(2014) Effect of maternal behaviors and children's self-control ability on their subjective well-being. Korean J Soc Community Live Sci 25(2), 131-145 

  27. Kwak EY(2012) The direct and indirect effects of school age children's playfulness and stress coping behaviors on subjective well-being. Master's Thesis, Ewha Woman's University 

  28. Kyunghyang Newspaper(2013) Collection of Korean child well-being index and its international comparison with other OECD countries(2013. 05. 02). Available from http://news.khan.co.kr [cited 2013 May 02] 

  29. Lerner JV(1984) The importance of temperament for psychological functioning : tests of a goodness of fit model. Merrill- Palmer Quarterly 30, 177-188 

  30. Lim KH(2010) The effects of gratitude disposition and ego-resilience on children's subjective well-being. J Edu 47(2), 101-118 

  31. O'Connell-Higgins R(1983) Psychological resilience and capacity for intimacy. Qualifying paper. Harvard Graduate School of Education 

  32. Oh JH(2013) The development and validity of a scale for measuring mother's reaction to children's negative emotion. Doctorate Thesis, Sookmyun Women's University 

  33. Park EH(1996) The relationships between ego-resiliency, IQ and academic achievement. Graduate School of Education, Chungnam University 

  34. Park HC(2010) The effects of family functions and social supports on happiness : children's perspectives. Master's Thesis, Wonkwang University 

  35. Park N(2004) Character strengths and positive youth development. Annals Thr American Academy 40-54 

  36. Peterson C(2006) A primer in positive psychology. New York: Oxford University Press 

  37. Putallaz M(1987) Maternal behavior and children's sociometric status. Child Dev 58(2), 324-340 

  38. Ryu YJ(1996) Effect of personality and desire level on subjective well-being. Master's Thesis, Yonsei University 

  39. Saarni C(1989) Emotional competence : how emotions and relationships become integrated. In R. A. Tompson (Ed), Social-emotional Development (pp. 115-182). London: University of Nebraska Press 

  40. Shin HJ(2010) Impact of children's attachment and ego-resilience on subjective well-being. Graduate School of Education, Chungnam University 

  41. Yang MH(1998) Development of cognitive - emotional states scale physical activity and psychological well-being. Korean J Sport Psychol 9(2), 298-305 

  42. Yang Y(2008) Social inequalities in happiness in the U.S. 1972-2004 : An age-period-cohort analysis. Am Soc Rev 73, 204-226 

  43. Yoo AJ, Lee JS, Jung HS(2006) Emotion regulation style and parent attachment: effects on adolescents' satisfaction with life. Korean J Child 27(1), 167-181 

  44. Yoo AJ, Lee JS, Kim JM(2005) The impacts of body-image, attachment to parent and peers, and resilience on adolescents' life satisfaction. Korean J Home Manag Assoc 23(5), 123-132 

  45. You SK(2010) The relationship among optimism, parent-related stress, peer support and subjective well-being in students in upper grades of elementary school. Master's Thesis, Ewha Woman's University 

저자의 다른 논문 :

LOADING...
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로