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보행자통행량이 상가권리금에 미치는 영향의 평가
Assessing the Impact of Pedestrian Traffic Volumes on Locational Goodwill 원문보기

지적과 국토정보 = Journal of cadastre & land informatix, v.45 no.1 = no.370, 2015년, pp.225 - 240  

정승영 (김포대학교 물류부동산과)

초록
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통행하는 보행자의 특징이 상가권리금에 미치는 효과를 실증적으로 모형을 구축하고 시험 하였다. 이 연구를 위한 이론적 근거는 중심지 이론, 입찰지대, 집적이론, 외부수요 이론이다. 자료에는 서울시 100개 $3.3m^2$당 상권의 상가권리금, $3.3m^2$당 상가보증금, $3.3m^2$당 상가월세 그리고 보행자의 특성과 관련된 정보가 포함되어 있다. 실증분석은 서울시 상가 1,307개를 표본을 사용하여 시험하였다. 그리고 자료집합회귀나무 및 회귀방법을 이용하여 분석이 이루어졌다. 이 분석한 결과로서, 각각의 상권에서 상가권리금에 영향을 주는 변수는 평일 오후 2시 보행자의 통행량, 평일 오후 4시 보행자의 통행량, 평일 오후 8시 보행자의 통행량이다. 요약하면, 상권의 경제적 기반을 뿐만 아니라 통행 보행자의 특징은 상가권리금을 결정하기 위해 고려되어야한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The effect of passing pedestrians'characteristics on locational goodwill was empirically modeled and tested. The theoretical basis for the study was central place theory, bid rent and, agglomeration theory, and demand externality theory. The data included information on goodwill, retail rents and pa...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • Prior empirical analysis of goodwill has been limited. The focus of this study is the impact of the volume of foot traffic on the goodwill. The theoretical model was developed from the location theory and valuation theory for goodwill.
  • This study of relationship between the volume of passing pedestrian and the goodwill would be useful to recognize the effect of pedestrian on goodwill of retail property. It provided necessary information for determining goodwill, estimation of retail sales, selecting location, decision on type of business, marketing strategy, and competitive activities in the retail property market1) .

가설 설정

  • Next, this study investigated the relative importance of variables in explaining goodwill. Here, when the standard error of the estimate was employed to find out the weight of each explanatory variable, the importance decreased among the variables in the following order; tertiary industry(+3.
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